/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Rengøring af messingbeslag.
Fra : usa
Vist : 4098 gange
20 point
Dato : 09-01-03 21:31

Jeg har fået renoveret en gammel dragkistekommode. Beslagene er af messing og er malet med bronze maling. Hvordan får jeg det renset af og hvrdan polerer jeg "kringlekrogene".
Ulla

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-01-03 21:47

Kære Ulla

Da jeg formoder det kun drejer sig om messingbeslagene, kan du prøve at se på dette link. Hvis det ikke er lige det du spørger om, så skriv til Flemming Leth.
Så får du garanteret svar på netop dit spørgsmål/problem.

Kærlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-01-03 21:49

Undskyld Ulla. Jeg glemte linket. Det får du her:

http://www.dr.dk/leth/raad_sider/2003/030106Rense%20og%20polere%20klokke.htm

Kærlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-01-03 06:59

Hej USA.

Malingen kan du sikkert fjerne med "Bums".

Messingspørgsmålet blev undersøgt - se nedenstående link.

Jeg valgt at bruge oxalsyre, og efterpudse med alm. slibemidel (Brasso)
Jeg fraråder afgjort at bruge svovlsyre (H2SO4). Det er noget ondskabsfuldt møg.

Mvh.
Ram

http://www.kandu.dk/dk/spg/5590

Accepteret svar
Fra : Spejdermand

Modtaget 20 point
Dato : 10-01-03 11:23

smør beslagene ind i brun sæbe og pak dem ind i plastik, lad dem ligge et døgns tid. Derefter kan malingen vaskes og skruppes at med en stiv børste.
Vask derefter med polervand, brug en pensel til det (pas på det er syre) Polervand kommer ind i alle kroge.
poler derefter med Brasso.

Mvh. Jesper

Godkendelse af svar
Fra : usa

Dato : 11-01-03 16:46

Tak for svaret Spejdermand.