NW5.1 flere gateway's
Fra : RT

Dato : 27-12-01 18:22

Hej

Er det muligt at lave flere gateway's på en NW5.1.
lige som man kan i NT

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 28-12-01 09:13

Inetcfg -> protocols -> tcpip -> static routing

Her vil du kunne angive networks default gateways osv.

Fra : RT

Dato : 28-12-01 09:43

Hej Kasper

Det kan godt være at jeg ikke fik formuleret mig helt.
Det jeg gerne ville er at have 2 default gateway's
ex. 2 ip add på samme netkort: ip 10.xxx.xxx.33
sub 255.255.0.0
gateway: 10.xxx.xxx.1

og ip 195.xxx.xxx.26
sub. 255.255.255.0
gateway: 195.xxx.xxx.1

Det skal være sådan at hvis man kommer ind via. 195 add. så ryger man ud af
195 add. gateway'en
og hvis man kommer via 10 add. så ryger man via 10 add. gateway'en.

Fra : Karsten Svenningsen

Dato : 05-01-02 02:10

Med hvilket formål, hvad er ideen med at belste serveren med trafik der
reelt ikke har noget med denne at gøre? 2 default GW's på samme
server/router giver ingen mening. så hellere definere skidtet med statiske
router eller bruge RIP for dit 10'er netværk og lade 195'er netværket indgå
i din default gateway.

Karsten

Fra : RT

Dato : 08-01-02 11:35

Hej Karsten

Det er fordi jeg vil køre min private trafik ud gennem 10'er add . og dem
som surfer på min 195 add ryger tilbage via 195'er gatewayen.
Der kan ikke laves nogen faste routes da det ikke er mit kabel modem jeg
køre via.

RT

Fra : erik klausen

Dato : 08-01-02 23:02

RT wrote:
> [...]
> som surfer på min 195 add ryger tilbage via 195'er gatewayen.
> Der kan ikke laves nogen faste routes da det ikke er mit kabel modem jeg

Vi taler nok ikke om routing her, det lyder nærmere som om du har en
webserver (el.lign.) kørende på netware-serveren, og vil sikre at trafik
fra 195.x.x.x-delen bliver besvaret på 195.x.x.x-delen. Er det korrekt?

mvh.
Erik Klausen

Fra : RT

Dato : 09-01-02 21:35

Hej Erik

Det er korekt, og så vil jeg gerne køre min private internet via min 10'er
add.

RT

"erik klausen" <"sp101"@hjemmebedst.denmark (that's .dk)> skrev i en
meddelelse news:3c3b70de$0$62891$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Erik Klausen

Dato : 10-01-02 07:51

RT wrote:

> Hej Erik
>
> Det er korekt, og så vil jeg gerne køre min private internet via min 10'er
> [...]

Jamen, det er jo løst automatisk.
Du har et netkort med adresse 10.xxx.xxx.33, subnet mask 255.255.0.0. Serveren
tager til efterretning at alle adresser der starter med 10.xxx skal sendes ud på
dette netkort.

Næste netkort har adressen 195.xxx.xxx.26, subnet mask 255.255.255.0. Serveren
tager til efterretning at adresser der starter med 195.xxx.xxx skal sendes ud på
dette netkort.

Pakker til alle andre adresser sendes ud til den router, der er opgivet som
default gateway.

Hvis du så opretter et nyt net bag en router på dit 10-net, så skal serveren
informeres om dette. Enten ved at du skriver nettet ind under "Static routes",
eller ved at dine routere unveksler informationer over RIP-protokollen.

Med venlig hilsen
Erik Klausen