/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Dækker forsikringen tyveri?
Fra : cristian2
Vist : 7882 gange
20 point
Dato : 25-01-07 01:16

Jeg har netop fået stjålet min frakke og pung mens jeg var til fodbold i en idrætshal. Frakken hang på knagerækken i et ikke aflåst omklædningsrum og pungen lå i lommen.
Nu skal jeg melde det til forsikringsselskabet. Men jeg er bange for at det slet ikke kan svare sig at jeg kontakter forsikringsselskabet. For er det ikke selvforskyldt, når frakken hang i et omklædningsrum som ikke er aflåst og hvor alle kan komme ind fra gaden?

Er der nogle der ved hvilke regler der gælder her?
Jeg har en almindelig familieforsikring.

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-01-07 01:20

Det er forskelligt hvordan de forskellige forsikringer dækker i sådan en situation ( det kaldes simpelt tyveri, når der ikke er begået direkte indbrud for at stjæle tingene)

http://www.stopindbrud.dk/Default.asp?ID=628

mvh dova

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-01-07 06:45

Sådan et tyveri dækker din familieforsikring ikke.
Det kan ikke betale sig at melde det.
Ved tyveri på åben gade skal du råbe højt at f.eks. din pung er blevet stjålet så andre kan høre det og evt. være vidner.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-07 07:30

Jeg har engang fået stjået en frakke på et hotel, hvor jeg godt havde set at den hang der på eget ansvar.

Hotellets forsikring dækkede ikke, men det gjorde min egen

Så op med humøret og ring til dit forsikringsselskab, det kunne jo være du var heldig

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 20 point
Dato : 25-01-07 07:46

Når ting bliver stjåldet, skal man altid sondre mellem to former for tyveri.
1. Simpelt tyveri, dvs. der er ingen tegn på indbrud ved fx opbrudt vindue eller opbrud i bil.
2. Ved tyveri ved indbrud, skal der altid være synlige tegn på karme, glas osv.

Herefter sondrer man mellem tyverifarlige ting som fx pelse, radio/TV, foto, PC osv.
I dit tilfælde, hvis det er en ganske almindelig frakke, der ikke er speciel dyr (tyverifarlig som skind eller pels), vil din frakke som udgangspunkt være dækket ved simpelt tyveri - som du har været ude for.
Frakken vil have en afskrivningsprocent pga. alder, slid evt. nedsat mode.
Din pung samt indholdet i din pung, vil ligeledes være dækket, men kontanter/rede penge er ikke dækket.
Du kan få erstattet udgifter til en ny pung, minus alder, slid evt. nedsat mode, endvidere kan du få erstattet udgifteer til fx nyt kørekort, sygesikringsbevis o.l.
Når dit tab er blevet opgjort, vil dit forsikringsselskab så modregne evt. selvrisiko i din erstatning. Stor selvrisiko = mindre præmie. Lille/ingen selvrisiko = større præmie.
Alt tyveri skal anmeldes til politiet.
Om det kan betale sig at anmelde skaden? Hvis du kun får småører ud af det, kan det ikke svare sig, da du så vil være registreret i dit selskab med én skade, og ved senere evt. selskabsskift, vil du fremstå negativt over for det nye selskab hvis du er registreret med skader.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 17-04-07 22:53

Tak for svaret alka.