Restore problem med ARCserveIT til lokal P~
Fra : John C. Nielsen

Dato : 29-07-02 13:00

Hvorfor er Restore (kopiering) fra Server til PC udført med ARCserveIT
ubrugelig?

Jeg kører med Novell ver. 4.2
PC med WIN98 2. udg.
ARCserveIT ver. 6.6

Kopieringen drejer sig om en Concorde/ Navison XAL Naitive database. Filstr.
1,2 Gb
med 3.762.000 poster - Databasen har været i brug et år og er dermed med
mange "huller".

Med Restore i ARCserveIT til lokal pc var det ikke muligt bagefter at
exportere databasen.

Jeg har efterfølgende kopieret med Stifinder i WIN98 og herefter var der
ingen problemer med at exportere og efterfølgende importere databasens
poster.

Jeg vil helst anvende ARSserveIT da jeg derved kan hente databasen fra
backuptape, og demed hente databasen fra tape når der opstår fejl.

Jeg kan oplyse at når der foretages en restore "internt" på serveren fra
backup tape til en NY mappe på serveren, er databasen tilsyneladende fuld
brugbar.

På forhånd tak
John

Fra : Poul Erik Dyreborg

Dato : 02-08-02 08:32

"John C. Nielsen" <johntorsted@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> backup tape til en NY mappe på serveren, er databasen tilsyneladende fuld

Jeg benytter selv ARCServeIT 6.6 og fatter faktisk ikke en meter af hvad du
har gang i.
Normalt har man sin XAL på serveren, fordi man normalt tager backup af
serveren.
Hvis XAL's database melder om fejl og man er nødt til at køre en restore, så
gør man det fra tape til server (evt. efter at have omdøbt datafilen
C_data.xxx)
Du skriver så at du ikke kan eksportere databasen??? - hvordan, hvad har det
med ARCServeIT at gøre? Er databasen skrivebeskyttet, eller mangler du
rettigheder?
Du skriver tilsidst at når du laver en normal restore at alt i orden - hvad
er så problemet?????
Mvh
Poul

Fra : John C. Nielsen

Dato : 02-08-02 10:38

Yderligere oplysninger til Poul Erik Dyreborg og evt. andre:

Af bitter erfaring, ved vi at det er nødvendigt at vedligeholde Concorde
XAL Naitive databasen.
(Det er vist noget der ofte bliver glemt at informere om ved inst. af XAL,
jeg fik først kendskab til det flere år efter inst. da jeg stod med en XAL
database der var ubrugelig)

Der bliver løbende slettet poster i XAL, det giver huller. Erfaringen siger:
på et tidspunkt bliver databasen ubrugelig. (Rød boks fra XAL fejl i læsning
af Record xxxx Fejlkode 109)
Der findes flere måder at vedligeholde og frigøre plads i databasen, jeg har
valgt i samråd med to uafhængige konsulenter at exportere og importer
databasen. Det skulle være en sikker og "relativ" hurtig metode.

Jeg har valgt at exportere databasen til en lokal PC fordi:
1. En lokal PC giver en hurtigere afvikling af kørslen.
2. Jeg kan tage databasen med hjem og afvikle eksport og import og herefter
køre på arbejde og kopiere den nye importerede database på serveren.
En praktisk fordel da de enkelte operationers tidsforbrug er ukendt. Der er
min. stop ved: eksport, import, check af database, udskrivning af
databasestatus.

3. Ved at arbejde på en kopi kan brugerne anvende databasen - DOG UDEN AT
DATA BLIVER GEMT,

INFO det tager sammenlagt 9 timer at kopiere, eksportere, importere, kopiere
til server.

NB! Jeg er bekendt med at databasen kan vedligeholdes på flere måder, men
metoden med export og import er anbefalet af "experter" og udført i praksis
flere gange med godt resultat.

Resumé: Databasen skal vedligeholdes. Afvikling går hurtigere på PC.
Flytning af HD til "der hjemme" sparer at man sidder på arbejde i 9 timer.

Hvis denne forklaring ikke er klar nok og du stadig har interesse i
problemet er du velkommen til at sende en mail. Jeg vil da forklare
problemet pr. telefon.

Tak for din interesse
M. V. H
John

Fra : Poul Erik Dyreborg

Dato : 02-08-02 11:29

> Yderligere oplysninger til Poul Erik Dyreborg og evt. andre:
>
> Af bitter erfaring, ved vi at det er nødvendigt at vedligeholde Concorde
> XAL Naitive databasen.
> CUT Elly

Tak tak tak...
Jeg er bekendt med problemet med native databasen og benytter selv
export/import når det er nødvendigt.
Men problemet går på ARCServeIT - du har altså ARCServeIT derhjemme? og vil
lave restore derhjemme?
Eller er det en bærbar pc som du vil restore til på jobbet og så tage med
hjem og lave export/import?
Hvor er det at ARCServeIT fejler?
Mvh Poul

Fra : John C. Nielsen

Dato : 02-08-02 12:14

Jeg har en flytbar HD (Samme skuffe type på arbejde og hjemme).

Problemet med ARCserveIT er:
Efter Databasen er restoret fra backuptapen til lokal HD er den ubrugelig.
Ubrugelig det vil sige jeg kan ikke exportere databasen på PC derhjemme,
eller foretage andet arbejde i XAL kopien på HD f.eks. få en databasestatus.

Jeg bruger rutinen med backuptapen da backupen er klar når jeg møder, og de
øvrige brugere af XAL kan stadig arbejde i "den originale" XAL dog uden at
evt. arbejde gemmes. Operationen foretages normalt fra fredag morgen til
mandag morgen.

Jeg kan på nuværende tidspunkt klare situation hvis databasen bliver
ubrugelig ved at restore fra tape til et bibliotek på serveren og derefter
kopiere med stifinder. En rutine der tager længere tid.
Sidste kopierede jeg det original bibliotek med stifinder. Hvilket
sikkerhedsmæssigt ikke er 100% optimal hvis man skal gå med livrem og seler.
Samt at det medfører at der ikke kan være brugere af Concorde XAL medens
kopieringen foregår.

Med venlig hilsen

Fra : Poul Erik Dyreborg

Dato : 05-08-02 11:55

Hej igen

> [...]
> Ubrugelig det vil sige jeg kan ikke exportere databasen på PC derhjemme,
> eller foretage andet arbejde i XAL kopien på HD f.eks. få en

Kan du åbne databasen og "bladre" i f.eks. debitorer?

Når du kører en restore, hvordan krydser du af i "Options"? (ikonet mellem
udskrift og si - tror jeg!)

Mvh Poul

Fra : John C. Nielsen

Dato : 07-08-02 09:55

Databasen kan ikke bruges, jeg får omgående den Røde box fra XAL med
fejlkoden.

Options er standardværdier:
Switches med V i alt
Trustees: Restore Trustees and data
Overwrite All files

Til orientering har jeg ofte restoret andre og mindre filer til PC uden
problemer.

Min egen teori til problemet er: ARCserveIT kan ikke håndtere XAL databasen
da den er med mange "huller" og dermed bliver en del af de data der sendes
ens.
Huller opstår når der slettes data f.eks. produktioner.

Det kan også være tale om "støj" på nettet - men hvor kan jeg så bruge
Stifinder i WIN98?

Jeg vil understrege at problemet kun opstår når jeg restorer fra servet til
lokal PC. Hvis jeg foretager restore fra tape til et bibliotek der er
placeret på serveren er alt OK.

Jeg er fremkommet med problemet i nyhedsgruppen i håbet om:
1. En der kan løse problemet.
2. Høre om der er andre der har samme problem.
3. Om der andre der kan kopiere XAL Naitive databasen i en tilsvarende
størrelse uden problemer.

M V H
JCN