ADSL virker ikke helt
Fra : TOHJ

Dato : 22-06-02 16:41

Hejsa.
Den her bliver lidt kryptisk, men her kommer den.
I vores firma har vi indtil nu haft en ISDN/router som forbindelse til
internettet, men nu har vi købet en ADSL linie med router og firewall fra
TDC Zillion, men det funker ikke helt, problemet er at de pc'er der er på
lokal nettet ikke kan pinge forbindelsen gennem vores novellserver 3.12.
Da vi kører et specielt VG-LAN(specielle netkort øv øv) fra HP er vores
nuværende ISDN forbindelse koblet på en hub som sidder på et 10 Mbit
alm.netkort på novellserveren, der sidder iøvrigt også vores printere og 2
stk bærebare computere som godt kan køre på ADSL direkte fra hubben, nå men
det der er prøvet at ændre er vores gateway til ISDN routeren(192.6.2.1) til
vores ADLS/Firewall Adr.192.6.2.250 på novellserveren, men det hjælper ikke
, jeg kan ikke stadigvæk ikke pinge ADSL/Firewall, men jeg kan stadigvæk
pinge ISDN routeren selv efter rebooting af novellserveren, og nu siger
vores EDB leverandør at TDC skal omkonfigurer forbindelsen, og TDC Zillion
mener at det er et nætværks problem, og jeg er bare lidt småforvirret.

Sådan ser vores ip-opsætning ud hvor HP 10 er der vi har har/skal få
forbindelse til internettet, og hvor vi gerne skulle få ADSL'en til at
virke.

Bind ip to hp100 addr=192.6.1.13 mask=255.255.255.0 (lokalnet)
Bind ip to hp10 addr=192.6.2.13 mask=255.255.255.0 gate=192.6.2.1(vores ISDN
router.)

Har prøver at ændre til dette

Bind ip to hp10 addr=192.6.2.13 mask=255.255.255.0 gate=192.6.2.250(vores
ADSL/Firewall.)

men kan stadivæk kun pinge 192.6.2.1 ??

Det var en lang smøre, og det er ikke nemt at forklare, men jeg håber der
nogle kloge hoveder der måske ved lidt om dette.

Vh
TOHJ

Fra : Erik Klausen

Dato : 22-06-02 17:15

"TOHJ" <thj@bland.dig.udenom.dk> wrote in

> [...]
> fra TDC Zillion, men det funker ikke helt, problemet er at de pc'er
> der er på lokal nettet ikke kan pinge forbindelsen gennem vores

Mit første gæt er at ADSL-routeren ikke kender det net der ligger på den
anden side af Novell serveren (dit lokalnet). Så når ADSL routeren skal
sende en pakke til adresse 192.6.2.14 (for eksempel) så ved routeren ikke
hvor dette net er.

Du må enten få dette net lagt ind i routeren som en statisk route, eller
også må du få serveren til at køre NAT. Jeg kan dog ikke huske om version
3.12 kan det.

mvh.
Erik Klausen

Fra : TOHJ

Dato : 23-06-02 08:03

"Erik Klausen" <ekl@hjemmebedst.denmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> også må du få serveren til at køre NAT. Jeg kan dog ikke huske om version

Ok
det vil sige at der i routeren skal oprettes en "port" hvor den kan se/få
forbindelse med vores Hp10 192.6.2.13 , hvordan forklarer jeg TDC så de kan
få det rigtigt konfigureret?

Mht til NAT er jeg ikke klar over hvad det er , men det vil jeg lige
undersøge, Novell er ikke lige min stærke side, er der ikke en Novell for
meget dummies?????.

TOHJ

Fra : Erik Klausen

Dato : 24-06-02 16:37

> Ok
> det vil sige at der i routeren skal oprettes en "port" hvor den kan
> se/få forbindelse med vores Hp10 192.6.2.13 , hvordan forklarer jeg
> TDC så de kan få det rigtigt konfigureret?

Du beder TDC lægge en statisk route ind i routeren. Routeren skal vide at
nettet 192.6.1.0/24 nås gennem routeren 192.6.2.13

> Mht til NAT er jeg ikke klar over hvad det er , men det vil jeg lige
> undersøge,

Lav din BIND-linie om til

Bind ip to hp10 addr=192.6.2.13 mask=255.255.255.0 gate=192.6.2.250 NAT=YES

Det (ser ud til at) virke på version 5.1; jeg har ikke en 3.12 ved hånden.

> Novell er ikke lige min stærke side, er der ikke en Novell
> for meget dummies?????.

Det er ikke nødvendigt. Folk der vælger Novell er ikke dumme .

I øvrigt; er du sikker på at dit net hedder 192.6.1.xxx? Jeg ville forvente
at nettet hedder 192.168.1.xxx. Det kunne også hedde 192.6.1.xxx, men så
ville jeg forvente en anden subnet mask.

mvh.
Erik Klausen