Beregning af linjelængder
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-02 12:26

Jeg har en fil med en lang række SQL-kommandoer. Nogle få af
insert-sætningerne fejler fordi de er for lange. Så jeg er nu ude
efter en hurtig måde at sortere linjerne efter de længste, og
samtidig få vist linjelængden.

Jeg har altså:

INSERT INTO tabel VALUES (2, 234, ...)
INSERT INTO tabel VALUES (4, 221, 'Hej med jer..')

Og ønsker

6570; INSERT INTO...

Eller evt.

6570 INSERT INTO...

(hvor 6570 er antallet af tegn i den efterfølgende SQL-sætning).

Hvordan gør jeg nemmest det?

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-06-02 12:34

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens_gy@hotmail.com> writes:

> Hvordan gør jeg nemmest det?

length($s) giver dig længden af en streng. Du kan altså sorterer med:
sort{length($a)<=>length($b)}

Eventuelt ville det være mere effektivt at lave en:

map { $_->[1] } sort { $a->[0] <=> $b->[0] } map { [length,$_] } @linjer;

Eller endnu bedre at generere udskriften i den sidste map (altså den
forreste).

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-02 12:47

Peter Makholm skrev:

> [...]
>
> Eventuelt ville det være mere effektivt at lave en:
>
> map { $_->[1] } sort { $a->[0] <=> $b->[0] } map { [length,$_]

Undskyld - men det er længe siden jeg har skrevet perl-kode. Kan
jeg lokke et mere køreklart eksempel ud af dig eller andre?

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 21-06-02 12:49

> [...]
>
> Eller evt.
>
> 6570 INSERT INTO...
>
> (hvor 6570 er antallet af tegn i den efterfølgende SQL-sætning).

perl -pe 's/^/length() . "; "/e' SQLFIL | sort -nr
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-02 12:57

Lars Balker Rasmussen skrev:

> perl -pe 's/^/length() . "; "/e' SQLFIL | sort -nr

Fornemt. Jeg takker og bukker.

Fra : Peter J. Acklam

Dato : 24-06-02 08:51

Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> wrote:

> perl -pe 's/^/length() . "; "/e' SQLFIL | sort -nr

Vakkert.

Peter

--
Where do bit streams end? In bit rivers?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-06-02 17:03

> [...]

> Jeg har altså:
>
> INSERT INTO tabel VALUES (2, 234, ...)
> INSERT INTO tabel VALUES (4, 221, 'Hej med jer..')

Hvis det kun er insert-saetninger, kan du saa ikke lave en CSV-fil og
en stump Perl med prepared statements?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn