| Lige meget om passet er kinesisk, tunesisk eller russisk er smagen ens. Hvis
 husholdningsbudgettet kan holde til det, hedder favoritdrikken Coca-Cola, og
 smøgerne i inderlommen er Marlboro.
 De to multinationale koncerner The Coca-Cola Company og Phillip Morris kan
 fryde sig over at eje produkterne på førstepladserne i en ny undersøgelse af
 globale mærkevarer, som analyseselskabet AC Nielsen offentliggjorde fredag.
 
 »Blandt de mærker, som har størst global gennemslagskraft, er helt klart
 livsstilsprodukterne, især drikkevarer. De produkter, der skaber en følelse
 af vestlig identitet, slår stærkest igennem, lige meget om forbrugeren bor i
 Asien eller Nordafrika«, siger Ivar Michaelsen, country manager hos AC
 Nielsen.
 
 Undersøgte 200 mærkevarer
 Analyseselskabet har i alt undersøgt den internationale gennemslagskraft
 blandt 200 mærkevarer. Kun 43 af dem levede op til alle undersøgelsens
 kriterier for, hvornår et mærke virkelig har global udbredelse.
 
 AC Nielsens krav til mærkerne er, at de på verdensplan sælger for over en
 milliard dollar om året. At de sælges under samme navn på alle markeder. At
 mindst fem procent af salget sker uden for hjemmemarkedet. Og at produktet
 ligger på butikshylderne i alle verdensdele.
 
 »Selv om alle mærkerne blev solgt globalt, kunne kun cirka halvdelen af dem
 præstere et årligt salg på over en milliard dollar«, siger Ivar Michaelsen.
 
 Ud af de 43 mærker, der har bestået AC Nielsens test, er 13 drikkevarer.
 Efter Coca-Colas førsteplads kommer colagigantens ærkerival Pepsi.
 
 »Det vi kan se er, at der i virkeligheden er relativt få vigtige spillere på
 det globale marked. Til gengæld er de, der er, ekstremt stærke«, siger Ivar
 Michaelsen.
 
 Pepsico i top
 De 43 mærker bliver produceret af 23 forskellige virksomheder. Otte af
 selskaberne kontrollerer mere end ét globalt mærke hver. Her ligger Pepsico
 helt i top med seks produkter. Andre på listen er Nestlé, Philip Morris,
 Proctor & Gamble, Coca-Cola og Gillette.
 
 Blandt de bedst kendte undersøgelser af globale mærkevarer er hitlisten fra
 det internationale konsulentfirma Interbrand i Storbritannien. Hvert år
 rangerer selskabet 100 mærkevarer efter, hvor meget deres navn rundt regnet
 er værd i dollar og cent.
 
 Hvert år topper Coca-Cola-navnet, i år med en estimeret værdi på 584
 milliarder kroner. Coca-Cola er skarpt forfulgt af Microsoft med 551
 milliarder. På tredjepladsen finder man IBM, dernæst General Motors, Nokia,
 Intel, og Disney. På 97.-pladsen ligger Carlsberg som det eneste danske navn
 på listen.
 
 
 
 
 
 |