The Empire Populations size - WFRP
Fra : Harkonnen

Dato : 25-06-02 21:59

Hvad mange menneske tror i at der bo i Empire - Jeg vil komme med et gæt på
max. 150.000 da jeg prøvede at lave en rå optælling med mulige byer langs
floderne og andre landsbyer ved siden af en storby.

Men jeg fandt dette stykke text på nettet, men det virker bare lidt for
voldsomt synes jeg. Det kan bare ikke passe med så mange mennesker. Det er
jo 10 mennesker pr. mil - Hvor er alle monsterne så henne ?.

Tjeck det

Disclaimer! This is all conjecture on my part, and alot of it is
guesswork. If you have a different opinion, feel free to email me.
What is the size of the Empire?
My guess:
500,000 square miles -or- 1.2 million square kilometers
Evidence: Measured two maps, one in the WFRP rulebook, a second
in WD 173.
This is bigger than Germany, Poland, and Austria, but I checked
the measurements on two different maps, and this is one of the more
conservative estimates I could come up with.

What is the Empire's Population Size?
My guess:
8 to 12 million (For the remainder: I'll assume the average of 10
million)
Evidence: Medieval population sizes of Germany.
Problems: With a population that size there should be more cities,
and the gazetteers don't reflect this.
First: the gazetteers are sometimes listed as reflecting tax
paying households, so the population in cities can be four to twelve times
larger than reflected.
Second: The difficulty of producing and transporting agricultural
goods in the Empire is difficult, putting a cap on the Empire's cities.

Hvad tror i ?

Fra : Kalu

Dato : 27-06-02 11:52

Da jeg ikke har den store interesse i WFRPs verden vil jeg undlade at
give et bud på størrelse og befolkningstal af The Empire. I stedet vil
jeg gerne henvise til denne side, som omhandler demografi i
fantasy-verdener i almindelighed: http://www.io.com/~sjohn/demog.htm
Fra den side henvises der desuden til en side, hvor man på basis af et
areal, et befolkningstal og en tilnærmet befolkningstæthed kan beregne
antallet af byer i forskellig størrelse (landsbyer, købstæder, o.s.v.).

/K

Fra : micher

Dato : 31-12-02 14:53

"Harkonnen" skrev d. 25-06-02 21:59 dette indlæg :
> [...]
langs
> floderne og andre landsbyer ved siden af en storby.

Jeg tror der er langt flere end 150.000, tænk på at i Danmark er vi fem
mio. med 150.000 mennesker ville alle jo snart kende alle (næsten), og
the empire er trods alt størrere end Tyskland, hvor der lever mange mio.

> Det kan bare ikke passe med så mange mennesker. Det er
> jo 10 mennesker pr. mil - Hvor er alle monsterne så henne ?.

Det er jo ikke alle steder der er 10 mennesker pr. mil, nogle steder
lever folk tæt (i byerne) og andre steder lever der slet ingen, der er
der masser af plads til monstre, (mange monstre lever også under jorden,
eller i huler så faktisk kan man vandre lige over dem)

Jeg tror der i hvert fald lever flere mio. mennesker måske ligefrem 8-12
mio.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 31-12-02 19:20

8-12 millioner synes jeg lyder fornuftigt. Det svare vel til Italien i
middelalderen. Dengang var Italien Europas tættest befolkede land, ligesom
the Empire er den Gamle Verdens "centrum".

150.000 lyder mere som Danmark i middelalderen.

Mads

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-01-03 02:36

Mads Jakobsen wrote:
> 8-12 millioner synes jeg lyder fornuftigt. Det svare vel til Italien i
> middelalderen. Dengang var Italien Europas tættest befolkede land, ligesom
> the Empire er den Gamle Verdens "centrum".

Prøv at kigge på S. John Ross' "Medieval Demographics Made Easy".

< http://www.io.com/~sjohn/demog.htm >

Der er en anden gut, der har lavet et regneark ud af Ross' formler
(kan downloades i både MS Excel og Quatro Pro format), og en tredje
gut der hedder Brandon Blackmoor, som har lavet det om til et
WWW-baseret regneark kaldet "The Domesday Book", såvidt jeg husker
opkaldt efter en opgørelse over Englands rigdomme og folk, som Vilhelm
Erobreren bestilte.

< http://www.rpglibrary.org/utils/meddemog/ >

Bare smid nogle tal ind i formlerne, areal og jordkvalitet, så får du
at vide hvor mange mennesker et givent område kan brødføde, og hvis du
har lyst også en masse andet. SVerne (Support Values) er især gode,
fordi de gør op med idiotier som at der ligger to kroer, et bordel,
otte værtshuse og en pladebrynjesmed i hver landsby, men man skal
huske på at de svarer til en bestemt periode (*meget* sen middelalder,
eller tidlig rænessance) og derfor skal justeres (opad) hvis man
spiller midt- eller tidlig middelalder.

> 150.000 lyder mere som Danmark i middelalderen.

Ars Magica: Ordo Nobilis opgiver et væsentligt højere tal: En million,
men jeg kan se efter hvis det er vigtigt. (AM tager udgangspunkt i
starten af det 13. århundrede, tidligere udgaver i slutningen af det 12.)

--
Peter Knutsen

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 01-01-03 13:23

Jeg påstår ikke at de tal jeg nævner er specielt rigtige, bare at de er gode
nok til at rollespille efter ;).

Så vidt jeg kan se er præcise befolkningstal ikke så vigtige i et Fantasy
spil. De fleste figurer, både PC og NPC vil ikke havde nogen forestilling om
befolkningstal; faktisk vil de ikke engang vide hvad en million er.

Det er også døden at starte en Fantasy kampagne med at sige "I bor i
Scenaria, der har en befolkning på 12 millioner, heraf 20% gnomer, 12 %
elver, og 2% kaninmænd." Fantasy kampagner skal starte med noget så dette: "
I utallige æoner har Det Hvide Folk skjult sig i deres uindtagelige slotte
af stål og glas, mens sletterne har tilhørt den udøde horde. Men en ny
generation af unge mænd blandt Det Hvide Folk er nu klar til at tage deres
land tilbage, et land de aldrig har set.".

Når alt det er sagt så er det selvfølgeligt vigtigt at en spilleleder ved
hvordan hans verden ser ud, også helt nede i øjenhøjde, så jeg vil i hvert
fald straks checke den gode S. Ross hjemmeside ud.

Godt Nytår

Mads

Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 06-01-03 11:56

> Jeg tror der er langt flere end 150.000, tænk på at i Danmark er vi fem
> mio. med 150.000 mennesker ville alle jo snart kende alle (næsten), og
> the empire er trods alt størrere end Tyskland, hvor der lever mange mio.

I Marienburg - inklusiv Wastelands - er der ifølge _Marienburg: Sold Down
the River_ ialt omkring 150.000, og man må gå ud fra at der er væsentligt
flere i Empire...

Jakob