/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kan det virkelig passe ????
Fra : Kathrinepowney
Vist : 908 gange
20 point
Dato : 23-01-07 11:22

Jeg håber at der er nogen af Jer som kan give mig et råd. Vi købte for 6 måneder siden et 100 år gammelt hus, og vi besluttede at få installeret nye radiatorer, og samtidig skulle vi have lavet noget andet VVS arbejde, da det gamle køkken blev nyt badeværelse og et soveværelse til køkken. Jeg kontaktede et VVS firma og efter at de havde set på vores hus fik jeg en pris på ca. 100.000 Dkr (incl 7 nye radiatorer). Prisen var kun "ca" da han ikke kunne sige hvad de ville finde under gulvet. Fair nok synes jeg, men samtidig fik jeg ham til at love at han nok skulle sige til hvis de fandt noget som krævede extra arbejde. Nu har jeg så modtaget regningen....150.000 Dkr. Jeg ringede selvfølgelig straks, og fik at vide at "det var alt det ekstra" som jeg havde bestilt og fordi at de havde lavet et vandstik. For det første har jeg ikke bestilt en masse ekstra.....jeg fik lavet et afløb om i badværelset, oprindelig skulle vi have haft et glasfiberkar i brusekabinen, men besluttede at lægge et fald under venylen istedet. Så det er rigtigt nok...de skulle sænke risten et par centimeter. Men det er alt. Nu er mit spørgsmål dette, hvad er et vandstik og kan det virkelig koste så meget at få lavet ? På forhånd tak !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-01-07 11:32

Du kan selvfølgelig klage over regningen og få "syn og skøn" på arbejdet....

Bortset fra det står du dårligt.....

Du burde fra start have fået ALT på skrift....

Har han sagt 100.000 var det måske uden moms.....

Så er vi allerede på 125.000....

Så er det altså "kun" 20.000 vi snakker om....

De ryger hurtigt til så stort et projekt....

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-01-07 11:34

En pris på 100.000,- lyder i overkanten, men bestemt ikke usandsynlig.

Men det er svært at vurdere, normalvis får man en total specifikation fra firmaet, xx timer, hvilket materiale de har brugt.

Er man ikke enig ringer man selvfølgelig og klager.
Ved firmaet godt selv at de har strammet den lidt, vil de ret hurtigt give efter, for ikke at skulle igennem en lang sag.

Det er tit bedre for dem at gå 10.000 ned i pris og få pengene her og nu, frem for en sag som måske gør at de kan vente 6 mdr. eller mere på deres penge.

Hvis du mener det er helt urimelig, kam man melde det til "syn og skøn", det kan du jo oplyse VVS firmaet at du har i sinde at gøre da du synes deres regning er helt ude a proportion.

Men det er svært for andre at vurdere en konkret sag som dig, måske har der været en masse ekstra de har skulle lave, hvis de har skiftet samtlige gamle rør under gulvet eller noget helt 3.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 23-01-07 11:50

Når du telefonisk får en ca. pris er det ikke det samme som et tilbud. Firmaet ken jo ikke vide hvad der kommer af ekstra ting.
Man bør altid få et overslag eller tilbud på skrift når vi taler den størrelse af 100.000 kr. og derover.
Du kan ikke gøre andet end at betale og se glad ud.
Af skade bliver man klog. (for at sige det rent ud).

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-07 12:15

Det er et kendt håndværkerfif at give en pris med forbehold og så ellers smøre godt på bagefter.
Man skal sørge for, at få en skriftligt tilbud også selv om håndværksmesteren påstår, at han er nødt til at sætte ekstra på og at det nok vil blive billigere hvis man tager det på timepris.
De uforudsete ting kan man aftale at man tager som de kommer og tror man ikke på håndværkerens uforudsete ting kan man jo få andre til at besigtige efter fyraften.
Hvis der ikke er meget ud over varmeinstallationen vil det halve oveni være meget, men da de små ting ofte kan blive dyre kunne I måske få en der har forstand på det vurdere ekstraomkostningerne før I går videre med det.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 23-01-07 12:36

Hvor meget af det her findes på skrift? Som minimum vel Jeres begrundede indsigelser? Det er efter min mening altid det bedste (også) at faxe vigtige breve, og helst fra en fax, der viser det sendte dokument, for så har du en kvittering for modtagelsen.

Skriv hændelsesforløbet ned, mens I kan huske det. Alle detaljer: Datoer, navne, priser (moms eller ej) o.s.v. Hvis det skulle komme til en retssag, så er det godt at have på plads!

Og hvornår og hvordan skal I betale - eller har I allerede gjort det? Hvis I ikke allerede har betalt, så send til den tid en check sammen med et brev, med en tekst i stil med "... at I tager forbehold for at få undersøgt regningen nærmere for dens rigtighed, og at han ved at hæve checken accepterer dette...". Så er dén dør i hvert fald ikke lukket.

Kommentar
Fra : XeraX

Dato : 26-01-07 14:12

Hej Kathrine.
Jeg sidder til dagligt i et vvs firma i Københavns området.

Et overslag er en gættet pris der som regl er givet på stedet. Det kommer en konduktør eller mesteren selv ud og siger at det bliver ca. 100.000,00 kr. Dette vil sige at det er et skud han kommer med. Det er altså en regel der siger at et overslag er + - 10 %. Dette er dog kun en regel.

Til gengæld er der ikke tvivl om hvor vidt det er med eller uden moms. Eftersom at du er privat kunde ER ALLE PRISER DU BLIVER OPLYST MED MOMS. Hvis han har sagt til dig at prisen er 100.000,00 kr. er det altså 80.000,00 kr. + moms.

Samtlige tilbud jeg sender til erhvervs kunder er uden moms hvorimod alle privatkunder får prisen både med og uden moms. Det er noget jeg skal. Jeg er faktisk 99 % sikker på at der er faldet en dom i en sådan sag.

Det er lidt surt at skulle af med 50.000 ekstra. Desværre er der kun få muligheder for dig.

1.   Syn og skøn. Det lyder nemt men det er det faktisk ikke. Du risikere nemlig at stå tilbage med en meget større regning. Alle udgifter i forbindelse men en syn og skøns forretning skal deles mellem partnerne. Det kan godt løbe op.
2.   Skriv til firmaet og klag over behandlingen. Thulin har ret. Et firma vil som regel skære lidt af prisen. Ikke nødvendigvis fordi at de mener de har gjort noget forkert men mere for at få lukket sagen.

Når alt dette er sagt skal du og alle andre der påtænker at få lavet større bygningsarbejder altså også tænke over at man skal til at bruge rigtigt mange penge. Få altid et skriftligt tilbud og frem for alt. LÆS DET OMHYGGELIGT IGENNEM.
Jeg har i de 12 år jeg har været ansat aldrig tænkt at en kunde stillede dumme spørgsmål til et tilbud vi har sendt.