/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Opel Astra Start-problemer
Fra : Jesper84
Vist : 9257 gange
100 point
Dato : 22-01-07 20:43

Jeg er den (u)lykkelige ejer af en Opel Astra. Det er en model 1,4 I - NZ. Den er fra 1992.

På det sidste har jeg oplevet at mens jeg er ude at køre så er der pludselig en lampe i Instrument-brættet der begynder at lyse. Det er den gule med et billede af en motor og et lyn. Men jeg har kunne køre videre uden nogle former for problemer og den forsvinder efter små 10-15 sekunder (underligt).

Her i morges kunne den gamle spand så ikke starte. Jeg kan høre at den prøver (nøn-nøn-nøn-nøn-nøn...). Det er første gang i mit liv at jeg roder med bil og har ikke meget forstand på det. Men jeg har målt tænd-spolen igennem (Den skulle være OK). Jeg har forsøgt at udbedre mistænkelige stel-forbindelser og målt batteri-spænding (12,5 V).
Jeg har haft strømfordeleren afmonteret og rengjort, jeg har dog skiftet den for et lille halvt år siden, så der var ikke meget at komme efter. Jeg har renset stikkene på tændrørs-kablerne, dog har jeg ikke haft dem rengjort nede ved tændrørne, da det hurtigt blev mørkt og jeg fik svært ved at se hvad jeg lavede.

Efter at jeg har forsøgt at udbedre de forskellige ting og sager har jeg prøvet at starte, men uden held desværre. Men nu kommer det som jeg synes er aldermest underligt! Det kan godt været at det giver mening for nogle af jer andre men ikke for mig!!

Efter et par start-forsøg begynde olie-lampen pludselig at lyse! Hmm...underligt tænker jeg så! Jeg går ud og løfter olie-pinden og ser at olie-standen er lige akkurat på minimums-stregen!

For at være ærlig er det et stykke tid siden at jeg har kontrolleret olie, men jeg har aldrig før haft problemer med at den har tabt olien. Og sidst var den midt mellem min. og max. nok mest op imod max.

Har det nogen relation til mine-startproblemer? I så falde hvordan?

Det eneste jeg umiddelbart kan komme på at kontrollere efter i morgen er sikringerne, men det tror jeg ikke meget på!!

Jeg er elektriker og det er derfor at jeg er startet med det elektriske! Det er det eneste jeg ved bare en lille smule om!!

Er der nogen der har nogle gode idèer? Hvad er det næste jeg skal kontrollere efter? Hvad kan der være galt?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 21:18

Motor kontrollampen lyser ofte når der er problemer med emissions kontrollen som styres fra lambdasonden.
Når lampen lyser vil din motorstyring sætte systemet på default hvilket betyder nedsat motorkraft og manglende styring ved for eksempel koldstart.
I din instruktionsbog står der sikkert at du skal søge værksted hvis lampen lyser konstant eller gentagne gange periodisk.
Hvis det første ikke siger dig noget skal du jo nok til mekaniker med dytten.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 22-01-07 21:20

Hmm.. Ja nu er det ofte biler ikke kan starte pga. strømmangel når der er koldt. 12,5V bliver hurtig til ingen/lidt med et kold batteri.
Nu er det jo svært og høre hvor hurtig den drejer rundt med din starter.
Det kan bevirke din olie lampe lyser, da den ikke drejer hurtig nok til og lave tryk. Nu skal du ikke frygte den går i stykker af det. Men ingen grund til og gøre det for meget. Hæld den 1 L olie der mangler.
Der efter skal du have noget strøm på batteriet. Enten ved og lade på det eller fra en anden bil, skal lige sige tynde startkabler ikke virker ret godt.
Du kan også vælge og prøve og trække den igang.

Det er mit bedste bud, hvis det ikke er det må du lige give lyd.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 22-01-07 21:21

Kan lige sige Opel er kendt for og lyse i motorlampen. Ikke der med sagt der ikke er en fejl, men de gør det tit uden grund.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 21:25

Motorlampen lyser ikke uden grund!
Det kan være en forbigående fejl, som ikke kræver indgreb som f. eks. lidt tilsodning af lambdasonden på grund af for meget koldturskørsel.

Man kan i øvrigt ikke stille en diagnose ud fra det du beskriver.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 22-01-07 21:26

Den kører lige så hurtigt rundt som den plejer og jeg plejer ikke at have start-problemer.

Kan godt være at det ender med et værksteds-besøg, men jeg vil helst undgå det. For jeg har været der tre gane på det ene år jeg har haft bilen og det koster jo! Samtidig vil jeg meget gerne lære lidt af det...

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 22-01-07 21:30

Plejer heller ikke at køre mange koldture. Kører hver dag 2x 16km. Til og fra arbejde. Naturligvis er der også nogle enkelte små-ture, så som et smut på tanken efter cigaretter og lign. Men jeg synes ikke det er så vildt. Hvad er lambdasonden? Hvor sidder den, og er det noget jeg kan rense?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 21:33

Den indsigt du skal bruge for at lære tilstrækkeligt til at kunne reparere en relativt moderne bil får du ikke ved at stille spørgsmål i et internetforum, men ved at få fat i en der kan kigge på det for dig og så lære af det.
Der er mange ting der kan gå galt og der kan nemt være sammenhæng mellem den lysende kontrollampe og startproblemerne.
Det kan være defekte/slidte komponenter og det kan bare være nogle dårlige forbindelser.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 22-01-07 21:34

Hvis du har mulighed for og få fat i noget Dieselstart er det en god måde og prøve og få liv i den.
Det er noget man ofte bruger til biler der har svært ved og komme igang når der er koldt ellers bliver de trukket lidt. Ofte er det nok de lige kommer over 2000 omdr.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 21:36

Lambdasonden sidder på udstødningsrøret og teoretisk set kan den renses, men den kan være gået i stykker. Det er som regel bedre med rensende additiv i benzinen da årsagen kan være begyndende slitage eller fejljustering af motoren.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 22-01-07 21:38

Udstødningen er ikke vildt gammel. Jeg fik den skiftet næsten lige da jeg havde købt bilen. Den knækkede...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 21:39

Det har ikke noget med udstødningsrøret at gøre. Sonden sidder bare på forreste del af udstødningen.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-01-07 22:41

Har haft lign symptom, at min motoralarm lyste periodisk, bare 5 sek. (opel vectra 2.0 dti) efter et par dage lyste den kostant og måtte på værksted. Det viste sig at være en vacum slange som var revnet.
Revnen var så blevet større og større for til sidst at være så stor at lampen lyste konstant

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 22:46

Godt eksempel på hvor forskellige årsager der kan være til samme ting.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 22-01-07 22:54

*NY OPDAGELSE!*
Farmand er lige kommet hjem. Vi snakkede kort om problemet hvorefter han siger "Det lyder meget mærkeligt. Lad lige mig prøve engang." Da han drejede nøglen og jeg stod udenfor lagde jeg mærke til en lyd som jeg ikke lige havde hørt før. Den hoster en 4-5 gange hvorefter den kommer med et GONK! Samtidig med at lygter, lys i instrument-bræt mv. dykker/går ud. (nøn-nøn-nøn-nøn-GONK!) Det lyder som om der er et eller andet der har sat sig fast eller sådan noget.

Nogle der synes at det lyder bekendt? Nogle forslag?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-01-07 22:57

Nu vover jeg min påstand, selvom jeg har fået hug for det før..
Dog ikke af nogen her

Start problemer om vinteren kan skyldes (kondens) vand i benzinen, som jo logisk nok kan fryse til is og give problemer. Selvom det ikke er in karburator bil, kan karburator sprit afhjælpe muligvis dit start problem, hvis det kun er når der er frost at der er problemer med at starte.

Det er prøvet før, har fået ret i det af et par mekanikere

Problemet med den periodisk lysende motor lampe ser det ud til at der er kommet nogle gode råd om Tror personligt at det er lambdasonden der er sodet lidt til, som tit løses ved at den bliver kørt godt varm, eller bare får lidt gas indimellem, hehe.

Held og lykke med bilen/problemet.

- Anden

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 22-01-07 23:04

Nu jeg tænker over det har jeg prøvet et par få gange indenfor de sidste par uger at når jeg drejer nøglen så kan jeg høre at den snurrer hurtigere og hurtigere men kommer aldrig rigtigt helt i gang, eller er i hvertifalde meget længe om det. Dette har kunne afhjælpes ved at træde blødt på speederen. Ikke noget jeg har tænkt videre over. Andet end "hmm...gammelt lort..."

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 23:05

taunusanden, karburatorsprit er godt til at forhindre, at vandråber danner is i en karburator hvor benzinen suges ud af dyserne ved en forsnævring (venturi), der øger lufthastigheden og dermed sænker temperaturen yderligere på den forstøvede benzin.

På en indsprøjtningsmotor trykkes brændstoffet ud af dyserne og derfor vil der ikke være samme problem som på karburatormotorer hvor problemet i øvrigt er størst ved temperaturer lidt over frysepunktet.

Derfor vil mange afvise din teori med karburatorsprit, som dog i visse situationer kan hjælpe på en indsprøjtningsmotor, men af andre årsager.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 23:08

Det donk, og fald i akumulatorspændingen lyder ikke godt.
Når man ikk ehar set bilen eller ved ret meget om hvad der er gået forud er det svært at gætte, men alt fra en mistet tand på en tandrem til en ødelagt startkrans kan være muligt og det kan så meget andet også.

Korrespondancediagnoser er svære og oftest rent gætter.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-01-07 23:26

Jeg vil skyde på at det er din akkumulator (batteri) der er ved at afgå hvor gammel er den ?? ellers er bud nr2 din generator der evt. har nedslidte kul .
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 22-01-07 23:28

Ok...Jeg tænkte bare at det kunne være et forholdsvis simpelt problem hvor et par hurtige tips og tricks måske kunne hjælpe gang i den gamle spand. Men det er muligt at jeg skal tænke i andre baner...om nødvendigt opsøge et værksted.

Lad mig lige give indlæget et par dage, mens jeg gumler på hvor jeg vil kaste mine 100 point hen...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-01-07 23:29

Forresten skal din bil bruge lidt olie da det er det den smører bla.cylindrene med og derved brænder en smule af som er helt almindeligt og du skal fylde op til max og så lade den bruge til min og sån

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 22-01-07 23:29

Hov stop stands! Det er vel 3 måneder gammelt...Og jeg kan høre når jeg prøver at starte at der er rigeligt med knald på batteriet. Det mente den gamle også...Den lyder MEGET frisk! Der mangler ikke strøm!!!

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 22-01-07 23:31

Og genarator ligeledes små 3 måneder gammel!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-07 23:50

Citat
Den hoster en 4-5 gange hvorefter den kommer med et GONK! Samtidig med at lygter, lys i instrument-bræt mv. dykker/går ud. (nøn-nøn-nøn-nøn-GONK!)

For lidt strøm.

Et batteri kan sagtens være sådan at der tilsyneladende er strøm på, (motor løber rundt når nøglen drejes), men der er ikke nok effekt (ampere).

Få tjekket dit batteris kapacitet.

Citat
Efter et par start-forsøg begynde olie-lampen pludselig at lyse! Hmm...underligt tænker jeg så! Jeg går ud og løfter olie-pinden og ser at olie-standen er lige akkurat på minimums-stregen!

Når motoren i kold tilstand har drejet rundt uden at slå igang, kan du overhovedet ikke regne med oliepinden, da den kolde olie er fordelt i motoren og når olien er kold er den meget tykkere og løber derfor ikke hurtigt ned så du kan regne med måling på pinden.

Det skal måles når bilen har stået natten over, eller også med driftsvarm motor: bilen standses og man venter nogen minutter til olien er løbet ned i bundkarret.

Motorlamper kan ofte finde på at lyse også uden der er noget galt, det kan være en fejl i selve instrumentets printfolie. ( er det oftest når bilen fortsat kan køre)

Men mål dit batteri, og få evt. tjekket og justeret tænding og benzintilførsel.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-07 23:54

Citat
For lidt strøm.

Et batteri kan sagtens være sådan at der tilsyneladende er strøm på, (motor løber rundt når nøglen drejes), men der er ikke nok effekt (ampere).

Få tjekket dit batteris kapacitet.

Alternativt forbindelser i ledningsnet: defekt kabelsko på batteri, dårlig stelforbindelse, fejl i ledning fra batteri til starter o.s.v.

At lygter, instrument o.s.v. dykker/går ud skyldes med 100 % sikkerhed, at der er for lidt strøm eller for dårlig formidling af strøm-

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 23:56

-eller noget der bremser!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-01-07 00:37

Tjek om det er gnist på tendrørene,Eller du kan gøre som "Geu" siger og sprøyte noget startgas i indsuget.Du kan også skrue af brendstof slangen og vride på nøgelen og se om det kommer benzin. Tjek også om det er din tandrem det er noget galt med.
alimak

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 23-01-07 11:50

Uha. mange svar...Jeg tror på ALT ANDET end et dårligt batteri!!! Idet at der kommer et GONK! og lyset går ud, behøver batteriet ikke at være defekt/tappet. Det kan være en meget hård belastning der i et øjeblik trækker batteri-spændingen ned. F.eks et eller andet der sidder fast og ikke kan dreje, hvad ved jeg...

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 23-01-07 16:31

Nu har jeg fundet årsagen til "GONK!" I forbindelse med at jeg havde renset stik og andre forbindelser havde jeg fået sat tændrørskablerne forkert på. Lidt flovt, men har jo aldrig rodet med bil før og troede faktisk at det var ligegyldigt hvordan de sad.

Nu kan jeg høre at den prøver at sætte igang. Og omdrejningerne stiger også lidt, men den kommer aldrig helt igang. Altså er jeg tilbage til det oprindelige problem...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-07 16:41

Nu har vi vist fået bekræftet, at dine tekniske kvalifikationer er helt og aldeles utilstrækkelige så du skal have praktisk hjælp.
Gonk i den sammenhæng er godt nok et spøjst lydsprog og hænger slet ikke sammen med at lyset går delvist ud med mindre det skyldes en automatisk tænding af lyset der slås frakortvarigt.
Den vil selvfølgelig slå tilbage når den tænder helt forkert, og der kan jo være andre ting du har kikset lidt.
Autoværksted!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-07 19:49

Citat
Nu har vi vist fået bekræftet, at dine tekniske kvalifikationer er helt og aldeles utilstrækkelige så du skal have praktisk hjælp.
Gonk i den sammenhæng er godt nok et spøjst lydsprog og hænger slet ikke sammen med at lyset går delvist ud med mindre det skyldes en automatisk tænding af lyset der slås frakortvarigt.
Den vil selvfølgelig slå tilbage når den tænder helt forkert, og der kan jo være andre ting du har kikset lidt.
Autoværksted!

Enig

Øøøhh.......er du sikker på der er benzin på den

mvh dova

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 23-01-07 22:29

Ja...Der er benzin på!

Men hold kæft, hvor er jeg ved at være træt af den LORTE SPASSER BUS!!!!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-01-07 08:58

Helt ærligt er du nu sikker på at tændledningerne sidder rigtigt?? 1-3-4-2 er den almindeligste rækkefølge(er ikke sikker med din bil ) men for at kontrollerer det skal du jo vide hvor nr 1 erpå strømfordeleren og retningen aksen drejer
Mvh Sune
Ps Altså er det et elproblem.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 24-01-07 17:05

Jeg er rimelig sikker på at de sidder rigtigt. De sidder 1-3-4-2. Men nu er den netop kørt på værksted. Vi trak den derop. Et par gange undervejs prøvede jeg at sætte i 2. gear og koble ind. Motoren kan godt starte. Men man skal give lidt gas hele tiden for at den bliver ved med at være i gang. Men den lyder forkert. Jeg kan ikke rigtigt sige hvordan. Bare forkert. Naturligvis er det muligt at kablerne sidder forkert. Men uanset hvad begyndte det hele jo med at jeg ikke kunne starte. Så det er ikke den konkrete årsag.

Bliver spændende at høre hvad den kloge mekaniker har at sige...

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-01-07 18:40

Spændt på at høre hvad det er, set fra den lyse side, så lærer man jo noget ved det.

- Anden

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 24-01-07 21:00

tjaa...til en vis grænse.

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 24-01-07 21:21

Udlæsning af fejlkoder:
1. Find klemme F (B+) for at lokalisere resten af klemmerne.
2. Tilslut klemme A. med klemme B. i diagnosestikket
3. Sæt tænding på
4. Fejlkoder vises på fejllampe i instrumentbord

stikket ser sådan ud

A B C D E
K J H G F

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 25-01-07 06:51

Ok. Hvor er det nu diagnose-stikket sidder? Er det ikke under håndbremsen i en Opel?

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 07-02-07 13:14

Citat
Spændt på at høre hvad det er, set fra den lyse side, så lærer man jo noget ved det. :-)

- Anden

OK!! Her i foregårs fik jeg en opringning fra mekanikeren! "Motoren er kaput!" "Der er komprision på den første cylinder, men ikke på de tre sidste."

Pris: 10-14.000,-

Vi har en ven af familien der er værkfører på et autoværksted. Han har muligvis en medarbejder der vil kigge på det og kan gøre det noget billigere. Så det bliver nok det vi prøver...

Om det skal laves, eller om der skal ligges en "ny gammel" motor i, er endnu ikke besluttet...

Hvem skal jeg dog give pointene? I har alle kommet med mange gode forslag, men ingen af jer havde gættet på at motoren var stået af!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-07 13:24

Og hvordan er det så sket ret pludseligt?
Citat
På det sidste har jeg oplevet at mens jeg er ude at køre så er der pludselig en lampe i Instrument-brættet der begynder at lyse. Det er den gule med et billede af en motor og et lyn. Men jeg har kunne køre videre uden nogle former for problemer og den forsvinder efter små 10-15 sekunder (underligt).

Der er noget der ikke passer sammen eller også formulerer du det meget uheldigt!

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 07-02-07 13:26

Og udover at motoren er "kaput", så snakkede han også om et problem med lambdasonden. Men det er jo så en detalje i forhold til det andet!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-07 13:41

Lambdasonden bliver let ødelagt når motoren går ujævnt/soder.

Lyder alligevel utroligt at du kunne køre indtil da.

Årsagen til den manglende kompression er nu ret så vigtig hvis man skal vurdere hvad der kan gøres. Bare at konstatere at kompression mangler er uprofessionelt.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 07-02-07 13:48

Citat
Lambdasonden bliver let ødelagt når motoren går ujævnt/soder.

Lyder alligevel utroligt at du kunne køre indtil da.

Årsagen til den manglende kompression er nu ret så vigtig hvis man skal vurdere hvad der kan gøres. Bare at konstatere at kompression mangler er uprofessionelt.

Jeg tror ikke det er fordi han er uproffesionel. Det er fordi jeg havde bedt ham ringe så snart han vidste noget. Netop for at ungå den situation at når jeg kommer for at hente bilen siger han værs'go' at punge ud. 35.000 tak! *SLASK*!

Men fakta er nu at den bliver transporteret til et andet værksted (en bekendt som tidligere nævnt) hvor de laver deres egne komprisionsprøver mv. Og så får jeg en tilbage-melding der efter.

Jeg har et par kollegaer der selv roder med biler. Den ene er oprindelig automekaniker, men det er mange år siden han har beskæftiget sig med biler. Han mente godt det kunne lade sig gøre at man parkerede bilen om aftenen og næste morgen var motoren færdig. Men hvorfor og hvordan fik jeg ikke lige fat i. Det var sort snak for mig...