Spørgsmål om rollespil
Fra : Kurt Pedersen

Dato : 29-06-02 20:47

Jeg har nogen spørgsmål om rollespil og tænkte at dette
var det rigtige sted at spørge :)

1. Hvad er rollespil helt præcist, hvad er grænserne
(hvis der er nogen) og hvor går rollespil over i
en anden genre (er der et eksemple?) .

2. Er der lavet nogen rollespil til computeren?
Hvis ja,- hvilke?

3. Er Dark Age of Camelot et rollespil, hvorfor/
hvorfor ikke.

På forhånd tak
Kurt

Fra : EV0L

Dato : 30-06-02 04:05

> Jeg har nogen spørgsmål om rollespil og tænkte at dette
> var det rigtige sted at spørge :)
Jo måske er det den rigtige gruppe... Jeg ville ønske jeg kunne sige at
gruppen er lidt død fortiden, men det er den vist altid...

> 1. Hvad er rollespil helt præcist, hvad er grænserne
> (hvis der er nogen) og hvor går rollespil over i
> en anden genre (er der et eksemple?) .
Jahhh... Rollespil er jo mange ting! Hvis du er i stand til at forstille dig
man med lidt talent for skuespil på dialog, krydert med lidt random udfald
med en terning. Så har du faktisk et rollespil... Det kunne være en digalog
med terning kast på en 6 sidet ternnig i mellem dig og mig.

1. Du kommer ind på et værtshus og der der ser du mig sidde og hælde øl i
hovet og er blevet godt fuld... Hvad gør du???
2. Du vælger måske at klappe mig på skulderen og sige "Dav!".
3. Terningen afgør nu min reaktion. Slå jeg højt (4,5&6) så går jeg til
angreb der jeg tror du er en bølle! Slå jeg lavt (1,2&3) så opdager jeg det
bare er dig, og byder dig på en øl.

Ja nu har vi jo så allerede to steder denne historie kunne føre hen... og
sådan bliver det så ved og ved...
I mange etableret rollespil, findes der så mere eller mindre avanceret
regler for alt fra hvordan man slås (hvad man hovedsagligt gør) til hvornår
man skal sove.
Historierne kan spænde vidt, lige fra middelalder agtig fantasi med trolde
og nisser, over uhyggelige 1920-30 krimi historie, til Cyberspace fremtid
med lazerpistol... Kun fantasien sætter en gænse for historierne så din
fantasi er din grænse!

> 2. Er der lavet nogen rollespil til computeren?
> Hvis ja,- hvilke?
Jahhh... det kommer jo igen an på hvad man definere som rollespil... For
mange syntes det er noget der forgår med regelbøger (Dungeons&Dragons,
Warhammer ml.) blyant, og rollespils skemaer hvor man kan notere alle ting!
Sådan er rollespil vel, for det er jo også noget socialt og mødes og
spille..?! Men der finde uendeligt mange computer spil som bruger regler og
historie som stammer fra rollespilsverden... Og på sin måde spilles det jo
også lidt programmeret rollespil, men det må ikke forvæksles med god
gameldaw´s rollespil...
Så skal så efter denne smøre siges at jeg selv nyder at meget at spille
middelalder "rollespil" på computer. Her vil jeg så nævne Baldursgate,
Icewinddale, Dark Alliance spillende som noget af det bedste, og specialt
den nye Neverwinter Nights... Sidst nævnt er lavet så man "med lidt snilde"
selv kan lave landskaber og spille multiplayer med vennerne, men det er nu
alligevel ikke gameldaw´s rollespil... Sidst vil jeg så også nævne Diablo og
selvfølgelig DiabloII, det er jo også nogle gode spil... men som sagt er
listen med titler uendelig....

> 3. Er Dark Age of Camelot et rollespil, hvorfor/
> hvorfor ikke.
Kender det ikke...

> På forhånd tak
> Kurt
Selv tak
-e.

Fra : Kuruderu

Dato : 30-06-02 06:19

<snip en masse>

Jeg er ikke helt enig i din betegnelse for rollespil. Rollespil er mere end
det, vores klub navn: Magnet (Mind Ability Games NETwork) beskriver lidt
hvad det er i mere brede termer. derudover mener jeg ikke at en terning
nødvendigvis er et krav for at have et rollespil, man kan sagtens spille og
lave gode rollespil uden random elementer overhovedet ud over selvfølgelig
improvisationen. det er langt fra pgså rigtigt at hoved elementet i
rollespil er kamp, mange systemer har bevidst underbeskrevet kamp regler for
at fremhæve andre muligheder, eksempler kan være: Storyteller (Vampire,
Mage, Werewolf, Hunter, Exalted, changeling og wraith) disse verdner so alle
basere på World of Darkness fokusere meget mere på de enkelte karaktere og
deres egenskaber til at kommunikere og ved overtalese etc. at nå deres mål.

Jeg er også uenig hvad rollespil til computer (incl tv konsoller etc).

NEJ der er ikke lavet rollespil til disse. det kan pr. definition ikke lade
sig gøre at lave et rollespil til computer. det er Adventure games. grunden
til at det ikke kan lade sig gøre er at f. eks. i Baldurs gate hvis du har
fået at vide at der er noget "underligt" i by X så er det meningen at du
burde tage til by x og kigge på det, så kan man ikke lige pludselig sige:
jammen jeg vil da hellere til by Y´(som ligger på den anden halvkugle af
kloden) fordi det er der bare ikke taget højde for i spillet, derimod kunne
det sagtens ske i et rollespil.

MVH

Leo Knøsgaard
Commander of USS Magnet

P.S: Der er rollespils con i Sønderborg fra 5/7 til den 14/7 mail mig for
detalier etc.

Fra : EV0L

Dato : 30-06-02 13:34

> [...]
> basere på World of Darkness fokusere meget mere på de enkelte karaktere og
> deres egenskaber til at kommunikere og ved overtalese etc. at nå deres
Hmmm jeg er ikke helt uenig med hvad du skriver, men Kurt ville gerne have
et eksempel på hvad rollespil er, og jeg mener aldvorligt at der bør være en
random faktor en mønt med palt og krone vil kunne gøre det... Du har ret i
at man kan gøre det uden, men det begynder at blive et improvisations
skuespil og i ikke et rollespil... der er vel en grund til man kalder det et
rolle"spil", og der er en forskel på det gængse rollespil og en teater
amatørscene med improvisations skuespil på Dialog (Teatersport)... Det kan
da sagtens være at der findes Rollespils regler der ikke bruger kampregler
og måske også nogle der ikke bruger random effekter som en terrninger eller
mønter, men det høre vist til de færeste!!! Og få at vende tilbage til Kurt,
så ville jeg genre undgå at skræmme ham fra rollespil ved at begynde at
snakke om forskellige regler....

> [...]
> jammen jeg vil da hellere til by Y´(som ligger på den anden halvkugle af
> kloden) fordi det er der bare ikke taget højde for i spillet, derimod
Jammen her er vi vel så enige om at rollespil ikke er det samme på en
computer eller så har jeg da misforstået et eller andet!?!? Eller du vil
måske påstå at man ikke bruger regler taget fra rollespil i computer spil
som Baldurs Gate??? Nej vel?
Og det med at gå til by Y frem for X hvis du har lyst til det, jeg ved ikke
om du er DM eller GM eller hvad du kalder det, men den situation i et alm.
rollespil er sku også svær for en forberedt DM!!!! Udover det så kan du
faktisk gøre det både i BG1, og sikkert også i NWN specialt hvis du laver
dine egne senarios... Så hvis det er det gør et spil på computeren til et
rollespil, så findes de efter din vurdering!!! Men som jeg skrev tidligere,
så syntes jeg rollespil er noget socialt, man ikke spiller på en computer
uanset hvad og hvordan man gør... Adventure games er nok en ok
betegnelse....

> MVH
>
> Leo Knøsgaard
> Commander of USS Magnet

MVH
-e.

Fra : Kuruderu

Dato : 03-07-02 20:14

Du må ikke misforstå mig, vi bruge næsten også altid terninger i vores spil,
jeg siger bare at det ikke er et krav. Ja det er da klart at langt de fleste
rollespil har kampregler, men det er nok også naturligt at en del scenarier
vil være konflikt baseret (læs kamp) der er også systemer der stort set
udelukkende er lavet til kamp, det danske VP (Via Prudensia eller i
folkemunde: Volds Palle, civ200 og til dels shadowrun for at nævne et par).
som begyndende rollespiller bør man nok starte med et mere klassisk system,
ad&d eller d&d 3rd ed. for at få en fornemmelse af hvad man senere har lyst
til, så kan man herefter til conner etc. evt. prøve andre systemer og til
sidst finde det/de systemer man selv vil koncentrere sig om. Eller som mig
bare bruge dem alle (har spillet rollespil i mere end 12 år nu, fast 2+
dage om ugen de sidste 3-4 år).

Det er lidt underligt og egentlig godt på sin vis at vii har de her dialog
kørende. Vi er ed at læse et problem de fleste rollespillere har eller
kommer til at stå overfor: en eller anden der ikke ved noget som helst om
rolle og konflikt spil spørger: hvad er rollespil? der har været ca ligeså
mange svar som der har været rollespillere tror jeg, problemet er at der
ikke er nogen nem definition af rolle og konflikt spil, jeg plejer at sige
noget i retning af: Forestil dig at GM (Game Master, en DM er kun relevant i
fantasy hack´n´slash) er en bedstemor der er ed at fortælle sine børnebørn
en historie, børnebørnene er spillerne, deres opgave er så at spille de
enkelte personer i historien som bedstemoderen så kæder sammen efter et
panlagt mønster/mål.

en lille note til dit svar på min kommentar om pc spil, så har du
misforstået mig. I et pc spil kan man ikke gå ud over den linie der er lagt
i spillet, ja der kan slevfølgelig være side quests etc. der får det til at
virke mere frit, men i bund og grund er det linært, det er et rollespil ikke
nødvendigvis. Derudover er der også et sociale aspekt du nævner og jeg er
meget enig med dig i at det er en vigtig del af rollespi, selvom jeg har
spille pbem RPG's (Play By EMail).

Venligst

Leo "Kuruderu" Knøsgaard

Fra : Frost

Dato : 04-07-02 18:42

"Kuruderu" <kuruderu@dak.kollegie6400.dk> wrote in message
<klip>
> [...]
> meget enig med dig i at det er en vigtig del af rollespi, selvom jeg har

Som et lille interessepunkt, så vil jeg sige at man er kommet et skridt
nærmere ægte rollespil i det nyudgivne Neverwinter Nights. Det er
selvfølgelig stadig bundet af computerens begrænsninger (man skal have et
forudbygget scenario at spille i), men DM'en kan gå ind og overtage enhver
NPC i spillet, samt selvfølgelig at skabe nye NPC'er osv. Det skulle så være
teoretisk muligt (hvis man har en kreativ blæksprutte som DM, vel at mærke)
at styre eventyret ind på et helt andet plan end scenarioet lægger op til.

Fra : Lars Rindsig

Dato : 04-07-02 19:54

Frost wrote:

> men DM'en kan gå ind og overtage enhver
> NPC i spillet, samt selvfølgelig at skabe nye NPC'er osv.

Hm? Gør GM'en ikke det i *alle* systemer? Og hvis ikke, hvem styrer så
npc'er? (Det er selvfølgelig muligt at jeg bot har misforstået noget -
kender ikke noget til Neverwinter Nights)

lars

Fra : morten lund

Dato : 04-07-02 22:54

Nu er neverwinter nights på computeren;
og selvfølgelig er det altså ikke så fleksibelt som et person-til-person
rollespil, i hvordan man kan dirigere plottet og begivenhederne i nye
retninger undervejs; Men hvis man læser mange (især ældre) rollespil
sceneriaer bogstaveligt, så giver de heller ikke ret meget reelt råderum for
hvad der kan foregå, og hvilke personer der optræder.

Det der for mig er det springende punkt, er om spilleren føler sig begrænset
af de muligheder der er i spiller (på PC eller ej), hvis man i det hele
taget kommer derud, hvor grænserne ligger. Hvis man ikke oplever at
systemet/spillet begrænser een i ens råderum, så er der vel ikke noget i
vejen med det.

Jeg er så klart til person til person rollespil, ud fra den betragtning at
jeg ikke har set et eneste PC-rollespil der har givet mig råderum nok, og en
indlevelse i spilpersonen, der fængede for mig.

/Morten

Fra : Jeppe Møller

Dato : 05-07-02 13:46

Jeg ser Morrowind som meget nært 'almindeligt' rollespil- desværre mangler
man multiplayer funktionen.
Der er et hovedplot som man kan vælge at følge eler ej- derudover er der de
mange små-plots man selv finder vej til. Tingene er selvfølgelig programeret
på forhånd, men jeg mener nu også at enhver god GM gør dette på forhånd. For
selvom du som rollespiller *i princippet* kan gøre hvad du vil, så mener jeg
stadig det er GM'ens rolle og ansvar at ikke lade spillet flyde så spillerne
kan gøre hvad som helst. Du kan gøre vhad du vil- indenfor disse rammer;
spillet og plottet skal ikke ødelægges og du skal agere in-charecter.

/Jeppe

Kan NWN anbefales hvis jeg allerede tænder på Morrowind?

Fra : morten lund

Dato : 05-07-02 14:08

dunno; jeg spiller som sagt (skrevet) ikke den slags

/Morten

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-07-02 19:51

Jeppe Møller wrote:

> [...]
> spillet flyde så spillerne kan gøre hvad som helst. Du kan gøre vhad du
> vil- indenfor disse rammer; spillet og plottet skal ikke ødelægges og du

Jeg har endnu til gode at se et computerspil, som gør det ud for "the real
thing". Mange computerspil lader ganske rigtigt spilleren gå ud over det
almindelige plot, men kun til en vis grænse. Det er rigtigt, at en god GM
forbereder plottet - men hvis spillerne får lyst til noget andet eller af
en eller anden grund ikke fanger plottet, er man nødt til at improvisere.
Dette enten ved at lokke dem tilbage på plotlinjen eller ved at lave lidt
om på dette.

Det kan ingen af de computerspil, jeg har prøvet. Jeg har dog stadig NWN
tilgode (som jeg da helt klart skal have på et tidspunkt) - Morrowind har
jeg stadig tilgode, men det lyder da interessant.

Computerspil har efterhånden udviklet sig en del fra adventurespil mod
rollespil, men mangler i mine øjne stadig lang vej.

At NWN kommer ret tæt på, mener jeg nu er 'snyd' idet det øjensynlig stadig
kræver en GM til at lave plots - derved er den mulighed ikke-eksisterende i
single-player (medmindre det er multiplayer-only). Det er ikke så fedt at
GM'e for sig selv

Det var så lige min 10-øre (hvor jeg så fandt den efter den lange tid, de
har været borte fra pengemarkedet!)

/Rasmus

Life is that property, which a being will lose as a result of falling
out of a cold and mysterious cave 30 miles above ground level.
- HitchHikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Fra : EV0L

Dato : 04-07-02 23:30

> [...]
> sidst finde det/de systemer man selv vil koncentrere sig om. Eller som mig
> bare bruge dem alle (har spillet rollespil i mere end 12 år nu, fast

Jamen jeg kan forstå du er en ung rollespiller i forhold til mig så... Og
igen så er jeg en "ung" rollespiller i forhold til dem der spiller i den
gruppe hvor jeg spiller, og sikkert mange andre... Men lad det ligge, for i
rollespil betyder det intet hvor længe du har spillet, men hvordan man
spiller, og hvilke begrænsninger din egen fantasi giver dig... Og man er så
abolut velkommen til at havde en menig om rollespil (og hvad som helst
andet) uanset om man har spillet lidt eller meget...

> [...]
> en historie, børnebørnene er spillerne, deres opgave er så at spille de
> enkelte personer i historien som bedstemoderen så kæder sammen efter et
Så afgjort, tit er det som politik eller religion, nogle mener noget og
andre noget andet.
Men jeg syntes nu godt at man kan forklare overordnet hvad det er som er
hovedtræk i de gængse rollespil!
Jeg mener stadigvæk der er en forskel fra at være historielæser, eller
skuespiller på et amatørteater og så at være rollespiller. De fleste
rollespil har kamp regler og fokusere også på dem. De fleste rollespil er
med en random faktor såsom terninger, derfor kan jeg ikke helt forstå
hvorfor skulle være uenig..? Der findes utallige af spil af forskellige
arter som ikke passer lige ind i kamp og ternninger, men det er altså oftest
det som det handler om. (Liverollespil har vi slet ikke været inde på). Kurt
spurgte hvad er rollespil, jeg svare hvad det "hovedsageligt" er... Der
sidder mange der ude der mener noget andet, og det skriver jeg også i første
svar...

> [...]
> meget enig med dig i at det er en vigtig del af rollespi, selvom jeg har
Jammen her har du så misforstået.... Jeg skriver eks. spillet BG1 her kan du
vælge en stor del af tiden at gå rundt på må og få hvis du har lyst...(så
længe du holder dig i deres verden) Lige som du sige man ellers ikke kan i
computespil.
Så skriver jeg, som jeg også kan se andre har svaret under denne mail, at i
den nye Neverwinter Nghts (NWN), her kan man spille med en GM, lige som man
kender fra rollespil.... Men man selv om man spiller multi med en DM, så har
man kke samme sociale aspekt med som "gameldaws rollespil"... Faktisk, tror
jeg at jeg selv syntes det er mere rollespil og socialt aspekt i at spille
det i NWN, end via e-mail´s som du praktisere. Men igen vær sin smag,
politik og religeion

> Venligst
>
> Leo "Kuruderu" Knøsgaard

Venligst
-e.

Fra : Thomas Skyttehave

Dato : 29-07-02 01:25

Kurt Pedersen skrev

<snip/klip og hvad det ellers hedder>
2. Er der lavet nogen rollespil til computeren?
Hvis ja,- hvilke?

der findes også MUDS.. multi user dungeons, dog er det dog best at spille
online da der er flere spillere og man kan få en god RP i gang.
jeg selv har spillet på et mud i snart 5 år.
det er et ganske almin. tekst baseret rollespil via en telnet client
der findes et hav af dem og de dækker stort set alle genre

Thomas

Fra : Gozip

Dato : 22-10-02 09:55

Hejsa. Min gode ven og jeg, har i meget lang tid spillet
Icewinddale1(heart of winter9 Og er nået virkelig langt. Vi spille i
muligplayer mode. Problemet er at vi sidder fast. Vi føler virkelig at
vi har prøvet alt, men det må vi jo ikke have gjort. Jeg vil bare gaerne
vide om du, eller nogen ved hvordan man kommer videre, måske nogen
ligger inde med en walk though til spillet, eller bare nogen som selv
har gennemført det.

på forhånd tak
Gozip

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 22-10-02 10:35

Jeg fandt selv flere walkthroughs på internet. Jeg kan ikke huske
adresserne, men jeg fandt dem ved at søge på Google med ordene "Icewind
Dale" og "Walkthrough". Prøv selv det samme.

Jeg er ikke selv færdig med spillet (har holdt pause nogle måneder). men
prøv at sige hvad jeres problem er. Hvis jeg er kommet forbi det sted, kan
jeg give jer et hint.

- Klaus

P.S.: Egentlig er computerspil off topic her, men siden det er baseret på et
"papir og terninge"-spil, går det nok.

news8t9.156254$Qk5.5755397@news010.worldonline.dk...

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-10-02 14:57

Gozip wrote:

> [...]
> vide om du, eller nogen ved hvordan man kommer videre, måske nogen
> ligger inde med en walk though til spillet, eller bare nogen som selv

Prøv i en computerspilsgruppe.

I øvrigt er der adskillige walkthroughs, når man søger på Google:

http://www.google.com/search?q=%22icewind+dale%22+walkthrough&ie=ISO-8859-1&hl=da&lr=

/Rasmus

Avoid the Gates of Hell. Use Linux.