perl opgave
Fra : Lars Madsen

Dato : 02-07-02 11:55

Nu er jeg ikke selv så meget inde i perl, så følgende problem kan jeg
ikke helt løse.

jeg har nogle text filer, hvori der f.eks. indgår en streng som dette

\hest[short title]{ long title sdljhds \andencommando{sdg} % sdlfjsdlf
dsf
%dsggssgdg s
\% sdfsdf }

jeg mangler en perl rutine som kan lede igennem i en givet fil, og som
kan give mig indholdet af den yderste { }, dvs. i dette tilfælde skal
den give

"long title sdljhds \andencommando{sdg} % sdlfjsdlf dsf
%dsggssgdg s
\% sdfsdf "

alt hvad der står efter et % på en linie skal ignoreres (% er kommentar
tegn)
men \% skriver et alm % så den skal ikke ignoreres, samtidig skal alle
andre commandoer \...{..} også med ud.

Er det noget I kan hjælpe med.

Hvis man vil have en bedre forklaring bedes man sende en mail.

Det behøver ikke at være verdens mest kompakte kode (jeg ville da gerne
også selv kunne forstå den)

--

/daleif
F2.10 - Institut for Matematiske Fag, Matematisk Afdeling

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-07-02 21:16

Lars Madsen <daleif@imf.au.dk> writes:

> jeg mangler en perl rutine som kan lede igennem i en givet fil, og som
> kan give mig indholdet af den yderste { }, dvs. i dette tilfælde skal
> den give

Først læser vi filen ind og smider udkommenteret ting væk:

my @fil = <>;
s/(?!\\).\%.*// for @fil;
$fil = join "", @fil;

Det sjove er substitutionen. Læs man perlre find afsnittet Extended
patterns og find (?!pattern).

Så skal vi bare have matchet det rette ud. Mon ikke Text::Balanced kan
gøre dette?

Jeg ville nok prøve med:

use Text::Balanced qw(extract_bracketed);
my ($hit, $rest) = extract_bracketed($fil,"{}");

Men jeg har faktisk aldrig brugt Text::Balanced, så jeg er ikke helt
sikekr på hvordan extract_bracketed skal kaldes. Prøv dig frem.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-07-02 13:04

In article <87elel28ec.fsf@xyzzy.adsl.dk>,
Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> [...]
>
> Men jeg har faktisk aldrig brugt Text::Balanced, så jeg er ikke helt
> sikekr på hvordan extract_bracketed skal kaldes. Prøv dig frem.

Da du ved at man skal have alt fra første start til sidste slut, så vil
jeg bare bruge:
\{.*\}

..* matcher jo så langt som muligt.

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-07-02 13:15

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> writes:

> Da du ved at man skal have alt fra første start til sidste slut, så vil
> jeg bare bruge:
> \{.*\}

Godt spørgsmål, jeg er ikke helt sikker. Der er stor forskel på om
hvorvidt at vi med følgende inddata:

\documentclass[danish,a4,landscape]{report}
\usepackage{beton}

er interesseret i 'report' eller om vi er interesseret i
'report}\n\\usepackage{beton'. Min løsning vil give det første din
løsning vil give det andet.

(Men der er nok ingen grund til at lave kommentarer i
documentclass-erklæringen, så inddata er nok ikke bare LaTeX-filer)

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-07-02 16:22

On Wed, 03 Jul 2002 14:14:41 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>eller om vi er interesseret i
>'report}\n\\usepackage{beton'. Min løsning vil give det første din
>løsning vil give det andet.

Kun hvis /s er sat vil . matche newlines. Måske er det passende blot
at lade være med at sætte den her.

--
- Peter Brodersen

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 03-07-02 16:30

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

> Kun hvis /s er sat vil . matche newlines. Måske er det passende blot
> at lade være med at sætte den her.

Det hjælper ikke noget, så skal eksemplet blot være
\frac{1}{2}.

..Henrik

--
Min signatur er taget på sommerferie.

Fra : Lars Madsen

Dato : 04-07-02 11:52

hmm det lyder som om det er sværere at lave end jeg troede

tror jeg vil lave nogle ændringer i latex og få den til at give mig det
jeg vil have, så må man bare lave et par underlige ting når man skal bruge
scriptet