ensom?
Fra : JSMadsen

Dato : 16-11-01 22:56

Hvad vil det sige at være ensom (definition)?
Er det når man er meget alene i sin fritid f.eks. foran computer og andre steder,
eller er det når man føler sig alene og der ikke rigtig er andre mennesker at være sammen med?

--
med venlig hilsen JONAS
http://www.dvd-basen.dk/ - links til 45.000+ DVD anmeldelser!

Fra : SoulWalker

Dato : 17-11-01 00:02

Tjaa for min defination af det er det når man føler at man ikke rigtig har
nogen at dele sine inderste følelser med. Jeg synes mit liv er noget lort og
kommer sgu nok aldrig videre. Jeg har bare ikke noget at tale med om alle de
ting som jeg måske burde tale med en eller anden om. Jeg har bare ikke nogen
som jeg kan dele sådan noget med. JEg har ikke en som forstår sig på de
samme interesse områder som mig. Jeg taler da normalt godt med mennesker om
alt muligt snart. Men alle de ting jeg helst ville dele med en eller anden
nær da har jeg ikke nogen. Så min defination er at man ikke er alene når man
har en at dele alle sorger og glæder med og som forstår en. Bedst en kæreste
eller noget. Men den slags har jeg bare ikke. nå men det var min defination.
Håber den kan hjælpe dig.

SoulWalker

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-11-01 00:26

In article <9t428g$isj$1@news.cybercity.dk>,
"JSMadsen" <JS@11-2001.madsen.as> wrote:

> Hvad vil det sige at være ensom (definition)?

Ensom er en følelse, så du kan have alverden venner og alligevel føle
dig ensom.

--
MVH
Martin Edlich, MF

Fra : Tina

Dato : 17-11-01 11:44

> [...]
steder,
> eller er det når man føler sig alene og der ikke rigtig er andre mennesker

At være ensom er ikke noget, man selv vælger at være. Ensomhed er både ikke
at have nogle venner og bekendte man kan være sammen med i fritiden, men man
kan også være ensom, selvom man har 500 venner og en kæreste, men bare ingen
af dem er man rigtig fortrolig med.

Man kan vælge at være alene, men det er ikke det samme som at være ensom.

Når man er ensom i den første definition, fungerer man ofte fint på
skolen/arbejdet, men i fritiden er der ikke en sjæl der tænker på, om man
egentlig gerne ville have været med i biografen, eller med hjemme hos Peter.
Og ofte er man så genert, at man ikke selv har modet til at sige "jeg vil
gerne med", når der bliver spugt "er der nogen der vil med i biffen i
aften?". Man har atså ingen venner/fortrolige omkring sig i fritiden, ingen
at ringe til kl. 4 om morgenen hvis livet er noget lort. En fortrolig
behøver ikke være en kæreste. Man er altså ikke ensom, bare fordi man ikke
har en kæreste. Der er flere ting der spiller ind, hvis det skal defineres
som ensomhed.

Så er der den anden definition. Hér kender man en masse mennesker, har måske
en kæreste, men føler sig stadig dybt ensom, fordi der ikke er nogle der af
og til sætter sig ned og spørger direkte, hvordan man har det.... For man
kommer ikke af sig selv og siger "jeg har brug for at snakke".

Når man vælger at være alene, er det en bevidst handling om at lukke
verdenen ude for en stund, selvom bedstevennen står og haler i én for at
tage med i biffen. Man er altså ikke nødvendigvis ensom, fordi man sidder
alene foran sin computer og stener en uges tid.

Ofte er ensomhed kombineret med generthed og usikkerhed på tilværelsen. Så
snart en ensom får selvværdet og selvtilliden tilbage, bliver man meget mere
modig, og tør pludselig gøre/sige en masse ting, man ikke kunne drømme om at
gøre før.

Ensomhed er ikke kun noget der hører ældre til; der er i høj grad også mange
unge, der er dybt ensomme. De passer deres arbejde/studier, er glae, livlige
og snakkende, men når de kommer hjem, er der en rungende stilhed.
Telefonabonnementet kunne være sparet, for den ringer aldrig, og man har
ikke selv nogle at ringe til. Der er aldrig nogle der kommer på besøg, og
man har ikke selv nogle steder at gå hen, for at besøge folk.

Det er ikke tabu, når ensomhed drejer sig om ældre, men drejer det sig om
unge, er det tabu. "Unge mennesker kan da ikke være ensomme" "er du ensom,
er du nok selv skyld i det" er nogle af fordommene som unge og ensomhed.

Håber du kan bruge mine ord til noget. Jeg holder foredrag om unge og
ensomhed, i forbindelse med Ventilen Danmarks arbejde (et non-profit projekt
for stille, ensomme unge mellem 15-25 år). Læs evt. mere hér:
http://www.ventilen.dk (Det er IKKE en reklame for stedet).

Mvh
Tina

Fra : zcully

Dato : 17-11-01 15:55

Føler du dig ensom eller....
I så fald prøv at fortæl om det?

Eller ka du ikke finde ud af om du er det?
Jacob

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-11-01 16:20

"zcully" <zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Føler du dig ensom eller....
> I så fald prøv at fortæl om det?
>
> Eller ka du ikke finde ud af om du er det?
> Jacob

Det er vel i bund og grund det som du skriver med hvad man selv føler.?.

Nogen sidder i lejligheder i de store byer omgiver af masser af mennesker og
har mange venner man kan føle sig ensom om natten når de er alene. Andre kan
bo afsides på landet uden nævenværdig kontakt med andre mennesker og aldrig
føle sig ensom.

--
Venligst
Finn Jensen