/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Aktieavanceberegning
Fra : diddemis
Vist : 1338 gange
60 point
Dato : 26-01-07 12:07

Jeg har et spørgsmål vedr. beregning af aktieavance for 2006 og fremefter. Beregningen skal altid ske efter Gennemsnitsmetoden.
Jeg prøver med et eksempel:
KØB
jan.2006 100 stk. AS aktiier kurs 100 10.000
feb.2006 100 stk.AS aktier kurs 150 15.000
SALG
dec.2006 100 stk. AS aktier kurs 120 12.000
Skattepligtig fortjeneste= 12.000 -(Gennemsnit af købte 12.500 (25.000/200) = -500 kr.
KØB
Jan 100 stk. AS aktier kurs 130 13.000
SALG
FEB 200 stk. AS aktier kurs 130 26.000
ULTIMO 2007
Skattepligtig fortjeneste=(køb i alt:10.000+15.000+13.000- Salg:12.000+26.000)=0
Beholdning 0,00
Da jeg anmeldte 500 kr. som tab i 2006 skal jeg indberette 500 kr. i gevinst nu vedr. 2007 så resultatet samlet giver 0.
Det er selvfølgelig det samme selskab og det tab jeg umiddelbart havde i 2006 kunne fratrækkes i andre gevinster jeg havde.
Er det ikke korrekt?
Hvis jeg så efterfølgende igen køber aktier i det samme selskab så starter jeg da et nyt forløb med gennemsnitsberegning o.s.v. og når så beholdningen viser 0,00 så er det slut igen. o.s.v. o.s.v
Jeg har fået mange virkelig forvirrende forklaringer også af Skattevæsenet.
Det må da være sådan at gennemsnitsmetoden kun betyder at der løbende afregnes udfra et gennemsnit, men den dag hvor beholdningen går i 0,00 så udlignes eventuelle skævheder i afregningen.
Er der en skattekyndig eller måske revisor eller anden der kunne give mig et eksempel eller måske bare bekræfte mit eksempel.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 26-01-07 13:08

Du gør det helt rigtigt med gennemsnitsmetoden og selvfølgelig starter du forfra, når beholdningen er gået i 0.

Forvirringen kan måske opstå fordi anskaffelsestidspunktet opgøres efter reglen om first in- first out. Dvs. de ældste aktier anses for afstået først, selvom anskaffelsessummen fra de sidst anskaffede aktier også skal indgå ved beregningen af anskaffelsessummen for de aktier der er anskaffet først.

Derudover skal du være opmærksom på, at tabet i år 1 vil blive modregnet i modtagne udbytter eller hos evt. ægtefælle, men alt sådan noget er du sikkert klar over, når du er nået så langt som at lave eksemplet i dit spørgsmål.

Du kan finde et godt eksempel i ligningsvejledningen for aktionærer og selskaber afsnit S.G.5.5.1 Gennemsnits- og aktie-for-aktie-metode, som du kan finde på Skats hjemmeside her:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104742&vID=201305&i=503&action=open#i104742

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-01-07 17:24

Jeg kan heller ikke finde fejl i dine beregninger, men måske kan dette tip gøre det mere overskueligt.
Hvert år pr 31.12. laver jeg opgørelsen over aktiebeholdningen hvor sidste linje for hvert papir så indeholder beholdning og samlet anskaffelsessum (og dermed gns-kursen)
Hvert år pr 1.1. laver jeg opgørelsen over aktiebeholdningen hvor første linje er en kopi af sidste linje fra sidste år. I regnearket er køb og salg naturligvis også noteret. Hvis man altid har noteret sig gns-kursen ved årets begyndelse behøver du ikke mere at huske på de tidligere års køb.

Kommentar
Fra : diddemis

Dato : 26-01-07 18:01

Tak skal I have begge to.
Lige et supplerende spørgsmål:
Hvis jeg nu i eksemplet ikke havde solgt de 200 men kun 100 så beholdningen ultimo.2007 havde været 100 er det så ikke korrekt at jeg skulle have ændret Gennemsnitskursen med de købte 100 i 2007 og afregnet de solgte 100 udfra den nye gennemsnitskurs?