/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
De nye regioner
Fra : Sillepigen
Vist : 616 gange
50 point
Dato : 29-01-07 20:08

Hej alle på kandu.dk
Jeg har et spørgsmål om de nye regioner.
Hver ny regioner har en form for hovedstad eller hovedsæde i en by, f.eks. Hillerød, Vejle, Sorø... Hvorfor netop disse byer? Hvorfor ikke København, Århus, Odense osv?

Mange hilsner,
Kathrine

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-01-07 20:56

Det er formodentlig et spørgsmål om politik.

Du kender politikere, de vil gerne genvælges næste gang - det er nøjagtigt det samme med de jyske moterveje (uanset om de har brug for dem eller ej)!!!

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-01-07 21:02

Her er da et godt bud.

http://www.dk.kl.dk/default.asp?id=23468&oo_id=22573
Citat
Regionsbyer udpeget efter lineal
De fem nye regionscentre er valgt ud fra et princip om geografisk placering midt i regionen, og at de allerede har amtsgårde. Forvaltningsekspert Jørgen Grønnegård Christensen fra Århus Universitet mener, at det er et politisk klogt signal, at der rent fysisk er afstand mellem den øverste ledelse og de største sygehuse, idet de mindre sygehuse derved vil føle sig mere knyttet til regionen. (JP. 26.06.04 s.1+4)

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 29-01-07 22:36

Det har været rendyrkede politiske studehandler. Der er ikke nogen objektive begrundelser til at placere dem hvor de er blevet placeret.

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 50 point
Dato : 29-01-07 22:56

Fra samme side som jakjoe henviser til, findes denne tekst:

Citat
De regionale hovedstæder
En række nuværende amtsborgmestre er overraskede over placeringen af de fem nye regionale hovedstæder. De nye centre forventes at skabe job og selvfølelse i regionshovedstæderne. Kommunalforsker Ulrik Kjær fra Syddansk Universitet betrager valget som et bevidst symbolsk signal fra regeringen om, at det skal være slut med uoverenstemmelserne mellem de små og store byer. (Pol. 26.06.04 s.1+6)

Og i det forrige citat påstås det: "og at de allerede har amtsgårde".
Det er måske rigtigt visse steder, men det er i hvert fald ikke tilfældet for den nye Region Sjælland.
Vi har fået et hul i jorden som Regions hovedstad - der var ingen amtsgård, men det fandtes der i Roskilde. Samtidigt skar man det gamle hovedstadsområde over - Roskilde amt der tidligere hørte til Hovedstaden blev politisk flyttet ud på Sjælland.
Men politikerne kunne ikke drømme om, at gøre det samme med Nordsjælland (Whisky-bæltet), det er jo også der flere af de politikerne bor.

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 11-04-07 23:01

Tak for svaret IBM760.