Nyt rollespil
Fra : Jacob

Dato : 30-06-02 17:31

Hej i gruppen

Jeg er ved at lægge et rollespil, jeg er igang med på papir, ind på en
hjemmeside, som jeg så tænkte at folk kunne hente inspiration fra, eller
lign. Jeg tænkte at det skal være gratis at printe kort, regler og den slags
ud, men når jeg engang er helt færdigt, kan det jo tænktes jeg vil lave det
som bog eller lign.. who knows..
Det er dansk og sproget er ret simpelt for at også ret unge kan spille det
eller bruge reglerne..

Der mangler endnu ret mange kort og lign. Designet på selve siden, har jeg
ikke rigtigt gjort noget ved endnu, da det kommer i sidste ende..

Hvis du har lyst kan du se siden på:
http://jfbm.tripod.com
og tag dig ikke af popuperne.. det er tripod der godt kan lide at poppe en
masse op..
læg gerne en kommentar i forumet, som der er linket til på forsiden :)

Jacob

Fra : Jacob

Dato : 10-07-02 22:04

flink at nogen gidder svare.. :(

Fra : morten lund

Dato : 11-07-02 00:22

Beklager på egne vegne:

Jeg har ikke ret meget tid PT (Speciale) og desuden er klassisk fantasy ikke
lige min kop te.
Det ser eller rimelig ok ud

/Morten

Fra : Jacob

Dato : 11-07-02 22:17

takker for svaret :)

Jeg er selv til lidt af hvert.. bla. warhammer40k, hvilket, hvis man kigger
lidt på kamp reglerne, kan se jeg har fået en smule inspiration fra.. især
nogle af de lidt ældre regler fra 40k.

Jacob

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-07-02 14:12

On Wed, 10 Jul 2002 23:04:16 +0200, "Jacob" <not@really.com> wrote:

>flink at nogen gidder svare.. :(

På din opfordring nu vil jeg gerne svare, men så skal du love ikke at
blive sur over at jeg har brugt tid til at kigge på sin side.

Jeg synes at arbejdet umiddelbart bærer præg af at du mere er gået op
i teknik og regler, end setting og stemning.

Hvad angår reglerne, forekom det mig mest som om, du gerne selv vil
lave regler, men er inspireret af alt andet (fx "Der skal da være en
elver med, og en hobbit - og klasserne skal være de sædvanlige...").
For eksisterende rollespillere er der ikke det store at byde på, da
det netop virker som en variant af noget eksisterende, men ikke så
uddybet (jeg har fx aldrig fattet ideen med at benævne en klasse som
"tyv" - her ville det fx være et frisk pust at forsøge at omdefinere
klassen).

Da der kun er tekniske regler, og ikke fx egentlige beskrivelser, kom
jeg i højere grad til at tænke på et computerspil.

Hvad angår selve verdenen, så vil jeg advare mod at den går hen og
bliver en kliché. Fx: "Karr er den største by i Zorons verden og
faktisk også den roligste. Men om natten kommer monstre ud i gaden og
hærger.". Den roligste by i verden, når der kommer monstre ud om
natten, hvor en by bliver nødt til at leve i skræk ved at barrikere
sig selv hver nat? Og med al respekt, så emmer "Monstrene kommer fra
hulerne, som man kan nå i forskellige dele af byen." lidt af
dungeoncrawl, hvor spillerne lige kan dukke op, hjælpe den håbløse
bygarde, og så få sat en stopper for monster-problemet én gang for
alle...

Alt i alt må jeg understrege, at jeg absolut ikke tror, det er en
dårlig idé, du har gang i, tværtimod. Jeg vil blot advare imod at det
går hen og bliver til "noget, man føler at man har set før".

Det skal dog tillige siges, at jeg primært har taget udgangspunkt i
dit rollespil på baggrund af øvrige rollespil, hvilket måske er
unfair. Men jeg kan da kun anbefale at få fat i nogle venner og få det
playtestet, og så gerne smide erfaringer og evalueringen af spillet
her.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jacob

Dato : 11-07-02 22:16

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message

> [...]
> unfair. Men jeg kan da kun anbefale at få fat i nogle venner og få det
> playtestet, og så gerne smide erfaringer og evalueringen af spillet

Takker for svaret :)

Jeg var bare lidt skuffet over at det er ret længe siden jeg postede først
(i nyhedsgruppe tid), og jeg kunne se at folk havde travlt nok med at svare
på pokemon spørgsmål og den slags i stedet.. hehe

Jeg er klar over at nogle af tingene er lidt kliché, men faktisk er det en
rollespil jeg startede på for MANGE år siden.. som jeg fik ideen til at
lægge på en side.. selve historien er bare en slags "teaser", og jeg ville
gerne lige have regler og sådan noget på plads inden selve historien kommer
på.. for så at kunne planlægge noget historie udfra de regler.. mine
problemer er mest at jeg har så meget info i hovedet, som jeg skal have ned
på papir, og kun 2 hænder, en sløv computer og lousy grafik egenskaber..
hehe..
Min ide med rollespillet er også at lave reglerne ret simple i forhold til
AD&D, men uden at ødelægge kompleksiteten i et rollespil.. jeg har kigget på
mange andre spil og prøvet at få inspiration fra dem, og det er iblandet
bordspil som warhammer 40k, som jeg også spiller. Jeg elsker rollespils
fantasy verdenerne, men gav lidt fortabt ved netop AD&D pga. alle de regler
og terningeslag man skulle slå for at nyse.. :) dog skal jeg også have
testet reglerne og tweaket nogle ting inden, og det ville glæde mig, hvis
andre også kunne hjælpe, prøve og raportere om det er for nemt eller for
svært.. :) det er også derfor jeg har tilføjet et (ret grimt) forum.

Jeg har planer om at kortføre hver enkelt bygning.. og endda lave klipudark
til dem..

Jacob

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 12-07-02 12:48

"Jacob" <not@really.com> writes:

> Jeg var bare lidt skuffet over at det er ret længe siden jeg postede først
> (i nyhedsgruppe tid), og jeg kunne se at folk havde travlt nok med at svare
> på pokemon spørgsmål og den slags i stedet.. hehe

Jeg har nu også set på spillet, og har et par kommentarer:

- Dine regler og figuregenskaber omhandler kun kamp. Et "rigtigt"
rollespil burde også have regler til at dække andre slags
handlinger. Du har f.eks. magikere og præster, men ingen regler om
havd de laver. Man kan selvfølgelig i et vist omfang "rollespille"
sig fra de andre ting, men man bør som udgangspunkt have en
indikation af hvor gode folk er til de andre ting.

- Ideen med niveauindelte kort er meget god, men kortet på øverste
niveau er ikke særligt godt. Byerne fylder for meget i forhold til
landenes størrelse og der mangler navne på landene samt information
om hvordan de ligger indbyrdes. Der mangler ogsa generel kultur og
historie.

- Der er ikke grund til at sætte numre på alle bygninger i en by --
lad nogle være upsecificerede, så en GM kan lægge sine egne
butikker og lignenede der. Du skriver endvidre "tempel" på en
rekke byninger, men der er ingen beskrivelse af hvilke guder, der
tilbedes i templerne.

> [...]
> andre også kunne hjælpe, prøve og raportere om det er for nemt eller for
> svært.. :) det er også derfor jeg har tilføjet et (ret grimt) forum.

Det er al ære værd at lave simple regler, og dine regler er O.K. for
den del af spillet de beskriver (dvs. kamp). Du kunne dog overveje at
lade dine regler være baserede på færdigheder i stedet for klasser --
i stedet for at der er et fast antal klasser, så lad folk vælge at
fordele et antal plusser mellem deres grundfærdigheder eller bruge
nogle af plusserne til andre færdigheder (magi osv.).

> Jeg har planer om at kortføre hver enkelt bygning.. og endda lave klipudark
> til dem..

Lad være med det. Du kan gøre det med nogle enkelte bygninger, men
der skal være plads til at en GM kan lægge sine egne ting ind
(jvf. ovenstående). Det er vigtigere, at du får de grundlæggende ting
på plads inden du laver alt for mange detaljer. Du bør også overveje
om du vil lave både regler og spilleverden eller koncentrere dig om en
af disse. En kombination kan være god, da man kan tilpasse regler til
verdenene og omvendt, men det er også et større arbejde.

Du kan også prøve at se lidt på hvad andre folk har lavet og lagt på
nettet. En god oversigt over spilverdener på nettet kan findes på

http://hiddenway.tripod.com/world/rating.html

Nogle af verdenerne har tilhørende regler.

   Torben Mogensen

Fra : Jacob

Dato : 12-07-02 16:18

Først, takker for kommentarer :) det var jo det jeg bad om.

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> wrote in message

> [...]
> sig fra de andre ting, men man bør som udgangspunkt have en
> indikation af hvor gode folk er til de andre ting.

Nu var kamp lige det første jeg ville have på plads, da jeg synes det er det
mest spændende.. hehe.. men der kommer også regler for magi, præster osv..
planerne var lidt at lave simpeltheden som ala hero quest og den slags..
(måske bare ikke så simpelt.. hehe)

> [...]
> landenes størrelse og der mangler navne på landene samt information
> om hvordan de ligger indbyrdes. Der mangler ogsa generel kultur og

Kommer kommer.. og du har nok ret i størrelsen.. men det er små øer.. det
tænkte jeg at jeg også ville skrive noget om.. at zoron havde splittet
landet i mange små øer for at gøre det sværere at gøre modstand eller sådan
noget lign :)

> [...]
> butikker og lignenede der. Du skriver endvidre "tempel" på en
> rekke byninger, men der er ingen beskrivelse af hvilke guder, der

Jeg kan godt se dit synspunkt med at gøre det mere åbent for GM'eren ikke
har så mange muligheder, men det jeg sigter også lidt efter at gøre det så
"nemt" som muligt for GM'eren.. så det ikke kræver så meget forberedelse..

> [...]
> fordele et antal plusser mellem deres grundfærdigheder eller bruge
> nogle af plusserne til andre færdigheder (magi osv.).

Jeg er simpelthen ikke nået længere end kamp.. og kun for "melee" og
"ranged".. jeg mangler for magi og den slags.. men for ikke at gøre det for
kompliceret, ville jeg prøve at fastlåse nogle ting.. også for at måske få
fat i nogle af dem som ikke er så meget for de traditionelle AD&D'ere, hvor
man faktisk har uendelige muligheder..

> [...]
>
> http://hiddenway.tripod.com/world/rating.html
>
> Nogle af verdenerne har tilhørende regler.

tak for link og kommentarer, og jeg er klar over at det er et meget stort
projekt.. men jeg regner heller ikke med at blive færdig lige med det
samme.. hehe.. og jeg spørger ret tidligt i processen efter kommentarer, for
at få mere inspiration + det er jo nemmere at rette fejl i starten end når
jeg er helt færdig.. hehe

Jacob