Moralsk dilemma
Fra : Følsom

Dato : 30-03-02 11:54

For at kunne forstå baggrunden for det moralske dilemma, jeg er i,
kræver det en forhistore.

Jeg har en gang imellem talt sammen med en pige via chatrooms over en
længere periode. Vi har altid talt godt sammen og diskuteret hinandens
forskellige problemer.

I efteråret 2001 forelsker jeg mig imidlertid i en anden pige, som
desværre smutter midt i det foreløbige højdepunkt af det forhold. Jeg
rammes naturligt af en depressionslignende tilstand de næste par
måneder med daglige nedture og et følelsesliv i kaos.

I slutningen af januar opstår der efter et par måneders pause igen
kontakt med min veninde fra chatten, og det viser sig, at hun også er
ude i seriøse problemer med en fyr som er smuttet på et højst uheldigt
tidspunkt. Jeg taler selvfølgelig med hende om det, for om nogen ved
jeg, hvad det vil sige at sidde alene hjemme og have det ad H. til.
For mig er det indlysende, at hun har brug for hjælp, og jeg kan
bidrage ved at være der for hende, når hun har brug for at snakke.
Samtidig kan jeg også lufte mine problemer, når de hober sig op.

Intentionerne er altså reelle nok, da jeg besøger hende efter et par
uger. Vi ses et par gange i løbet af 2-3 uger, men pludselig sker der
det uventede, at jeg udvikler nogle følelser for hende. Får det rigtig
dårligt, når vi skilles osv. Samtidig er der stadig store
følelsesmæssige problemer med det forrige forhold fra slutningen af
2001, som jeg ikke er sluppet af med. Én stor forvirring. Det går dog
bedre for os begge to - især efter vores timelange samtaler.

Det moralske dilemma er, at jeg ikke kan finde ud af, om jeg bør
fortælle hende om mine følelser for hende, eller om jeg fortsat skal
være en støtte og god ven - og ikke andet. Hun har fortalt flere
gange, at hun ikke søger nogen kæreste for tiden, før hun har fået
mere styr på sig selv og sine følelser. Men vores mål med livet er
ens, og det ved hun. Jeg har forklaret om mine mål uden direkte at
sige, at hun meget nemt kunne være en del af dem. Vi har siddet
face-to-face og fortalt om hinandens mål, som er ens, uden at antyde
noget som helst om hinanden.

Er jeg tarvelig, hvis jeg tier om mine følelser over for hende, når vi
ellers taler sammen om alt? Fortæller jeg hende det, frygter jeg, hun
vil skubbe mig væk som ven. Min ønske er virkelig at være ven med
hende, men følelserne vil noget mere. Er jeg tarvelig, hvis jeg
fortæller hende, hvad jeg føler for hende set i lyset af hendes
udtalelser om kærester her og nu?

Foreløbig har hun ikke fået noget at vide, og jeg har heller ikke
antydet det mindste. Hun har heller ikke givet udtryk for, om hun
føler noget for mig - desværre.

Fra : Mari

Dato : 30-03-02 18:01

"Følsom" <foelsom@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:87b526b8.0203300253.6abeda4a@posting.google.com...
>Er jeg tarvelig, hvis jeg
> fortæller hende, hvad jeg føler for hende set i lyset af hendes
> udtalelser om kærester her og nu?

To mennesker i krise - er ikke hinandens bedste lamgtids-partnere.

Jeg ville ikke fortælle noget - for det lægger et pres på,
som får det til at briste eller bære. Du forcerer en udvikling,
som hun ikke er parat til - så hold bøtte. Hun har jo fortalt dig,
at hun har brug for en kæreste-pause.

Skal det være - så bliver det, når hun selv er parat til at indse
at det er uunsgåeligt. Og så vil hun selv begynde at signalere
til dig ....... så du ikke er i tvivl.
Hvis du kommer for tidligt - så stopper jeres venskab. For
man kærester ikke med venner.

Mh

Fra : jso

Dato : 31-03-02 10:20

Hvorfor ikke fortælle at man bliver mere og mere glad for personen og man på
en eller anden måde elsker , det behøver ikke være som sex partner (man
elsker sine forældre, børn osv.)
..
man kærester ikke med venner, skriver du.
nej man kærester ikke med venner, men man kan sagtens gifte sig med en
ven/inde

Jeg mener et godt forhold bygger på
gensidig tillid og respekt
åbenhed og ærlighed
fælles interesser
god venskab og kammerat
kærlighed

Jørgen

Fra : Tope

Dato : 01-04-02 11:28

Hej Følsom,

Hvor er det dejligt, at du har mødt et menneske, som du kan tale med om dine
udfordringer, og som samtidig kan bruge dig til opbakning omkring hendes
situation.

Det er svært at skille de forskellige følelser, som vi har: f.eks.
'begyndende kærlighed' fra 'tillid til et andet menneske'.

Men alligevel synes jeg du skal forsøge at skille tingene lidt ad. Prøv at
tænke over følgende spørgsmål: Hvis du ikke selv havde problemer og var
fuldstændig i balance med dig selv; ville du så stadig være interesseret i
pigen? Og på hvilken måde?

Når det er sagt synes jeg faktisk, at et rigtigt godt forhold bygger på
gensidig tillid og deri ligger jo at man kan dele de inderste tanker med
hinanden.

Du skriver, at du føler, at I har samme mål i tilværelsen - det er endnu en
vigtig byggesten for at have et godt og trygt forhold til et andet menneske.

Hvad ville være det værste der kunne ske, hvis du fortalte hende om dine
begyndende følelser?

Du passer meget på hende, synes jeg; du vil ikke fortælle hende noget lige
nu, fordi hun selv har det svært. Prøv at overveje om hun ikke selv bør tage
den beslutning; vil hun indlede et reelt forhold til dig er hendes eget valg
og ikke dit alene.

Til slut vil jeg sige, at jeg slet ikke synes du er spor tarvelig ved at
tænke dybt over tingene, før du går videre; det vidner om en stor
indlevelsesevne og et stort hjerte for andre mennesker generelt.

Med venlig hilsen
Torsten Taagefeldt
Psykoterapeut & MMT
http://www.totem.dk

Fra : Følsom

Dato : 01-04-02 22:42

Tak for svaret - og også tak til de andre svar, min henvendelse har
afstedkommet. Der var et par spørgsmål i Torbens indlæg, som jeg
nedenfor vil forsøge at svare på suppleret af diverse kommentarer.

"Tope" <tope@get2net.dk> wrote in message news:<a89chh$f08$1@sunsite.dk>...
> [...]
> fuldstændig i balance med dig selv; ville du så stadig være interesseret i

Jeg er sikker på, at jeg ville være lige så interesseret i pigen, hvis
jeg selv havde styr på alle mine egne følelser. Har ligesom været
turen igennem én gang før med en anden, hvor jeg ikke havde problemer.
Det gik fint, indtil hun opdagede, at jeg havde oprigtige følelser for
hende. Jeg ville selvfølgelig hjælpe hende med hvad som helst, men
udviklede også følelser for hende - dog langt hurtigere end tilfældet
er nu. Det blev ris til egen r*v i længden - og derfor den store
nedtur, jeg netop - forhåbentlig - er i slutfasen af nu.

Men din tanke om at adskille de to følelser, 'begyndende kærlighed' og
'tillid til et andet menneske' er ret interessant - og meget relevant
for mig. Måske det er et spørgsmål om at holde igen.

> [...]
>
> Hvad ville være det værste der kunne ske, hvis du fortalte hende om dine

Det allerværste ville være, hvis hun skubbede mig væk (som jeg
tidligere har været udsat for). Mit ønske har hele tiden været - og er
stadig - at være en god ven, hun kan stole på, og som hjælper, når der
er problemer.

> [...]
> den beslutning; vil hun indlede et reelt forhold til dig er hendes eget valg

Ja, jeg passer meget på hende. Hun står mig nær, og jeg vil aldrig
såre hende på nogen måde. Frygter hun ville bilve såret, hvis jeg
fortalte om mine følelser nu, når mine intentioner har været nogle
andre fra starten. Desuden har hun vist rigeligt at tænke på, så hvis
hun pludselig også skulle til at tage stilling til mig i sit liv,
ville det komplicere hendes arbejde med at rede sine følelser og sit
selvværd ud.

Fra : Jacob

Dato : 01-04-02 23:31

[snip] snak om følelser for pige

Prøv at poste over i news:dk.snak.seksualitet der sker der lidt mere end i
denne gruppe og der diskuteres ikke kun sex. Alt som vedr. parforhold kan
diskuteres i denne gruppe

--
Jacob