/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Reset HP 5550n
Fra : Shamrock
Vist : 491 gange
50 point
Dato : 22-01-07 20:32

Hej gode hjælpere.

Jeg har et problem med at resette min HP 5500n.
Printeren kører som netværksprinter, men skal have ny IP adresse/navn.
Jeg finder godt nok frem til "gendan fabriksindstillingerne", for herigennem at få mulighed for at resette IP adressen, men når jeg har gjort det, er det stadig den "gamle" IP adresse som er på maskinen.
Hvad gør jeg forkert ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-01-07 20:37

Er det i routeren du styrer printeren, så find noget der hedder Release og bagefter renew.
Men du kan også slette den i routeren, og oprette igen.

Men vær lidt tåldmodig, for i netværket huskes ip-adresser et lille stykke tid. (keep alive)

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 22-01-07 21:05

I visse tilfælde skal printeren slukkes et lille stykke tid, derefter når du tænder den igen vil den få tildelt ny IP. Printeren opsætningen skal være sat til dynamisk IP adresse.

Kommentar
Fra : Shamrock

Dato : 22-01-07 21:12

Hej e.c
Det var hurtigt !
Med fare for at udstille min uvidenhed, så mener jeg ikke at printeren styrer gennem routeren, men det kan da godt være, at min tålmodighed har været for lille, og at den efter jeg forlod printeren alligevel er blevet resettet.
Jeg mener bare, at jeg tidligere har kunne se den nye default IP straks efter at have kørt fabriksindstillingerne på igen.
Jeg kikker på det i morgen !
Tak !

Vh. Shamrock

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-01-07 21:18

Ok - men det er altså routeren som tildeler en lokal ip adresse, enten automatisk eller manuelt.
Det er som regel bedst at tildele ip manuelt til faste appareater (printer, sever, osv) og man tildeler et højt tal så der ikke bliver konflikt med til og frakobling af PC'er

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 22-01-07 22:06

Hvis printeren er sat op til fast IP er der jo ingen grund til at renew IP, da den altid vil forblive den samme.
Trikket med at slukke for printeren virker normalt når det sker ude på vores arbejde.
Måske er det en ide at se hvordan routeren er opsat.

Kommentar
Fra : Shamrock

Dato : 27-01-07 10:42

Hej ec og bsservice.
Printeren kører med en fast IP (netværk), men af hensyn til en omorganisering er det nødvendigt at give printeren nyt navn + IP, og det er her problemet er.
Jeg får stadig ikke lov til at resette printeren så jeg via jet direct kan omkonfigurere tingene.
Jeg kan pt. heller ikke pinge printeren på den gamle IP, så jeg er kørt fast.
Min mistanke kører nu på, at der må være en fejl i netkort eller konfigurations menuen.

Ellers tak for velvillig hjælp !!

Vh. Shamrock

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-01-07 14:46

Routeren uddeler lokal IP - enten manuelt via routerens opsætning eller automatisk.
Printeren har ikke nogen IP selv....................men derimod en MAC-adresse.
Hvis routeren er sat til at kæde IP og MAC sammen, er det ikke sikkert at den ene kan ændres.
Det kan godt blive bøvlet at forsøge en ændring af MAC-adressen.

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 27-01-07 15:44

Jeg kender ikke lige opsætningen af 5550n specifikt, men det er jo næsten standard for alle netværksprintere.

Og så vil jeg lige nævne tænd/sluk igen, den er god nok hvis PC'en ikke kan se printeren, normalt står netværksprintere tændt altid.

Hvad skrives der i printerens egenskaber under porte, kan du se printeren her?

Hvis du kender printerens IP adresse kan du prøve at oprette en ny port, med den gamle IP!

Det kan også være at du bliver nødt til at undersøge hvordan din router er opsat som e.c. skriver. Normalt får du adgang til routeren via din browser hvor du indtaster http(s):// xxx.xxx.xxx.xxx (findes i manualen til din router), men pas på! hvis du roder for meget kan du gøre mere skade end gavn.

Til e.c. Selvfølgelig har printeren en IP adresse, ellers kan den ikke acceses!!!!!!!! Men du kan have ret i at routeren kan sættes op til at benytte MAC adressen og ikke IP, hvilket øger sikkerheden, da MAC adressen er unik for hver enkelt enhed!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-01-07 16:04

Ok så siger vi det................