/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hjælp til CPI Oliver City...
Fra : Dudden
Vist : 3592 gange
60 point
Dato : 26-01-07 10:48

Hejsa...

Jeg har akut brug for hjælp til min CPI... jeg har lige købt en helt ny Oliver City, 30 model som jeg gerne ville have pebbet lidt op! (Skal også lige siges at jeg absolut ikke er nogen haj til motorer og den slags!)

Så jeg søgte lidt information her på siden, er her er hvad jeg har gjort, med hjælp fra en kammerat og min far..:

1. Fjernet ringen i varioen
2. Skiftet til 45 forrør fra T.Hansen
3. Sat en #64 dyse i

Så kommer mine spørgsmål:

1. Jeg kan køre ca. 1.5 - 2 km. så dør maskinen, men efter ca. 20 min. kørsel med start af maskinen flere gange, ser problemet ud til at være løst, men så kan den bare ikke stå i tomgang!!!

2. Jeg kan ikke få den til at køre mere end 45-50 ad lige landevej? Kan det ændres, eller er det bare en "mandags maskine" jeg har fået?

3. Og så synes jeg den bruger enormt meget benzin, omkring 60-70 km på en tank - kan det være rigtigt?

Håber der er nogle der kan svare og give noget feedback...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-01-07 02:20

Har den problemer med at holde tomgang hvis du giver den en lille bitte smule gas, eller går den bare generelt dårligt ved næsten ingen gas.

Hvis blandingen er forkert, så prøv skrue luftskruen ½ omgang ud.
Ellers skru den helt i bund og 2 omgange ud.
Det er den lille skrue som sidder tættest på motoren.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-01-07 02:23

ps. det kan anbefales at skifte dysen ud til en 80 og fjerne det lille rør som sidder i luftfilteret.

Kommentar
Fra : Dudden

Dato : 27-01-07 10:36

Den har svært ved at holde tomgang når jeg holder stille - så jeg er nød til at give gas hele tiden, ellers går den ud!

Jeg har en kammerat der mener det måske kan være der skal lidt kaburatorsprit i benzinen, nå det nu er temmelig koldt i øjeblikket...

Jeg kommer vel ikke til at køre hurtigere ved at skifte dysen til 80? Og hvis jeg fjerner det rør i luftfilteret som kommer den vel også bare til at larme mere...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-01-07 10:44

Den larmer en lille smule mere, men det er ikke meget. Nærmere en dyb brummen.
Når du fjerner røret, så får den mere luft.
Når den får mere luft, så skal den have mere benzin, derfor den større dyse.
Prøv det.

Find den store skrue som sidder i ventre side på karburatoren og skru den ½ omgang ind.
Det burde hjælpe på tomgangen.

En af mine venner har kun fjernet skiven, skiftet udstødning, fjernet røret i luftfilteret og sat en dyse 86 i, og den den hans speedometer helt ud. Det er en CPI popcorn EURO2

Kommentar
Fra : superfc89

Dato : 29-01-07 19:58

Tror dysen er for stor

Havde en popcorn med samme opsætning med en 58 dyse i

Måske derfor du ska gi gas for den ka holde i tomgang..den drukner måske når du lar vær

Håber det ka hjælpe

Kommentar
Fra : Dudden

Dato : 29-01-07 20:35

Jeg har drejet luftskruen 2 omgange ud, fra 0 position... ved ikke om det var det der hjalp eller da jeg kom kaburatorsprit på, den kører i hvertfald uden problemer nu! men "kun" 50 på toppen!!!

Fik at vide fra en kammerat at skifte til en noget højere dyse og fjerne det rør i luftfilteret nok kunne skade motoren, så han ville ikke råde mig til det!! Så jeg tror jeg må "nøjes" med at køre de 45-50 på toppen....

Nu er det kun tomgangen jeg skal have ændret på! Den står kanon når jeg starter om morgnen, men efter 20 min. kørsel skal jeg give gas hele tiden når jeg holder stille - det er lidt underligt, det burde vel være omvendt?

Skal jeg indtille tomgangen når motoren er varm eller kold?

Kommentar
Fra : superfc89

Dato : 29-01-07 20:49

Når den er varm

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 30-01-07 16:40

Den tager ikke skade af at du fjerner røret i luftfilteret.
Luften bliver stadig filtreret lige så godt som før.
Røret kaldes for en "indsugningsdæmper", og den gør kun at luftfilteret ikke brummer.
Bare du husker at skifte dysen til en omkring 80 så er den helt fin.
Mere luft + mere benzin, det tager den ikke skade af.
Det er den bedste måde for dig, at komme over 50-60 kmt.

Kommentar
Fra : Dudden

Dato : 30-01-07 16:54

Ok. Jeg prøver at købe en 80'er dysse og sætte i, og fjerner røret i luftfilteret. Er det ikke denne: http://www.thansen.dk/product.asp?c=811337980&n=1681982551&pn=1703672557 - som hos T. Hansen bliver kaldt "indsugningspibe"? Har også set det skrevet andet sted, at man kunne fjerne "piben" på luftfilteret, så ville det give lidt mere.
Hvor meget vil det så komme til at påvirke benzin økonomien?

Jeg vender tilbage når jeg har prøvet ovenstående...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 30-01-07 17:33

Den går fra 25km/liter til 20km/liter ca.
Du bør faktisk købe dyserne 72-76-80-84-88
Så starter du med den største.
Hvis den prutter helt vildt ved fuld gas, så skifter du til nummeret mindre og prøver med den.
Og skifter så til nummeret mindre hvis den stadig prutter som en sindsyg.

PS. Hvis du kører med scooterolie fra Q8, så får du den aldrig til at køre godt.

PPS. bare lidt bitter erfaring fra både mig selv og en ven. Q8 scooterolie brænder i af. det sætter sig i tændrøret og udstødningen

Kommentar
Fra : Dudden

Dato : 03-02-07 14:11

Så er jeg tilbage igen!

Har gjort som anbefalet: Fjernet røret i luft filteret og sat en dyse 80 i, men det har ikke givet noget som helst! Kører stadig kun 45-50...!, og så brummer den lidt mere... Og den kører lige så fint som før, uden prutteri ved fuld gas.

Så jeg har på fornemmelsen er der er en begrænsning mere et eller andet sted, eller jeg har gjort noget forkert, mangler en pakning ved forrøret eller noget. Jeg ved sku ikke rigtig hvad jeg mere kan gøre. Nogen forslag?

Det forrør jeg satte på, købte jeg igennem T. Hansen, men ikke et forrørs kit som jeg har set nogen gøre. Og så brugte jeg bare de gamle pakninger fra 30 forrøret, kan det være det mon?

Håber nogen kan hjælpe mig...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-02-07 18:12

Jeg tror ikke at dine gamle pakninger er for små.
Det er nok bare din udstødning som er noget lort.
Generelt så er Thansens originale CPI udstødningen meget dårlige, når det kommer til effekt.
Du bør nok hellere købe dig en rigtig tunudstødning.
Når du skifter til en rigtig tunudstødning, så husk at røret i luftfilteret skal være ude, ellers får den ikke luft nok.

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 03-02-07 19:32

hej brug denne udstødning samt ringen fjernet og dyse 82
så skulle der gerne komme mere fart på gør der på min..
http://www.protunahandels.de/product.asp?c=78787335&n=33448541&pn=33448544

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-02-07 00:39

Johnni, problemet er at den larmer alt for meget og at det så er for nemt at se at den er tunet.

Jeg har sekv haft den udstødning, og den kræver meget større dyse, fjernet luftfilterdæmper, 27kg koblingstrykfjeder og 4gram ruller for at den virker som den skal.
Men så kører den sgu også omkring 80-90kmt og larmer.

Kommentar
Fra : Dudden

Dato : 04-02-07 10:14

Kan man få en tunudstødning der ikke ser så "ulovlig" ud, da jeg skal køre en del inde i byen..?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-02-07 15:41

Jeg kan varmt anbefale denne her.
http://www.protunahandels.de/product.asp?c=78816619&n=33448541&pn=33448545
Husk at skifte rullerne i variomatik til 4 gram.
Og fjern filterrøret og sæt en dyse 80 i, eller måske 86.
Den burde gerne kører over 70 så, men du bestemmer selv hvor hurtigt du vil kører.
Ingen siger at du skal kører med gassen i bund.

Jeg har selv haft den udstødning, og den er fantastisk til pengene.

Kommentar
Fra : Dudden

Dato : 04-02-07 20:24

Jeg tror bare jeg holder mig til den nyværende opstilling, jeg havde ikke regnet med at jeg skulle ud og bruge flere tusinde kr. på at få den til at køre de ca. 60... Men har også efterhånden fundet ud af at CPI ikke er det bedste scooter mærke, hvis man skal tune... Men, man bliver jo klogere... jeg køber måske et nyt filterrør og sætter i, samt går tilbage til dyse 64, så brummer den ikke så meget og den kører det samme som med en dyse 80 og fjernet filterrør...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-02-07 22:21

hehe. du kunne ha fået den til at kører 80 for 550,- inkl. levering.
Bare du havde købt en Proma Ghost.

Kommentar
Fra : Fuckfisse

Dato : 23-02-07 13:09

1. Jeg kan køre ca. 1.5 - 2 km. så dør maskinen, men efter ca. 20 min. kørsel med start af maskinen flere gange, ser problemet ud til at være løst, men så kan den bare ikke stå i tomgang!!!

2. Jeg kan ikke få den til at køre mere end 45-50 ad lige landevej? Kan det ændres, eller er det bare en "mandags maskine" jeg har fået?

3. Og så synes jeg den bruger enormt meget benzin, omkring 60-70 km på en tank - kan det være rigtigt?

Håber der er nogle der kan svare og give noget feedback...

1. dette kan skyldes den halvstore dyse. hvis den drukner eller ikke får luft nok kan det være problemet. ret da på skruen der styre disse funktioner. evt- åbn membranen mere.

2. grunden kan være noget af det sammen som ovenstående. det kan os være hvis du vejere mere end normalt?:) dette er kun et gæt;) tror ikke det skyldes at det er en mandags maskine, men nærmere fordi at du mangler en begrænsning eller noget i den stil.

3. dette er dysen.

Kommentar
Fra : Dudden

Dato : 05-03-07 19:05

--> NoShyGuy

Den udstødning du anbefaler jeg køber (Prestigio), larmer den meget i forhold til den originale? Og er det nødvendigt at skifte rullerne? Og passer den på en Oliver City?

For så bliver det sku nok sådan jeg smider på, så den kommer op og kører godt...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-03-07 17:10

CPI udstødningen larmer mere end jeg forventede, så forskellen bliver nok ikke særlig stor.
Det er 100% at du skal skifte dysen og rullerne og måske også trykfjederen.
Du bør også fjerne det lille rør som sidder i luftfilteret, så den får mere luft.

Køb dyserne 76, 82, 88 og 94.

Sådan montere du det hele:
Start med at skifte koblingstrykfjederen til en 27kg, så motoren får flere omdrejninger.
Fjern det lille rør som sidder i luftfilteret.
Skift dysen til den største ( 94 )
Sæt udstødningen på.
Start svinet.

Det kan ske at luftskruen og/eller tomsgangsskruen skal stilles, dette gøres når motoren er 100% varm.

Tag en tur og se om den 4 takter ( prutter fra motor/udstødning og lyder om at chokeren konstant er på også selvom at den er varm.
Hvis den ikke 4 takter, så køb en større dyse og den den i.
Hvis den 4 takter, så skift til en mindre dyse og prøv scooteren igen.
ps. dysen har kun indflydelse på FULD gas. Altså den betyder ikke ret meget ved ½ gas.
Du skal skifte ned i dyse størrelse indtil du finder den dyse som den ikke 4 takter med.

Det er utroligt vigtigt at du skifter den dyse ud som sidder i karburatoren nu....!!!!!
Ellers brænder din motor sammen.

Jeg forventer at din scooter vil kører ca. 80 kmt med godt optræk.

Held og lykke, og vend tilbage når det hele kører, så vi kan fin-indstille dit variomatik.

Kommentar
Fra : Dudden

Dato : 06-03-07 21:31

Jeg tror sku jeg prøver at bestille den udstødning - og ser om ikke jeg kan få den op og køre de ca. 80 med et ok optræk!

Lige pt. så sidder der en 80 dyse i og røret i luftfilteret er fjernet, så det er bare resten der skal tilføjes... Hvilken størrelse ruller skal jeg putte på, og hvor kan jeg købe den 27 kg. koblingstrykfjeder - har ikke lige kunne finde den nogen steder? Er der ikke noget med at T. Hansen også har en special nøgle til varioen?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 07-03-07 16:34

Du kan bruge den her til at skrue ned der hvor tændrøret sidder.
Så kan du nemlig skrue møtrikken af ved variomatik uden at variomatiken drejer rundt.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=831325943&n=1387906156&pn=1387907743

Til koblingen kan du bruge det samme værktøj som man bruger til et oliefilter på biler.

Ellers så vil jeg helt klart anbefale dig at bruge en kompressor og luftnøgle.
Thansen har en koblingsnøgle som nok også kan bruges, men jeg ved ikke hvordan den virker.
Jeg har selv købt en kompressor og luftnøgle til samlet 700,-

Protuna har et komplet sæt, men jeg synes at det er alt alt for dyrt.
http://www.protunahandels.de/products.asp?c=79973355&n=41250833

Køb rullerne i i vægtene 3 gram og 4 gram.
Sæt først 4 gram og gem de andre til når du skal fin indstille den.

Der findes en anden udstødning som sikre dig 80 kmt og vildt godt optræk.
http://synonym.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=2831&vare_id=240373&cat_id=55976

Så din indkøbsliste ser således ud:
Tunudstødning
Dyser 86 og 92
Varioruller 3 og 4 gram
måske koblingstrykfjeder 27 kg
Stempelstopper
Koblingsstopper, til at gøre så den ikke drejer med rundt, hvis du skifter fjederen.

Kommentar
Fra : Dudden

Dato : 21-03-07 11:42

Så er udstødningen bestilt, og skulle gerne komme i morgen!

De andre ting smutter jeg forbi T. hansen og køber i dag.... men har ikke kunne finde ud af hvor man kan købe en 27 kg koblingstrykfjeder henne?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 21-03-07 11:49

De burde gerne have en trykfjeder hos Thansen som passer på.
Spørg hos Thansen og hør om de ikke har den liggende, eller om de har en til en anden model, som passer på.
Ellers, så bare sæt ruller på som vejer lidt mindre.

Kommentar
Fra : Dudden

Dato : 24-03-07 19:55

Så har jeg fået monteret diverse dele på CPI'en med hjælp fra en kammerat der er mekaniker! Meeeen det har ikke givet så meget som jeg havde håbet på...!
Har gjort følgende:

Sat udstødningen på og fjernet begrænsningen i røret.
Satte en 27 kg. trykfjeder i, men det gjorde maskinen langsommere!!!
Sat en 92 dyse i
Sat 4g ruller i

Det hele har givet ca. 10 km. mere så topfarten er ca. 65, og et noget bedre optræk. Og så er det ligesom om den stopper ved 65, men har masser af omdrejninger og går godt i motoren, men som min kammerat siger at det er lige som om at den mangler et "gear".

Da vi havde den 27 kg trykfjeder i kom maskinen ikker over 50..!

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 24-03-07 20:05

Hmmm. Det er helt klart din gearing som er alt for lille.
Måske skal du prøve med 5 grams ruller.
Hvis intet af dette virker, så skal du skifte gearingen som sidder inde bag koblingen i det lille metalhus ved baghjulet.

Den kan købes for 65 euro på www.scooter-attack.com
Det er Polini som har lavet gearingen, så det er den bedste kvalitet som fås for penge.
Men du skal selv samle den nye gearing, som godt kan være svært hvis man ikke har adgang til en 5 tons presse.

Hvor henne bor du?
Der er nemlig mange billige værksteder i Kbh som har pressemaskiner stående, som man kan låne for ingen penge.

Kommentar
Fra : Dudden

Dato : 24-03-07 20:33

jeg tror jeg nøjes med det jeg har nu - kan være jeg prøver med 5 grams ruller på et tidspunkt! jeg synes ikke jeg gider og ofre flere penge og mere tid på det - men mange tak for hjælpen NoShyGuy - du har været en god hjælp på vejen! Synd det bare ikke lige virkede på min maskine...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 24-03-07 21:11

Det burde sgu virke.
Har du fjernet det lille rør som sidder i luftfilteret?
Så får den mere luft, og så burde det passe med din 92 dyse.
Prøv at lægge mærke til som den går op i omdrejninger omkring 50 kmt.
Det burde den gøre hvis gearingen er så lille.
Ellers så smid de 5 grams ruller i. Det er pengene værd at indstille sit variomatic 100% rigtigt.

Kommentar
Fra : Dudden

Dato : 24-03-07 23:24

Det lille rør som sidder i luft filteret, er det ikke bare den tud der skal af så hullet i luftfilteret bliver ca. 2 cm i diameter?

Og jeg synes den har helt vildt mange omdrejninger - men det er som om at gearingen ikke rigtig følger med op til mere end de ca. 65.

Men jeg prøver at smide 5 grams ruller i engang i næste uge og ser om det hjælper. Hvad gram vægt sidder der i som standart?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 24-03-07 23:57

Der sidder 6 grams i har jeg hørt.
Synes du at den tager for mange omdrejninger hele vejen fra 20 kmt og op til 65 kmt?
Hvis den gør det, så vil 5 grams ruller helt klart løse dit problem.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 24-03-07 23:58

Jo, det lille rør, det er det som gør at den er 2cm bagefter.
Det vil helt sikkert også give lidt at få pillet den ud.
Den vil brumme lidt mere, men det er ikke noget særligt, som man hører meget.

Kommentar
Fra : Dudden

Dato : 25-03-07 00:13

Så prøver jeg at sætte 5 grams ruller i...

Det rør har jeg haft pillet ud et stykke tid, så det kan desværre ikke give mere

Og brummen kan man ikke høre mere efter den nye udstødning er kommet på - den larmer en del mere en den originale der sad på i forvejen...