/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hva er der galt??????????
Fra : SmukkeErik
Vist : 521 gange
300 point
Dato : 21-01-07 15:11

Jeg har et problem, som jeg håber nogen kan være behjælpelig med. Jeg har stillet spørgsmålet i en anden tråd, men ikke fået det rigtige svar. Her er mit problem.:
Jeg har vha computer overspillet en del hjemmvideoer, de virker perfekt på mit gamle tv, Phillips 28" widescreen. Men når jeg nu vil vise de samme film på mit nye tv, LG 42" LCD, bliver det kornet, grynet og ikke særligt smart at se på. Håber på nogen ideer.

MvH.
SmukkeErik.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-01-07 15:14

Dit "gamle" har ikke en god nok opløsning i forhold til dit widescreen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-01-07 15:16

Kan du sætte opløsningen ned på det nye, løser det sikkert problemet.

Kommentar
Fra : SmukkeErik

Dato : 21-01-07 16:02

Hej Peet49.

Tak for din hurtige "indgriben".
Jeg kan ikke ændre skærmopløsning, jeg kan dog ændre billedstørrelsen, fra widescreen til 4:3, den viser så en mindre skærm, desværre hjælper det ikke på den kornede oplevelse. Jeg har købt et nyt scart kabel, det har givet meget bedre billeder fra andre dvd skiver, desværre ikke på mine hjemmeoptagelser, optaget med DV kamera.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-01-07 16:11

Det er 2 forskellige typer skærme: Dit gamle kører analog, og det nye digitalt, er det en analog optagelse på DVDèn, får du det ikke anderledes.

Kommentar
Fra : SmukkeErik

Dato : 21-01-07 16:35

Hej Peet49.

Desværre har jeg ikke mere tid lige nu, siger konen, du har givet mig et par nye ideer, som jeg vil prøve senere i aften.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-01-07 16:37

Helt OK - jeg har også en høvding gående.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-07 20:01

http://www.flatpanels.dk/monitorbegreber.php
Citat:
Native opløsning:
Den native opløsning er den, som skærmen rent fysisk er opbygget af. F.eks. har en typisk 17" skærm en native opløsning på 1280*1024, som betyder, at der rent fysisk er 1280 pixels horisontalt og 1024 vertikalt i pixelmatrikset.
Hvis man kører i en anden opløsning kan det medføre forringet billedkvalitet.
Det skyldes at denne 17" skærm har 1280*1024 transistorer, som enten ken være tændt eller slukket, så i andre opløsninger vil skærmen ikke være perfekt.

Altså, højreklik et tomt sted på skrivebordet, og i egenskaber vælges fanen indstillinger, her trækkes skyderen helt til højre for at få den rigtige indstilling (Der findes altså kun en rigtig indstilling for en fladskærm)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SmukkeErik

Dato : 21-01-07 23:53

Hej på Kandu.

Så er jeg tilbage, konen er langt om længe gået i seng. Jeg har tænkt en del over dit svar Peet49, og opdaget at jeg altid overspiller fra DV kameraet til mit grabberkort, som er analogt. Jeg har nu prøvet at overføre direkte fra kamera til computer vha firewire kablet, med programmet Nero, DET GIVER MEGETY FLOTTERE BILLEDER, men det er stadig ikke som knivskarpt som feks. TV-avisen, eller en dvd film, men nu er det til at holde ud at se på.
PalleBHansen: Mit nye tv er som sagt en LCD skærm på 42" den bruger en opløsning på 1360 X 768 og 60 Hz, dette kan så vidt jeg kan finde ud af, ikke ændres. Jeg overfører naturligvis i dvd opløsning/kvalitet. Andre video-dvdér står fantastisk flot. Men det kunne nemt være et opløsnings problem.

MvH Erik Madsen.