Lektiespørgsmål !
Fra : Mudja

Dato : 05-08-02 18:16

Hej,

Måske et dumt spørgsmål: Hvor skal et balanceregnskab (med aktiver og
passiver) ALTID balancere?

- Morten

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 05-08-02 19:58

Mudja wrote:

> Måske et dumt spørgsmål: Hvor skal et balanceregnskab (med aktiver og
> passiver) ALTID balancere?

JA, ubetinget.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Mudja

Dato : 05-08-02 20:35

Ja.. men hvorfor ?

Fra : Jonas Andreasen

Dato : 05-08-02 20:46

Fordi aktiverne viser hvad du ejer, og passiverne hvordan du har betalt dem.
Deres værdi afspejles derfor i passiverne og der kan ikke være nogen
forskel. Hvis tingene mister værdi (det gør de!) så afskriver man det.

/Jonas

Fra : henrik hansen

Dato : 07-08-02 15:04

Mudja <azzaa@mail.dk> skrev:
>Hej,
>
>Måske et dumt spørgsmål: Hvor skal et balanceregnskab (med aktiver og
>passiver) ALTID balancere?
>
>- Morten

Bogøfringen er bygget op om det princip der kaldes det dobbelte
bogholderi. Når der foretages en debet-postering skal der også
foretages kreditpostering med det tilsvarende beløb.

Det er meget logisk, hvis man tænker bogføringen igennem. Du går i
banken med nogle penge fra kassen, hvad sker der??
kassebeholdningen reduceres og bankbeholdningen forøges.
Prøv at tænke i hvad er det der sker når jeg bogfører.
For at forstå bogføringen er det vital viden at debet og kredit altid
skal stemme. Ellers kan et regnskab hellere ikke stemme. Her gælder at
resultatopgørelsen resultat indgår i egenkapitalen så der er ligevægt
i aktiver og passiver.

MVH