/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Tip
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21585
EA_HS 19179
refi 16217
Cortina01 14584
pallenoc 13678
transor 13518
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kan motorydelse øges m. ”Boye Laderen”?
boyelauritzen har modtaget -15 point for dette tip
Fra : boyelauritzen
Vist : 450 gange

Dato : 23-08-15 09:36

Monteret på eksisterende forbrændingsmotor vil vand injektion kunne forbedre motorydelsen med +100% (er mit første gæt), og reducere plads og vægt til køling, ligesom motoren kan varme- og støj-isoleres maximalt (på nær doseringspumpe hvis temperatur - tryk der skal være under vands kogepunkt).

Princippet er skitseret se https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/20620354939/in/dateposted-public/

Princip beskrivelse:
- Under eller efter hver forbrænding doreres f.eks. 5 gange mere vand - end forbrændt olie - i forbrændingskamret.
- Det fordampede vand vil holder trykket højt i kamret i længre tidmog fjerner varmen fra forbrændingen, friktion.

Mulig praktisk udførsel:
- I topstykket monteres en ”ventil” til dosering af vandmængde som forstøves ind i forbrændingskamret med stempel drevet af trykket i forbrændingskamret.
- I topstykket er to stempler – to dimensioner – fast forbundne og udgør vandinjektionspumpe, gennem to rør til forbrændingskammer.
   
NB1: Med fin regulering af vandmængden kan gennemsnits temperaturen af motoren reguleres.
NB2: Vand til motoren kan genanvendes fra kondensering i udstødningsystemmet.
NB3: Skitserede fjedre kan være af typen: Gas ”støddæmper”.
NB4: Skitserede stempel position er en middel stilling. Stemplerne vil flytte sig til højre, når trykket stiger i forbrændingskamret. Lille stempler skal være til venstre, når der åbnes for doseringsventil.
Dosseringsmængden af vandet kan alternativt styres med trykket i vand tanken, hvorved dosseringsventil bliver overflødig – og ventil kan indbygges i injektions stempel – som på en to taks gammel ”knallert” motor.
NB5 : Alt dette er min teoretisk overvejelse, med mulighed for at jeg har overset en detalje, hvorfor enhver brug er på eget ansvar.

Uklarhed: Tryk -Temperatur i forbrændingskamret må aldrig komme under dugpunktet for vand, forhold der kan begrænse mængden af vand, der kan adderes forbrændingskamret.

På forhånd tak for din konstruktive kommentar, og god fornøjelse med dit evt. forsøg.


 
 
Bedømmelse

Fra : ans


Dato : 23-08-15 18:09

Hvordan kan det være et tip, hvis du ikke selv har prøvet det ????

Citat
Alt dette er min teoretisk overvejelse, med mulighed for at jeg har overset en detalje, hvorfor enhver brug er på eget ansvar.


Selv tak

Citat
På forhånd tak for din konstruktive kommentar, og god fornøjelse med dit evt. forsøg.


Bedømmelse

Fra : Thomas_Mygind


Dato : 23-08-15 22:21

Ideen er ikke ny og har været afprøvet flere gange tidligere. Dette er blandt andet opsummeret i denne wiki-artikel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Water_injection_(engine)

Bedømmelse

Fra : Stouenberg


Dato : 24-08-15 15:15

.

Bedømmelse

Fra : fun2


Dato : 24-08-15 20:33

-

Bedømmelse

Fra : bentjuul


Dato : 26-08-15 18:23



Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke lave en bedømmelse til dette tip.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 174026
Tips : 31690
Nyheder : 719565
Indlæg : 6386421
Brugere : 218292

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste