Hjælp, min søn vil spille live rollespil.:~
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 10-06-02 09:02

Hej Ng,

Det er førstegang jeg vover mig ind i dette "mystiske" forum af trolle og
riddere.
Jeg har en del spørgsmål, som jeg håber nogen af jer har lyst til, og kan
svare på.
Det hele begyndte vist med Harry Potter. Min søn på 10 år, har siden omtalte
bogs fremkomst, forbrugt omtrent 50 km. gaffatape og 700 liggeunderlag.
(Overdrivelse fremmer forståelsen Vi er i den anledning begyndt at se os
om efter et sted, hvor han kan finde ligesindede. Mine bekymringer gå på, om
han med sin ringe alder er "parat" til de udfordringer, et eventuelt
medlemskab af en forening vil med føre? Hans fantasi fejler ingen ting, men
får han mon nok ud af det? Det skal lige siges, at han efter at have læst HP
har kastet sig over andre fatasy emner og også noget mere "nærværende" som
vikingerne. Så det er vist ikke bare en grille. ( ?
Min næste bekymring går mere på mit eget engagement i de forstående
aktiviteter. Mine kreative evner som syerske er ikke af de bedste.
Hvordan kommer vi over disse forhindringer med kostumer?
Når nu en gang mine bekymringer er fantaseret bort, dukker der et andet
spørgsmål op. Jeg har kigget mig lidt omkring og fundet frem til foreningen
Einherjerne. Er der nogen her som har kendskab til denne forening, og har
lyst til at anbefale den? Eller måske det modsatte?
Håber nogen af jer har mod på at overbevise mig om at dette er det rigtige
for mig og min søn. (Eller rettere, det håber min søn naturligvis.

På forhånd tak for jeres deltagelse.

Mvh.
Alexander og Renate

Fra : Jesper Hylling

Dato : 10-06-02 12:11

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ng,
>
> Det er førstegang jeg vover mig ind i dette "mystiske" forum af trolle og
> riddere.

Velkommen

> [...]

> har kastet sig over andre fatasy emner og også noget mere "nærværende" som
> vikingerne. Så det er vist ikke bare en grille. ( ?

Der er kun een måde at finde ud af om knægten magter at spille live, og om
det i det hele taget er noget for ham (det vigitgste er at han synes det er
sjovt), og det er ved at lade ham prøve det.

> Min næste bekymring går mere på mit eget engagement i de forstående
> aktiviteter. Mine kreative evner som syerske er ikke af de bedste.
> Hvordan kommer vi over disse forhindringer med kostumer?

Alle kan lave en kofte (en sæk trukket over hovedet med huller til arme og
hoved. Snørres sammen med en snor eller et bælte om livet. Så ligner han en
lille ridder), og mere behøver man sådan set ikke for at begynde. Den kan
laves af alle slags stof (gamle lagner etc.), men det bedste resultat får du
nok ved at bruge stoffer som ser mere "autentiske" ud (altså ligner noget
der kunne være lavet i middelalderen), såsom indisk bomuld, eller hør.
Indisk bomuld har iøvrigt den heldige egenskab at det er forholdsvis
billigt, og kan fås i stort set alle stofbutikker. De fleste foreninger har
iøvrigt workshops hvor han selv kan lære at sy kostumer.

> [...]
> Einherjerne. Er der nogen her som har kendskab til denne forening, og har
> lyst til at anbefale den? Eller måske det modsatte?

Du skriver desværre ikke hvilken del af landet i er bosat i. Jeg hører selv
hjemme i København, og her har vi Semper Ardens som kører arrangementer ude
i Hareskoven og i Vestskoven. Arrangementet i Vestskoven er for unge
spillere (under 16 så vidt jeg husker), så det ville måske være noget for
ham.
Einherjer er en fremragende forening (jeg har været heldig at spille sammen
med nogle stykker fra den), men den er vist bosiddende i Århus, så desværre
ved jeg ikke så meget om deres faste arrangementer. Sådan noget kan man
finde ud af hvis man f.eks. ringer til deres formand. Men ud fra hvad jeg
kender til foreningen, kan jeg kun anbefale den.
Liveforum har vist den mest komplette fortegnelse over danske
live-foreninger. Den kan du finde her:
http://www.liveforum.dk/links.asp?lmode=vis&kat=11
Find en forening i dit område og ring til dem. Jeg er sikker på de ville
elske at fortælle dig om de har arrangementer som din søn kan deltage i.

Jeg har desuden hørt om flere kommuner som har liverollespil på programmet i
deres ungdomsskoler eller ungdomsklubber. Så det første jeg ville gøre, var
helt klart at kigge på hvad din kommune (eller måske nabokommunen) kan
tilbyde i den retning.

> Håber nogen af jer har mod på at overbevise mig om at dette er det rigtige
> for mig og min søn. (Eller rettere, det håber min søn naturligvis.

Jeg vil helst ikke rodes ind i hvad der er rigtigt eller ikke rigtigt for
din søn. Det er jeg sikker på at i er bedst til at finde ud af. Men jeg kan
sige at liverollspil for mig er en meget underholdende og udfordrende hobby.
Men som sagt: prøv det! Det vigtigste er at i finder de rigtige rammer for
ham at starte i. Jeg vil som sagt anbefale en ungdomsskole eller en
ungdomsklub. Her vil det også være nemt for ham at møde jævnaldrende med
samme interesser, og her bliver de voksne også betalt for at holde øje med
din søn. De pædagogiske rammer er nok bedre, så længe han er så ung, end i
en forrening, hvor det meste sker på frivillig basis.

> På forhånd tak for jeres deltagelse.
>
> Mvh.
> Alexander og Renate

Det var så lidt.
mvh.
Jesper

Fra : morten lund

Dato : 10-06-02 12:36

Hejsa!

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message
> Hej Ng,
>
> Det er førstegang jeg vover mig ind i dette "mystiske" forum af trolle og
> riddere.

Uha! lige en enkelt klarifikation: Trolle er en flink rollespiller der bor
på sjælland, Trolde derimod er ret farlige, store væsener, der bliver til
sten hvis de møder sollys

> [...]

> har kastet sig over andre fatasy emner og også noget mere "nærværende" som
> vikingerne. Så det er vist ikke bare en grille. ( ?

Folk vil meget forskellige ting med rollespil; nogen vil gerne ud og "tæske
orker", mens andre hellere vil fordybe sig i en spilpersons mentale
krinkelkroge; og begge dele er helt fint! Tag en snak med dem der arrangerer
scenariet først, og hør om Alexander vil passe ind i hvad de har tænkt sig
at lave for et scenarie

> Min næste bekymring går mere på mit eget engagement i de forstående
> aktiviteter. Mine kreative evner som syerske er ikke af de bedste.
> Hvordan kommer vi over disse forhindringer med kostumer?

Der findes et par udemærkede bøger på dansk om lilve-rollespilsudstyr og
tøj, som så vidt jeg husker har snitmønstre og det hele. De er til at finde
på hovedbiblioteket, og med lidt held også på nogen af de andre (spørg jer
for), og hvis det ikke virker så tag ned og snak med Jan i Goblin Gate nede
på strandvejen, han er fuld af gode råd

> [...]
> Einherjerne. Er der nogen her som har kendskab til denne forening, og har
> lyst til at anbefale den? Eller måske det modsatte?

Einherjerne er skam nogen meget flinke fætre (og kusiner), ingen grund til
bekymring der! -De er såmænd også rimelig pædagogisk mindede, så det går nok
ikke helt galt

> Håber nogen af jer har mod på at overbevise mig om at dette er det rigtige
> for mig og min søn. (Eller rettere, det håber min søn naturligvis.

> På forhånd tak for jeres deltagelse.

Velbekomme!

/morten

www.krikkit.dk

Fra : britalmp@yahoo.dk

Dato : 27-08-02 12:57

HJÆLP - du ved mere end mig, men alligevel er vi lidt i samme båd! -
min søn på 12 har hørt noget om rollespil og synes det lød spændende,

men vi ved ikke rigtig noget.......han har så bedt mig søge på
nettet - og blev jeg klogere af det? kan du gøre mig klogere? så vil
jeg og min søn blive meget glade.På forhånd tak-Venlig hilsen Brita

Fra : Beowulf

Dato : 30-08-02 14:16

Prøv at kig på www.ripen.dk