Mit kærlighedsliv er noget rod!
Fra : Helle Nielsen

Dato : 05-02-02 12:46

Hejsa.

Jeg er en pige på 19 år som bor sammen med min kæreste som er 24 år. Vi har
kommet sammen i 20 mdr og boet sammen i ca. 8½ mdr. Vi bor i en tre værelses
og jeg mener vi har det godt sammen. Faktisk skændes vi aldrig og hver
eneste dag griner vi og pjatter sammen. Alligevel føler jeg ikke det er som
det skal være.
Han har eget firma som kræver en hel masse arbejde - det er med webdesign,
programmering osv. Så han arbejder fuldtids hele dagen og så snart han
kommer hjem er der arbejde ved hans computer til ved 2 tiden om natten -
sådan er det også i weekenderne.
Jeg ved det betyder rigtig meget for ham men jeg ved også han er meget
presset. Jeg står her på sidelinjen og kan intet gøre for at hjælpe ham for
jeg har ikke en skid forstand på det han laver - her står jeg og ser på han
har så travlt (men det er ham selv der siger ja til alle de opgaver) -
samtidig savner jeg ham.

Ind i mellem i weekenderne tager vi en hyggeaften hvor vi ser en film og
rigtig slapper af og holder os fra computerne - det er bare så dejligt.
Men næste dag er det jo det samme om igen, arbejde, arbejde og atter
arbejde.

Jeg går i skole til hverdag og det det er meget svært for mig da jeg har
nogle ret store problemer selvværdsmæssigt og psykisk som det er svært at få
hjælp til.
Jeg vejer for meget og hele tiden har jeg en forbandet mistillid til ham om
at han er sammen med andre, snyder mig og at jeg ikke kan stole på ham.
Inderst inde ved jeg godt det er helt forkert for han er altid ærlig (ikke
altid lige rart) og det er jo bare godt, han er heller ikke typen som ikke
vil hjælpe til med de huslige ting og han forlanger ikke noget af mig.

Men jeg er ikke tilfreds...jeg vil gerne have mit liv sammen med ham men han
vil ikke giftes og det vil jeg.

Hvorfor skriver jeg overhovedet her inde? nok bare for at lufte mine tanker
lidt. Men hvordan gør jeg op med mig selv om jeg kan leve med alt hans
arbejde, og hans tagen afstand fra mig når jeg har det skidt og ikke mindst
det at han aldrig vil giftes?

Hilsen Helle

Fra : Finn

Dato : 05-02-02 16:39

"Helle Nielsen" <helle@jirty.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
han
> har så travlt (men det er ham selv der siger ja til alle de opgaver) -

Det er det værste ved eget firma, der bruger man meget mere tid en hvis man
havde
et 7-4 job.

> [...]
> altid lige rart) og det er jo bare godt, han er heller ikke typen som ikke
> vil hjælpe til med de huslige ting og han forlanger ikke noget af mig.

At du vejer lidt for meget kan du jo gøre noget ved, hvis du vil. Der er
selvfølgelig
ikke nemt, men heller ikke umuligt.

> Men jeg er ikke tilfreds...jeg vil gerne have mit liv sammen med ham men
han
> vil ikke giftes og det vil jeg.

At han ikke vil giftes nu, behøves jo ikke at betyde at han ikke senere vil
lade
sig gifte selvom han måske siger det nu. Hvorfor skal man absolut også
giftes, det bliver kærligheden jo ikke større af.

> [...]
> lidt. Men hvordan gør jeg op med mig selv om jeg kan leve med alt hans
> arbejde, og hans tagen afstand fra mig når jeg har det skidt og ikke

Få en hobby som du kan sysle med når han hænger foran pc-en, så føles
tiden ikke så lang, eller hvis du har lyst så lær at webdesigne så du kan
hjælpe ham.

Håber du finder en god løsning
Finn

Fra : Per S.

Dato : 05-02-02 16:55

-
> [...]

Men hvordan gør jeg op med mig selv om jeg kan leve med alt hans
> arbejde, og hans tagen afstand fra mig når jeg har det skidt og ikke

Hej Helle

Først vil jeg starte med at sige til dig, at du absolut ikke er alene om
netop det problem, selvom det kan føles sådan. Jeg kender nogle der har det
nøjagtigt sådan, faktisk ligner historien næsten 100%.
Du har faktisk også selv svarene gemt inde i teksten kan man sige...
I har det godt sammen, griner og hygger jer hver dag....det er meget
positivt. Han arbejder meget (for meget) men det er tydeligt at det er
vigtigt for ham, og det skal det vel også være, hvis man kører sit eget
firma.
Det jeg vil foreslå er, at I hygger lidt mere. Det er sikkert muligt at
klemme ind i selv et stramt program. I kunne aftale en fast aften eller dag
om ugen, som var arbejdsfri. Det må kunne lade sig gøre. I kunne også lave
nogle små pauser, hvor I er sammen, og hvor I kan snakke og have lidt tid
sammen inden han fortsætter.
Du skal arbejde på dit selvværd, det er det allervigtigste i mine øjne. Du
skal gøre det for din egen skyld og for jeres forholds skyld. Jeg mener at
lavt selvværd hos den ene part kan ruinere et forhold på sigt. Mistillid er
undergravende i alle forhold uanset hvor meget kærlighed der ellers er. Den
bliver kvælende på et tidspunkt og den anden vil reagere ved at trække sig
endnu mere...og så kører spiralen.
Samtidig med det, må du nok overveje, hvad det betyder for dig at være gift?
I kommer ikke automatisk til at være mere sammen fordi I er gift. I har ikke
større sikkerhed for at kærligheden kan bære fordi I bliver gift. Det at man
ikke ønsker at blive gift er ikke det samme, som at man ikke ønsker at være
sammen med den anden, eller at man ikke elsker den anden. Du skal måske
tænke over, om dit ønske om at blive gift ikke bunder mest i en romatisk
forestiling om det perfekte liv. Sådan er der mange der har det, men det er
ikke mere perfekt fordi der er papir på det. Faktisk kan du vende det om og
sige...vi er sammen fordi vi vælger at være sammen og fordi vi elsker
hinanden...ikke fordi det står på et stykke papir.
Stiller du nogle krav til ham? Eller lader du ham gøre som han vil fordi du
er nervøs for at miste ham? Jeg håber du kan bruge noget af det.......
kærlig hilsen
Charlotte

www.heartnsoul.dk>

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 05-02-02 21:24

> [...]
tre værelses
> og jeg mener vi har det godt sammen. Faktisk skændes vi aldrig

Det lyder jo dejligt.

> [...]
ser på han
> har så travlt (men det er ham selv der siger ja til alle de

Så må i tage en snak om - hvor lang tid dette skal køre så hårdt.
Lave et budget for hvor mange timers arbejde han skal påtage sig
om ugen.

> [...]
dejligt.
> Men næste dag er det jo det samme om igen, arbejde, arbejde og

Ja sådan er det, arbejdet tager en hulans masse af vores "fritid"

> [...]
jeg har
> nogle ret store problemer selvværdsmæssigt og psykisk som det er

Måske kan jeg hjælpe dig. Du kan maile mig privat hvis du ønsker
det.

> [...]
typen som ikke
> vil hjælpe til med de huslige ting og han forlanger ikke noget

Du kunne gøre noget ved 3 ting på en gang ved at melde dig på
noget motion, evt aerobic, step, spinning eller lignende. På den
måde vil du få noget at bruge din egen fritid til, samtidig med at
du vil tabe dig, og få større selvværd - da det helt sikkert vil
vokse når du begynder at føle succes på et område i livet, nemlig
din størrelse. Hvis du ønsker hjælp med kost og motion er der
mange søde i mennesker i Newsgruppen dk.helbred.slank

> Men jeg er ikke tilfreds...jeg vil gerne have mit liv sammen med
ham men han
> vil ikke giftes og det vil jeg.

Tjah, så må en af jer jo vælge at skifte holdning - eller du må
finde en anden at gifte dig med.

> [...]
alt hans
> arbejde, og hans tagen afstand fra mig når jeg har det skidt og

Jeg tror du vil få det bedre, ved at begynde med at ændre på de
ting i din tilværelse du kan, sådan her og nu. Altså dem du selv
har indflydelse på. Ved at finde nogle interesser, og måske nogle
andre mennesker at være sammen med når han arbejder. Så i sammen
kan nyde alt den fritid han har.

> Hilsen Helle

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Pentan

Dato : 06-02-02 00:27

Kære Helle
Jeg har læst dit indlæg, der rørte mig meget, da jeg kender til det samme.
Inden jeg begiver mig ud i at give dig nogle velmente ord med på vejen, vil
jeg først lige kommentere dit indlæg.

> [...]
> og jeg mener vi har det godt sammen. Faktisk skændes vi aldrig og hver
> eneste dag griner vi og pjatter sammen. Alligevel føler jeg ikke det er
Denne følelse kender jeg kun alt for godt. jeg burde være lykkelig, men jeg
er (var) det ikke. Jeg kunne ikke finde ud af, hvad der var galt. Jeg havde
den uddannelse og det job, som jeg længe havde ønsket mig, jeg havde min
dejlige mand, som jeg faldt for pladask i sin tid, jeg havde to dejlige
børn, et dejligt hus, bil osv osv. Men det fungerede ikke for mig. Der var
noget, som jeg ikke kunne få til at passe, og jeg var absolut ikke lykkelig.

> [...]
han
> har så travlt (men det er ham selv der siger ja til alle de opgaver) -
Jeg kender det godt, da jeg selv ikke arbejder på fuld tid, medens børnene
er små. Det føles så underligt, at HAN kommer hjem fra arbejde og straks
begynder at fortælle om en hel masse ting, og straks farer til alverdens
gøremål, som feks. arbejde ved computeren, skal hjælpe nogle af vore venner
eller andet, når han efter min mening burde bruge al sin energi på mig!

> [...]
> rigtig slapper af og holder os fra computerne - det er bare så dejligt.
> Men næste dag er det jo det samme om igen, arbejde, arbejde og atter
Sådan er det også for os (mig). Nogle gange kan jeg end ikke glæde mig over
de gode timer, fordi jeg sidder og tænker på, at i morgen, så er hverdagen
tilbage igen.

> Jeg går i skole til hverdag og det det er meget svært for mig da jeg har
> nogle ret store problemer selvværdsmæssigt og psykisk som det er svært at

> hjælp til.
Det er så her, jeg lige vil bryde ind og fortælle, at jeg en dag fik nok af
at gå rundt og være trist og ulykkelig, så gik jeg til lægen. Jeg kunne
simpelthen ikke forstå, at jeg var så ulykkelig (eller træt af det hele),
når jeg nu havde det liv, som jeg altid havde ønsket mig,
Sådan havde jeg haft det i flere år, det kunne jo ikke blive ved!
Jeg (eller rettere lægen) fandt ud af, at jeg led af angst og depression.
Jeg fik nogle piller og blev henvist til en psykiater.
Nu må du ikke stejle, når jeg fortæller, at det jeg bl.a. fik, var
lykkepiller. Det gjorde jeg nemlig selv, da jeg hørte ordet: lykkepiller.
Men beskrivelsen lykkepiller er helt forkert. Når man hører ordet, tror man
jo at de, der tager medicinen farer rundt og er ovenud lykkelige altid. At
det er et eller andet form for stoffer.
Men det er ikke stoffer på nogen måde, og man føler intet som sådan ved at
tage dem. Årsagen til en depression er, at mennesket mangler noget man
kalder signalstoffer. Det er noget man (normaltvis) har i hjernen, som får
hjernecellerne til at snakke sammen. Hvis et menneske har en depression, er
det ofte fordi mennesket mangler de signalstoffer. Det er så det, som
lykkepillerne giver patienten.
Nu skal jeg hverken gøre mig klog på psykiatri eller hvad du fejler... Min
pointe er, at når du skriver, at du har store problemer, så gå ned til lægen
med det samme, i stedet for at gøre som jeg og vente i flere år. Jeg
opdagede i hvert fald, at jeg var langt fra den eneste i Danmark, der havde
det som jeg, og det hjalp faktisk meget.
Det der undrer mig er, at du skriver, at du har problemer, som det er svært
at få hjælp til?
Jeg får lyst til at spørge, om du allerede har været til lægen? Og: hvad er
det for problemer, som lægen ikke kan hjælpe med at få løst? (Du behøver
selvfølgelig ikke svare, men hvis du gerne vil snakke, kan du sende mig en
mail privat, hvis du hellere vil svare til mig end til gruppen!)

> [...]
> altid lige rart) og det er jo bare godt, han er heller ikke typen som ikke
> vil hjælpe til med de huslige ting og han forlanger ikke noget af mig.
Sådan havde/har jeg det også. Jeg kunne drømme om alverdens ting, som han
gjorde sammen med andre piger - og vågne op badet i sved. Andre gange var
det i dagstimerne, at den slags tanker erobrede min hjerne. Det kniber
stadigt meget med min selvtillid, men det er bedre, end det er for 3 måneder
siden.
Og det skyldes både min psykiater og mine såkaldte lykkepiller!

> Men jeg er ikke tilfreds...jeg vil gerne have mit liv sammen med ham men
han
> vil ikke giftes og det vil jeg.
Alt det her med at ville giftes... Min mand - bemærk lige at jeg sagde mand,
for vi er gift i dag - han havde denne holdning: "gift det er noget mange
indtager, for ikke at blive gift." Det sagde han de første mange år af vores
forhold. Men i dag er vi gift på rådhuset godt nok, men vi skal giftes igen
til sommer i kirken, fordi jeg vil vies i kirken. Og han har selv lagt
budgettet for brylluppet... Man har et standpunkt, til man tager et nyt!
Sådan var det med min mand, og sådan vil det også være for din mand, bare
vent... Han skal bare blive lidt ældre...

> [...]
> lidt. Men hvordan gør jeg op med mig selv om jeg kan leve med alt hans
> arbejde, og hans tagen afstand fra mig når jeg har det skidt og ikke
Det med at blive gift, mener jeg at have behandlet ovenfor, så det vil jeg
ikke rode mere i.
Jeg erindrede ikke, at du tidligere har skrevet, at han tog afstand til dig,
når du har det skidt. Men lad os tage det emne op nu så...
Mange mænd (dermed ikke ment alle) har det svært med følelser. De kan ikke
helt håndtere det, og de ved ikke, hvordan de skal begærde sig, derfor er
det lettere at lukke af.
Omvendt er vi piger aldrig gode til at sige rent ud af posen, hvordan vi har
det. Vi tænker, at det må den anden part (manden) da kunne regne ud!
Så kan du se problematikken? Han lukker af, fordi at følelser er noget, som
han ikke helt kan håndtere, og hun lukker af, fordi hun tror han har regnet
den ud. En gortisk knude! (en uløselig opgave)
Her er det, at jeg mener, at vi kvinder bør vise os, som det stærke køn vi
egentlig er. Sætte os ned sammen med manden og forklare ham, hvordan vi har
det: "Jeg føler sådan og sådan - og når du gør sådan og sådan, så tænker jeg
at...."
Prøv at fortælle ham, hvordan du føler, når han sidder bag computeren hele
natten. Fortæl ham, at du savner ham, fortæl om alle dine følelser og gør
det fuldstændigt (hold ikke noget tilbage).
Når du har gjort det, så er der ikke længere den her underlige "usagte" ting
og en masse følelser, som den anden ikke kender til. Han vil vide, hvordan
du har det, og så kan i arbejde videre derfra.

Der ud over så mener jeg, at du skal gå til lægen og forklare ham, hvordan
du har haft det i det sidste stykke tid. Som sagt så gik jeg selv alt for
længe med en depression. Det er ikke sikkert, at du har en depression, det
kan være noget andet, det kan være at du blot har brug for samtaleterapi,
eller at du slet ikke har behov for noget. Det vil din læge kunne finde ud
af.
Men jeg er lige ved at sige: "lov mig, at du går til lægen" fordi jeg
ventede selv alt alt alt for længe...
Og en anden ting, som er nok så væsentlig: Det er skide svært at være ramt
af en psykisk sygdom. Især fordi at det er forbundet med så mange tabuer og
misforståelser fra folk, der ikke har sat sig ind i, hvad det vil sige, at
være ramt af noget sådant. Men det er SÅ meget lettere i dag, end det var
bare for ti år siden. Jeg har fortalt til både min direktør og min chef, at
jeg er syg, og den "eneste" respons på det var, at jeg da selvfølgelig bare
skulle gå til min psykiater i arbejdstiden, når jeg nu var i byen alligevel!
Som jeg sagde til dem, så havde det været lettere at smække et ben indbundet
i gips op på bordet og spørge om de ikke lige ville skrive en hilsen. Det
ville det da også have været! Men sådan var tingene jo ikke for mig, og
alligevel fik jeg noget meget positivt ud af min første uge som "psykiatrisk
patient" fordi jeg var åben omkring det. Jeg tror da ikke, at alle har
forstået, hvad min sygdom indebærer, omvendt så har jeg fået mange lange
snakke med kolleger, der har familiemedlemmer, der lider af det samme
problem. Og af de, der ikke kender til depression, som jeg lider af, der
høstede jeg mange positive bemærkninger fra mine kolleger, fra familien og
omgangskredsen.

Kære Helle, jeg siger ikke, at du lider af depression, det hverken kan eller
vil jeg vurdere. Men jeg mener, med baggrund i ovenstående, at du bør
kontakte din læge og få en grundig snak med ham/hende. Der må være en årsag
til din manglende selvtillid, til din mistro til andre osv. Jeg kender ikke
til alle de forskellige psykiatriske sygdomme, jeg kan ikke engang sige, om
du muligvis har een, men eet hvad det angår kender jeg til.. Det er svært at
få en diagnose stillet, det er svært at få at vide, at man er psykisk syg -
men et øjeblik derefter så er det en lettelse. Fordi så er der en årsag til
alt det man føler, og så er det stadig ikke let, men alligevel lidt
lettere...
Og når man så betragter statistikkerne, så bliver det lidt lettere endnu:
20% af den danske befolkning vil på et tidspunkt i livet opleve at have en
depression. Igen, det er ikke sikkert, at du har noget sådan. Det er blot
for at forklare, at vi faktisk er 1 ud af fem, der lider af noget psykisk -
sjovt nok at det stadig er tabu. Jeg har ikke den samme procent i min
omgangskreds, der har haft brækket en arm eller ben, eller været indlagt for
noget andet fysisk.
Men sådan er det. Det er tabu at lide af en psykisk sygdom, lidt endnu i
hvert fald. Men det vil ikke vare ved.

Kæreste Helle
Det var en meget lang smøre. Jeg håber, at du kunne holde rede i det. Se nu
at få en ordentlig snak med kæresten, og så kig lige forbi lægen, blot for
at være sikker, ikke?
Det kan jo aldrig skade at opsøge lægen, ej heller hvis man er i tvivl.
Hav det nu godt, og lad gerne høre fra dig igen.
Mine bedste hilsner og kærligste tanker

Fra : Helle Nielsen

Dato : 06-02-02 11:12

Hejsa.

Tusind tak for dit svar. Mit grundlæggende problem er at jeg har været udsat
for incest i min barndom og senere seksuelle overgreb fra min daværende
kæreste (den første) voldtægt og vold fra hans side også.
Jeg har prøvet mange slags behandling og det hele er ligesom brugt op -
intet har hjulpet. Jo psykologen men det har jeg ikke råd til på en SU.
Jeg får 30 mg. cipramil hver dag mod depression og jeg tror det hjælper. Min
sidste chance er psykiatrisk afdeling men det lyder så voldsomt og jeg har
været henvist før der til men de mente ikke mine problemer var store nok til
at de kan hjælpe mig.

Hilsen Helle

Fra : Per S.

Dato : 06-02-02 11:53

> [...]
> været henvist før der til men de mente ikke mine problemer var store nok

Kære Helle,

Der findes et center for incestofre, hvor de tilbyder bla. anonym
rådgivning, behandling hos psykolog, selvhjælpsgrupper o.a. Der kan du få
hjælp gratis. Det tror jeg vil være et godt sted at starte for dig,
Det hedder Thora Center, det kan være du allerede kender det, men ellers er
der et link her:

http://www.thoracenter.dk/page2.html

med kærlig hilsen
Charlotte

www.heartnsoul.dk

Fra : Helle Nielsen

Dato : 06-02-02 12:42

Jeg har været på incest center fyn og center for seksuelt misbrugte - fyn
også. Jeg bor nemlig på fyn.

Hilsen Helle

Fra : Per S.

Dato : 06-02-02 13:16

"Helle Nielsen" <helle@jirty.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har været på incest center fyn og center for seksuelt misbrugte - fyn
> også. Jeg bor nemlig på fyn.
>
> Hilsen Helle

Er det så også dér at de siger, at de ikke kan hjælpe dig mere? Hvis det er
synes jeg det er sørgeligt, da problemerne jo kan vise sig på mange måder
videre frem i livet, mens årsagen måske stadig er den samme. Ja der er jo
lidt langt til København så, men måske kunne du ringe til "Thora" og spørge
om de har nogle ideer til at få yderligere hjælp, uden at du skal betale
eller ende på en psykiatrisk afdeling. Det er nok bedst at få noget terapi
så du kan få det bedre, for medicin kurerer det nok ikke, det er jo ikke
kemien i din hjerne den er gal med, men de oplevelser du har været udsat for
og som selvfølgelig har givet dig ar på "sjælen".
kærlig hilsen
Charlotte

www.heartnsoul.dk

Fra : Søren

Dato : 20-02-02 22:52

"Helle Nielsen" <helle@jirty.dk> wrote in message
> [...]
har
> været henvist før der til men de mente ikke mine problemer var store nok

Sådan er det! Jeg har selv prøvet det, der er bare ingen steder man kan få
hjælp.

M.v.h.
Søren