Fri heroin.
Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 06-03-02 17:15

Så ruller debatten igen om fri heroin. Er der nogle her der kender til
undersøgelsen i Holland som klart skulle vise at der er fordele ved at
give heroin til narkomanerne?
Resultatet skulle være så godt at at af de gamle hårdnakkede skeptikere
herhjemme er vendt på en talerken og nu anbefaler fri heroin.

Jeg siger: Fri heroin nu til narkomaner. Vi kan ikke være bekendt at
behandle denne forsømte gruppe som kriminelle længere. De stjæler fordi
de er narkomaner og skal købe illegale stoffer. Denne trafik skal
stoppes nu!
Lad så disse stakkels mennesker få deres stoffer legalt! Det skal være
slut med at de skal tvinges til kriminalitet.

Hilsen Claus Larsen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-03-02 17:27

"Claus Christian Larsen" <dsl62456@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:3C864082.4010901@vip.cybercity.dk...

[ ... ]
> Lad så disse stakkels mennesker få deres stoffer legalt! Det
> skal være slut med at de skal tvinges til kriminalitet

De skal da ikke have fri heroin, de kan bare tage imod de udmærkede
behandlingstilbud der findes.

Skal disse have fri heroin, skal biltyve vel også have gratis biler,
alkoholikere fri alkohol osv.

der selv er tidligere heroinmisbruger i stor målestok.
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 06-03-02 21:26

Andreas Falck wrote:

> [...]
> behandlingstilbud der findes.
>
> Skal disse have fri heroin, skal biltyve vel også have gratis biler,

Biltyve har intet med denne sag at gøre. alkoholikere kan helt legalt
købe spiritus, der er intet kriminelt idet. At forbyde alkohol vil ikke
fjerne alkoholikere.

Narkomaner skal have adgang til legale stoffer. Nu!

Hilsen Claus Larsen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-03-02 22:59

"Claus Christian Larsen" <dsl62456@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:3C867B5A.4060006@vip.cybercity.dk...

[ ... ]

> Biltyve har intet med denne sag at gøre.

Skal kriminelle heroinmisbrugere have stillet deres ønske om heroin,
skal kriminelle biltyve vel have samme ret!

> alkoholikere kan helt legalt
> købe spiritus, der er intet kriminelt idet.

Jeg kender faktisk alkoholikere der har ødelagt både karriere, firma,
økonomi og familie på grund af deres alkoholi, og nu lever en kriminel
tilværelse på bistandshjælp. skal en sådan stakkel ikke lige så godt
hjælpes som en heroinmisbruger skal det. jeg kan ikke se forskellen.

> At forbyde alkohol vil ikke
> fjerne alkoholikere.

Nej, men det vil heller ikke skabe flere. Og du har jo forøvrigt selv
(i al fald tidligere) været fortaler for indførelse af en masse forbud
omkring alkohol. Har du ændret standpunkt.

> Narkomaner skal have adgang til
> legale stoffer. Nu!

Vel skal vi da ej have sskattefinanciere heroinmisbrugere. Det gavner
dem ikke, og løser ikke reelt deres problemer at de bliver
skattebetalte heroinmisbrugere.

Med venlig hilsen
Forhenværende stormisbruger af heroin
Andreas Falck - ICQ 108 480 093

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 07-03-02 19:36

Andreas Falck wrote:

> [...]

> tilværelse på bistandshjælp. skal en sådan stakkel ikke lige så godt
> hjælpes som en heroinmisbruger skal det.

1. Jo, alkoholikere skal hjælpes og der er masser af hjælp at hente for
alkoholikere.
2. De hårdt belastede kriminelle er ikke specielt definerede
alkoholikere. Derimod er der en klar sammenhæng imellem det at være
kriminel og det at være narkoman. Ved at legalisere stofferne vil
kriminaliteten falde markant. Jeg vil endda tro det vil give anledning
til at forsikringspræmierne vil falde.

> Nej, men det vil heller ikke skabe flere.

Øhh, og hvad så? Vil du forbyde alkohol?

Og du har jo forøvrigt selv
> (i al fald tidligere) været fortaler for indførelse af en masse forbud
> omkring alkohol. Har du ændret standpunkt.

Ja, absolut. Forbud imod reklame osv. Men et totalforbud er helt umuligt
at realisere. Ligesom det er for stoffer. Derfor er der ingen grund til
at opretholde forbud.

> Vel skal vi da ej have sskattefinanciere heroinmisbrugere.

Det behøves da heller ikke. Mon ikke narkomanerne vil være tilfredse med
at kunne købe stofferne til den legale markedspris?
Det kan de sikkert godt klare uden at skulle begå indbrud og arbejde på
bordel.

Det gavner
> dem ikke,

Joo, det gør det. De får et bedre og mere værdigt liv, uden at være
kriminaliseret.

og løser ikke reelt deres problemer at de bliver
> skattebetalte heroinmisbrugere.

Det løser en masse følgeproblermer med narkomani.

Hash bør iøvrigt også frigives. Jeg vil foreslå at man frigiver dyrkning
af Pot herhjemme. Også kommersiel dyrkning med salg for øje. Import af
udenlandsk skal være forbudt. Om ikke andet så af hensyn til statskassen
:0) Hvis vi får lov til denne handelshindring af EU.

Hilsen Claus Larsen.

Fra : Kai Gradert

Dato : 07-03-02 20:31

Jeg er selv narkoman og villig til at betale for stoffet på apoteket til
fornuftige markedspriser,at blive afkriminaliseret og ikke understøtte
kriminelle foreninger ville både gavne samfundet og give mig et værdigere
liv hvor jeg kunne skabe mig en harmonisk hverdag og være velfungerende.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-03-02 12:28

"Kai Gradert" <kgdk@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er selv narkoman og villig til at betale for stoffet på apoteket
> til fornuftige markedspriser,

Hvad er fornuftige markedspriser. Er det den reelle faktiske
markedspris (jeg snakker ikke om det sorte marked).?

> at blive afkriminaliseret og ikke understøtte kriminelle
> foreninger ville både gavne samfundet og give mig et
> værdigere liv hvor jeg kunne skabe mig en harmonisk
> hverdag og være velfungerende.

Du kan meget nemt blive afkriminalliseret, - du kan komme på afvænning
og hvrved du kan sig dig en harmonisk hverdag og blive velfunerende.

Jeg har selv været storforbruger af bl.a. heroin.

Fra : Chokmah Dog Fever

Dato : 31-03-02 22:28

On Fri, 8 Mar 2002 12:27:39 +0100, "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk>
wrote:

>"Kai Gradert" <kgdk@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Hvad er fornuftige markedspriser. Er det den reelle faktiske
>markedspris (jeg snakker ikke om det sorte marked).?

jeg vil tro det ville kunne dægge div for 35-50 kr pr måned - hvis man
solgte det som anden recept pligtig medicin

>Du kan meget nemt blive afkriminalliseret, - du kan komme på afvænning
>og hvrved du kan sig dig en harmonisk hverdag og blive velfunerende.

jamen problemet med narkomaner er at det er der ikke ret mange der
bliver -- jeg bed minisota score kassen på det og dræner stats kassen
for MANGE penge men derres behandlings resulatater er reelt meget
dårlige !

>Jeg har selv været storforbruger af bl.a. heroin.

jeg har som tidliger nævnt været det periodisk af alkohold ... men
hvis du har ståed i et reelt afhængighed forhold må du da også vide
hvor svært det er at stoppe ?
Det gør jo ondt af helved til og jo længer man har været på den jo
mindre har man at sætte i stedet for når man bliver klar !

Mv
Chokmah

--
I'm deeper than the shit I'm in (Iggy Pop)
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : Chokmah Dog Fever

Dato : 31-03-02 22:21

On Wed, 6 Mar 2002 22:59:19 +0100, "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk>
wrote:

> [...]
>
>Skal kriminelle heroinmisbrugere have stillet deres ønske om heroin,
>skal kriminelle biltyve vel have samme ret!

nu taler vi jo om en pysisk lidelse - det kan ikke udelukes at der
findes en der har en mani med at stjæle biler men det er næppe så
mange så det er lig de tal der er med det andet elller
tilnærmelsesvist !

> [...]
>tilværelse på bistandshjælp. skal en sådan stakkel ikke lige så godt
>hjælpes som en heroinmisbruger skal det. jeg kan ikke se forskellen.

Den hjælp der er virker fint - hvis man vil tage i mod den -
ihvertilfælled i Kbh - alkohold ambolatoriaerne sider på de bedste
læger syge plejesker sagsbehandler pysologer osv - de er skide gode
har gåed på et af dem i 5 år

>Nej, men det vil heller ikke skabe flere. Og du har jo forøvrigt selv
>(i al fald tidligere) været fortaler for indførelse af en masse forbud
>omkring alkohol. Har du ændret standpunkt.

man kan jo gøre som i sverig og norge og tage 50 kr for en øl og det
vil ikke var længe før 35 % af landet befolkning har gang i det store
hjemme brygerri og dem der har råd tager til tyskland og køber 3500
dåse bajer til 1½ kr stk

>Vel skal vi da ej have sskattefinanciere heroinmisbrugere.

læs lige mit tidliger svar ...DET _KOSTER_IKKE_ noget vi for på
lansplan sikkert smidt tæt på mellem 1 til 1½ milliard kroner i
hovedet ved denne løsning

>Det gavner
>dem ikke,

hvad med dem har sukker syge skal man også tage medicinen fra dem
fordi de kan jo *bare tag sig sammen* ?

>og løser ikke reelt deres problemer at de bliver
>skattebetalte heroinmisbrugere.

DER ER allerede en enorm byrde på skatte kronerne - en byrde du næsten
ville ku fjerne ved den anden løsning!
og nej der kommer ikke flere narkomaner fordi det bliver gratis eller
billiger - ligesom der heller ikke kom fleere alkoholiker da
afgifterne faldt !
Mv
Chokmak

Fra : Chokmah Dog Fever

Dato : 31-03-02 22:11

On Wed, 6 Mar 2002 17:26:51 +0100, "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk>
wrote:

> [...]
>
>[ ... ]
>
>De skal da ikke have fri heroin, de kan bare tage imod de udmærkede

ja de er *suveræne* i kbh bruger man 520 millioner kr på behandling af
8000 narkomaner , hvor af der bliver ca 200 stof fri om året - jeg
ved ikke om det indkludere dem der afgår ved døden ?
men lad os lige starte ved økonomien først har vi de 520 milioner kr
til den tæt på formålløse behandling !
Så koster det 300 000 kr om året at have en narkoman i fængsel og det
er der jo en del af dem der kommer !
Så er der enorme udgifter til hospitalerne de praktisrene læger osv.
samt at i de områder hvor man har indførst ryge heroin til narkomaner
der er kriminaliteten faldet med 70 % - dvs du nok kan trægge det
sammen fra din forsikrings regning !

>Skal disse have fri heroin

>, skal biltyve vel også have gratis biler,
>alkoholikere fri alkohol osv.

Det har intet med hianden at gøre - det er ikke DYRT i penge eller
moral for den sags skyld - at give ryge heroin - ja jeg tror såmænd
man kunne få narkomanerne til selv at dægge netto udgifterne - legal
heroin koster ikke 3000 kr grammet - du kan få et gram opium for 5
Baht i Nord Thailland det er ca 1½ kr for en turist sikkert 25 øre for
en lokal -

endvider så er der tale om 3 forskelige misbrugs former
alkoholiker narkomaner & biltyve

jeg bor Kbh 2450 sv - vi udermærker os ved ta have landets højeste
koncentrasion af arbedsløse og alkoholiker og har en pæn sjat
narkomaner også , f.eks min nabo !

Du kan sagten være alkoholiker på en bistands hjælp ikke på værsthus
men på ...netto bajer + de alkoholiker der bor her - jeg var en gang
en af dem de begår jo ikke kriminalitet i ret stort omfang eller er
specilt belastene - de larmer lidt i ny & næ men genere ikke nogen ,
de pander hianden en i ny & næ - det har de det fint med .... som
forhændværnde alkoholiker mere præcist dipsoman i folke munde kvartals
dranker - med den rigtige behandling gør det ikke ondt at holde op med
at drikke ... med fenemal kan det gøres næsten smerte frit !

Men narkomanerne er meget anerledes det er alvorligt syge mennesker
.... der lever i et helved + det er helved at bo dør om dør med en
narkoman .....f.eks har han forsøgt at stikke mig ned med en syl en
gang - men dte udviklede sig på en måde så hmm... han siden ikke har
set det formåls tjeneligt at søge fysisk konfrontasion

men der ud over så er der et rend af narkomaner der smader hoved døren
laver en fandens larm - står og skriger på gangen og ude på gaden
...trusler i ny & næ , der ringer jeg nu konsikvent til poltiet !
poltiet er så skide flinke de kommer lige så snart man ringer - men de
kan jo maksimalt gi en advarsel og står idioten og brøler der ude 10
minutter efter de er gåed.

men poltiet har foklrete at jeg må forsvare mig så meget som jeg
skønner nødvendigt - hvis han f.eks har en kniv og jeg sparker ham ned
af trappen og han brækker nakken - det sker der ikke noget ved !
men jeg må ikke ligge ham i hånd jern der er loven lidt underlig på
det område !

menjeg synes det er 1.) urigemeligt at manden skal leve på den måde
fordi han er sindsyg 2.) jeg synes det er urigemeligt at jeg skal bo
ved siden af ham og leve med al den balade .... når man kunne give
manden fred i sindet for et par kroner om dagen ....

Den med bil tyve lader jeg stå for sig selv -

Mv
Chokmah
xpostet til dk.livssyn

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 05-05-02 09:14

"Chokmah Dog Fever" <chokmah@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
narkomaner
> der er kriminaliteten faldet med 70 % - dvs du nok kan trægge

Ja jeg er enig, giv narkomaner stof frit.......men kun til eget
forbrug - evt indtaget overvåget af sygeplejerske og bodyguard.

Fordi:

1. Det vil mindske kriminaliteten væsentligt - incl alle de
voldelige overfald.
2. Det vil mindske tilgangen af nye narkomaner - fordi der ikke
længere vil være den store fortjeneste for bagmændende, når først
et reistreret misbrug, medfører fri ret til " medicin"
3. De penge der bliver frigivet på denne måde, kan så anvendes til
at gi de personer der virkelig ØNSKER at komme ud af misbruget, en
ordentlig behandling, der fortsætter til personen har en nyt
netværk og job - altså er fast integreret i samfundet igen.

narkomaner er også mennesker

kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Chokmah Dog Fever

Dato : 06-05-02 01:03

On Sun, 5 May 2002 10:13:38 +0200, "J¤mfruen\)"
<jomfru_d@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>narkomaner
>det
>
>Ja jeg er enig, giv narkomaner stof frit.......men kun til eget

ja det er klart ..

> evt indtaget overvåget af sygeplejerske og bodyguard.

selvfølig det skal jo være på en klenik

> [...]
>ordentlig behandling, der fortsætter til personen har en nyt
>netværk og job - altså er fast integreret i samfundet igen.

netop ; fordi metadon behandlingen er bevisleigt fejlslagen ... der er
indrømmet en stor fortjenste i det for div behandler som f.kes hvad er
det de heder de minde rom sådan en miletant afdeling af seintolygi (?)
MINISOTA ... de flår staten for MANGE milioner af kroner

>narkomaner er også mennesker

det er det men de er ufateligt hårde at bo dør om dør med

bedste hilsner
Bo / Chokmah osv

--
http://www.chokmah.dk/

Fra : HrSvendsen

Dato : 06-05-02 03:37

Chokmah Dog Fever skrev:

> ja det er klart ..

Næh hov. Nu skal der sandeligt flueknebbes lidt her. Hvis det kun
er narkomaner, der skal have gratis stof, så er kommende
narkomaner jo henvist til det sorte marked med tilhørende mafia
og hvad dertil hører. Og det var jo det, vi gerne ville til livs
ikk'? Så narkoen bør vel være fri og gratis for alle (evt. over
18 år) ikk'?

Jo, men kriminaliteten ville vel mindskes endnu mere, hvis alle
fik adgang til fri narko?

Eller også ville det øge tilgangen, hvis det blev "normalt" og
"gratis" at være narkoman. En narkoman kan jo fungere ganske
udmærket, når han eller hun forsynes i rigelige mængder. Hvad
angår heroin.

Erfaringsmæssigt æder politikerne alle frigivne midler op
hurtigere end almindelige dødelige kan nå at opfatte det. Jeg
tænker her på de grønne afgifter, der skulle have været øremærket
til miljømæssige formål.

> det er det men de er ufateligt hårde at bo dør om dør med

Det er endnu sværere at bo sammen med dem. Det skærer i hjertet
til det bliver knust eller til en kold sten. Dødsstraf til
narkobagmænd og fri heroin til dem, der vil have det. Efter
konsultation med dygtig/menneskekærlig sjælevrider. Ok, egentligt
synes jeg, de selv skal betale de småpenge legal heroin koster.
Og behandling til dem, der vil ud af misbruget. Ordentlig
behandling.

--
Optimér udseendet af indlæg i nyhedsgrupper.
http://home.in.tum.de/~jain/software/quotefix.php

Fra : Chokmah Dog Fever

Dato : 06-05-02 04:14

On Mon, 6 May 2002 04:36:30 +0200, "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com>
wrote:

> [...]
>og hvad dertil hører. Og det var jo det, vi gerne ville til livs
>ikk'? Så narkoen bør vel være fri og gratis for alle (evt. over

nej slevfølig skal man have stillet dignosen narkoman som dignossen
sukker syge og behandles - med den beviseligt mest gavenlige medicin.
I dette tilfælled har det vist sig at være ryge heroin på klenikker i
de områder hvor det har været forsøgt er kriminialitetetn f.eks faldet
med 70 % hvilket logisk talt også må give poltiet 70 % mindre eller
mere vigtige ting at lave 70 % færre mennesker i fængslet det koster
ca 300 000 kr om året osv osv.

og jow selvfølig skal der være tale om en egen betaling på lige fod
med andre medicin former.
Pencelin ligger f.eks typisk på 17 kr for en helt kur.

jeg tror der hvor din paranoia slå ud er ved ordet *frit* som du ser
øverst i dette indlæg skrevet af andens skribent -
det skal ikke forståes sådan at der ikke skal være tale om en egen
betaling - af medicinering - men der stilles begrebsmæsigt i mod i et
vist omfang en akriminalisering under kontrolerede former i
behandlings øjemed.

og endnu bedre for ikke narkomanerne laver forsikringe pærmer færre
udgifter til fængsler hospitaler formål løs behandlings osv osv.
som før nævnt.

regards
Chokmah
--
http://www.chokmah.dk/

Fra : HrSvendsen

Dato : 06-05-02 09:57

Chokmah Dog Fever skrev:
> [...]

> nej slevfølig skal man have stillet dignosen narkoman som
> dignossen sukker syge og behandles - med den beviseligt mest

Hvorfor selvfølgelig? Hvis det er kriminalitet i forbindelse med
narkomisbrug, man ønsker at komme til livs, så er det vel vigtigt
at forebygge, at der opstår/består et ulovligt marked for
kommende/begynder og endnu ikke diagnosticerede narkomaner.

> [...]
> logisk talt også må give poltiet 70 % mindre eller mere
> vigtige ting at lave 70 % færre mennesker i fængslet det

Jeg nærer ingen tvivl om den gavnlige virkning.

> [...]
> du ser øverst i dette indlæg skrevet af andens skribent -
> det skal ikke forståes sådan at der ikke skal være tale om en

Det var såmænd ikke egenbetalingen, der påkaldte sig min særlige
interesse ved ordet frit. Det var mere afgrænsningen i
brugergruppen, der skulle have statsheroin. Og det med paranoia
kan jeg ikke lige følge dig i.

Det er vi helt enige om.

Fra : Chokmah Dog Fever

Dato : 06-05-02 21:35

On Mon, 6 May 2002 10:57:07 +0200, "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com>
wrote:

>Hvorfor selvfølgelig?

forid man medicinere i overenstemelse med sygdommen !

> [...]
>at forebygge, at der opstår/består et ulovligt marked for
>kommende/begynder og endnu ikke diagnosticerede narkomaner.

at komme kriminaliteten til livs - er kun en del af det - det er
slevfølig også et spørgsmål om at give disse syge mennesker de
kroniske narkomaner en værdigt liv.
Endleigt så er det næppe nogen der målrettet bliver narkoman -
alkoholiker osv - det er et liv i helved - har selv været :
alkoholiker/dipsoman i 10-15 år og nu tørlagt på 6 år - det er et
helved , som man umuligt kan forestille sig med mindre man har prøvet
det - almindelige tømmer mænd kan være slemme / delir tremens er det
tæteste på helved man kommer som menneske !"

>Jeg nærer ingen tvivl om den gavnlige virkning.

godt !

> [...]
>interesse ved ordet frit. Det var mere afgrænsningen i
>brugergruppen, der skulle have statsheroin. Og det med paranoia

jamen du stjler i det første indlæg :

jeg citere :
[...]

jeg har svært ved at se det er en rationel betragtning (?)
og tilskriver den derfor et element af paranoia !

>- af medicinering - men der stilles

>Det er vi helt enige om.

Nå men så er vi jo nok mere enige ind vi selv er klar over
Mv
Chokmah / Bo etc

--
http://www.chokmah.dk/

Fra : HrSvendsen

Dato : 07-05-02 00:36

Chokmah Dog Fever skrev:

> forid man medicinere i overenstemelse med sygdommen !

Jeg mener ikke heroinmisbrug er en sygdom.

[klip div. misforståelser]

> Nå men så er vi jo nok mere enige ind vi selv er klar over

Min "opponering" går på, at det kun skal være de registrerede
narkomaner, der skal have adgang til statsnarko, og de andre
stadig er henvist til det sorte marked.

Fra : Chokmah Dog Fever

Dato : 08-05-02 19:40

On Tue, 7 May 2002 01:36:11 +0200, "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com>
wrote:

>Jeg mener ikke heroinmisbrug er en sygdom.

Nej det er et symptom , det kan være på mange ting ofte er det
sidnslidelser , der alrdirg er blevet dignoseret og har udvilklet sig
til * selv medicinering* det kan også være en konsikvens af
opvgæstform der i sin mangelfuldhed - tilvejebragte misbruget.
sandheden er jo uanste havd at man tager jo narko for at få det bedre
ind man har og hvis man kan gå fra til at have det konstant utåleligt
til at have de desideret behageligt - så er det friistene ...

man kunne spørge sig selv om tobaks ryning er en sygdom ?
jeg ved det ikke lunge kræft er ( jeg er selv stor ryger )

så det er lidt et spørgemål om hvem der kom først hønen eller æget og
imo sætte sig ud over det og gøre noget ved tingen som de nu en gang
er !

er man heroin afhænig og man ikke får heroin så bliver man meget syg
eo iposo det er en sygdoms form der skal behandles på den ene eller
anden måde om vi så lader det køre som nu hvor en narkoman skal begå
forbrydelser for 30 000 kr om dagen for at vedholde et misbrug på
3000kr der er ca 90 % rabat på hæler vare om de skal belaste sundhedes
sekstoeren enormt + fængslerne osv ... eller man simpelthænd skal
gribe ved rod onde og se tingene for hvad de er og gå ind levere den
rene vare på klenikker spare de her 70 % som kriminaliteten falder med
hospitals -& ophold fængesels ophold og bruge resourserne til noget
andte og bedre og måske man faktisk ville kunne få narkomanen til at
træde ud af sit misbrug hvis denne ikke stressede rundt med polti &
pusher i røwen.

for narkomanen er narkomanien livs kvalitet - det må man som
udgangspunkt forstå , at man ikke kan identifice sig med det er også
ok - men det forandre ikke pågældene narkomans biled af verden.

>[klip div. misforståelser]

>Min "opponering" går på, at det kun skal være de registrerede
>narkomaner, der skal have adgang til statsnarko, og de andre
>stadig er henvist til det sorte marked.

hvis man kan forlieg sig med tanken om at narkomani er en sygdom - som
medicnere man selvføligt kun de diganosierede narkomaner... på sammen
måde som man kun giver hjerte medicen til forlk med dignosieret hjeret
problemer osv.

Mv
Bo

--
http://www.chokmah.dk/

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 06-05-02 08:56

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> writes:

> [...]
> narkomaner, der skal have gratis stof, så er kommende narkomaner jo
> henvist til det sorte marked med tilhørende mafia og hvad dertil

Det er ikke sikkert markedet vil være stort nok til at opretholde de
mafia-lignende strukturer, som det nuværende system nødvendigvis
skaber.

> Og det var jo det, vi gerne ville til livs ikk'? Så narkoen bør vel
> være fri og gratis for alle (evt. over 18 år) ikk'?

Det er et af mange hensyn at tage, der opvejes mod hinanden. Det kan
godt være at der ikke er meget yderligere at vinde angående kampen mod
organiseret kriminalitet, efter det (fornuftige og moderate forslag)
om mulighed for legal heroin til registrerede narkomaner.

Hvis man skal gå længere bør det nok være med livssynsargumenter. Jeg
mener er menneske der har _valgt_ ikke tage heroin er mere værdigt end
et menneske for hvem det livsvalg er frataget ham af staten. På et
eller andet tidspunkt må vi borgere se at blive voksne, og tage retten
til at bestemme over vores egne liv tilbage fra staten. Også selv om
det også giver os retten til at lave dårlige eller katastrofale valg.

Det taler for en legalisering af heroin, men ikke for at det skal være
gratis.

Efter min mening er livssynsargumenter også mindst lige så vigtige som
kriminalitetsbekæmpelsen hvad angår forslaget om heroin til
registrerede narkomaner. Det vil give dem mulighed for et mere
tåleligt liv, hvor der måske endda igen er overskud til at tage
eksistensielle beslutninger.

De fleste argumenter _mod_ heroin til registrerede narkomaner er også
livssynbaserede, nemlig et småborgerligt livssyn hvor der findes en
"rigtig" og en "forkert" måde at leve sit liv på, og at det er statens
opgave at tvinge folk til at leve "rigtigt". Folk er nemlig generelt
ikke i stand til at leve deres egne liv, derfor er det statens opgave
at gøre det for dem.

Der er i øvrigt trist nok ofte tale om forældre eller andre nære
slægtninge, for hvem det største problem ved narkomanien er deres egne
skuffede forventninger, ikke hvad narkomanen selv måtte føle.
Forældrene opfatter sig selv som ofrene, men når jeg læser hvad de
skriver får de mig til at forstå hvad der kan få narkomanerne til at
flygte ud i heroin. Jeg frygter jeg ville kunne have valgt det samme,
hvis det havde været mine forældre.

> Jo, men kriminaliteten ville vel mindskes endnu mere, hvis alle
> fik adgang til fri narko?

Jeg tror ikke der findes videnskabelige undersøgelser af den
hypotese.

> [...]
> "gratis" at være narkoman. En narkoman kan jo fungere ganske
> udmærket, når han eller hun forsynes i rigelige mængder. Hvad

Jeg vil tro de to faktorer ca. vil opveje hinanden, og ingen af dem er
særlig dominerende.

> Erfaringsmæssigt æder politikerne alle frigivne midler op
> hurtigere end almindelige dødelige kan nå at opfatte det.

Jeps. De ødsler dem bort på ting som sygehuse, barselsorlov og
ældreomsorg (for nu at tage den nuværende regerings slagord).

Jeg synes det er en trist, populistisk og anti-demokratisk holdning
bare at antage at politikerne er uduelige, fordi man ikke selv gider
sætte sig ind i hvordan et statsbudget bliver skruet sammen. Det er
desværre så meget lettere at sige de dumme, når de tager mere eller
giver mindre til en selv eller sine favoritsager end man synes om.

Fra : HrSvendsen

Dato : 06-05-02 10:45

Per Abrahamsen skrev:

> Det er ikke sikkert markedet vil være stort nok til at
> opretholde de mafia-lignende strukturer, som det nuværende
> system nødvendigvis skaber.

jo, helt sikkert. Der vil stadig være et marked for anden narko,
der aldrig nogensinde må fritstilles. Kokain og lign. Og det vil
være den samme mafia, der vil føre heroin i sit varesortiment.

*,,,* Snip en masse jeg er helt enig i.

> [...]
> der kan få narkomanerne til at flygte ud i heroin. Jeg
> frygter jeg ville kunne have valgt det samme, hvis det havde

En ringe opvækst, der har medført personen kun vanskeligt oplever
lykke ved "almindelige" aktiviteter, kan nok forklare, nogen af
de ganske mange, der søger "lykken" gennem misbrug af diverse
lykkereceptorstimulerende stoffer. Men disse omfatter ganske
mange forskellige af slagsen. Så når det handler om heroin eller
anden specifik lykketricker, tror jeg ikke, man kan laste
forældrende udover evt. arvelig disponering.

> Jeg tror ikke der findes videnskabelige undersøgelser af den
> hypotese.

Det tror jeg heller ikke; men pointen er, at hvis det virker for
registrerede narkomaner virker det vel også for andre, der kunne
tænkes at benytte heroin.

> Jeg vil tro de to faktorer ca. vil opveje hinanden, og ingen
> af dem er særlig dominerende.

Det er slet ikke utænkeligt.

> [...]
> skruet sammen. Det er desværre så meget lettere at sige de
> dumme, når de tager mere eller giver mindre til en selv eller

Ejejej. Jeg talte om øremærkede midler. Fremgår af det
fraklippede. Midler hentet et sted fra, der øremærkes til bestemt
område, Dér har vi set, at de opnåede midler alligevel i omfang
blev brugt andetsteds. Her tales der af erfaring med
virkeligheden og ikke ud fra en eller anden luftig fordom.
Sundhedsområdet vil jeg ikke overlade til velvillig senden videre
af ikke klart definerede pengemidler. Beløbet skal præciseres og
sættes på finansloven. Uanset hvilken kilde midlerne stammer fra.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 07-05-02 11:09

> jo, helt sikkert. Der vil stadig være et marked for anden narko, der
> aldrig nogensinde må fritstilles. Kokain og lign. Og det vil være
> den samme mafia, der vil føre heroin i sit varesortiment.

Jeg ved ikke hvad størrelsen af de forskellige markeder er, eller om
det er de samme folk der står for distributionen.

Jeg ved heller ikke lige hvorfor kokain aldrig nogensinde må
fritstilles, det er et stof der tager lang tid at blive afhængig af.

> [...]
> lykke ved "almindelige" aktiviteter, kan nok forklare, nogen af
> de ganske mange, der søger "lykken" gennem misbrug af diverse

Tror du ikke også flugt og oprør ofte er medvirkende motivation?

> Det tror jeg heller ikke; men pointen er, at hvis det virker for
> registrerede narkomaner virker det vel også for andre, der kunne
> tænkes at benytte heroin.

Og min pointe er at det ikke er enten/eller, men en opvejning af
foskellige faktorer.

> Ejejej. Jeg talte om øremærkede midler.

Ok, det var en rygmarvsreaktion. Jeg synes heller ikke øremærkede
midler er en god ide, det er lidt for populistisk.

Ikke at de ikke kan virke, Sony, Britney Spears og andre sultende
kunstnere får gode penge "øremærkede midler" der kommer fra afgiften
på blanke cd'er.

Fra : Grete Jensen

Dato : 16-10-02 12:04

HVAD er det for nogle "udmærkede" behandlingstilbud du refererer til???

Lene

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-10-02 19:13

"Grete Jensen" <mudi@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> HVAD er det for nogle "udmærkede" behandlingstilbud
> du refererer til???

Vort behandlingssystem indeholder en del ganske gode
behandlingstilbud, - og ja der findes også temmelig mange ligegyldige
tilbud til misbrugere, der nok mere er møntet på at behandlerne skal
have et godt arbejde, end det er et godt til til misbrugeren.

Jeg har selv to børn der har mere end eksperimenteret med hash, - den
ene endte på heroin!

Og så et lille hjertesuk:
Kunne man ikke få dig lokke til at læse disse god råd om svar- og
citatteknik:
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

"Det Evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
"Bibelsk tungetale" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 22-12-02 22:03

Andreas Falck wrote:
> "Grete Jensen" <mudi@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Vort behandlingssystem indeholder en del ganske gode
> behandlingstilbud, -

Hvordan måler du " gode behandlingstilbud"?

Efter min mening vil det være en succes hvis folk kan få deres misbrug
under en form for kontrol, på statsstoffer.

Jeg er ikke vild med " det frie marked" når det gælder narkotika. På det
område må staten gerne have et reelt monopol.

Det er bedst for staten og for narkomanen.

Hilsen Claus

Fra : Jesper G

Dato : 19-03-02 10:33

Hvem tvinger dem til at begå kriminalitet ????
Det er vel fordi de har valgt at tage stoffer.
Afhængigheden kan vi sagtens sætte en stopper for, det er først når man
bliver stoffri man får problemer.derfor en større indsats overfor dem der
vælger at stoppe med at tage stoffer.
vh

Jesper

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-03-02 11:46

"Jesper G" <grubach@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem tvinger dem til at begå kriminalitet ????

Slet ingen, - det er noget de selv vælger.

> Det er vel fordi de har valgt at tage stoffer.

Præcist!

> Afhængigheden kan vi sagtens sætte en stopper for, det er først
> når man bliver stoffri man får problemer.derfor en større indsats
> overfor dem der vælger at stoppe med at tage stoffer.

Ja, vi skal ikke bruge tid, penge og resourcer på at fastholde folk i
et stats- og skattefinancieret misbrug. Pengene, tiden og resourcerne
er, som du også selv påpeger, givet langt bedre ud ved en større og
mere effektiveret indsats over for dem der vælger at stoppe med deres
misbrug.

Kunne du måske lokkes til at læse og bruge disse gode råd om citering
og besvarelse af indlæg: