For at se om batteriet prøver at blive opladet, forbinder du en pære over polerne, så vil du se at det lyser kraftigere når du går fra tomgang til mere gas.
Scoterbatterier holder ikke så længe i gennemsnit, så du kan lige så godt købe et ved thansen til 100kr, fremfor at købe et vedligeholdelsesfri, som er meget dyrere, og som ikke lever længere, desuden tåler vedligeholdelsesfri ikke at blive opladet med alm. billader.
Ledningen oven i karburatoren, begynder så snart knallerten er startet, at sende vekselstrøm (Ikke fra batteriet) til et varmelegme, som opvarmer noget gele. Dette gele trykker en fjederbelastet nål nedad, mod et lille "lufthul" som trykker luft gennem et extra benzinomløb. Altså en chokker.
Efter ca. 1 minut er hullet lukket og chokkeren ude af funktion.
Motoren har brug for extra benzin, når den er kold.
Grunden til at den skal gå lidt i tomgang, kan være:
1.Hullet som nålen går ned i, er stoppet.
2. Tomgangsdysen som sidder ved siden af holeddysen er stoppet.
3. Den lille "luftskrue" udvendig på karburatoren, er 1/4 omg. for langt inde.
4. Nogle boringer i karburatoren, bl.a. til luftskruen er stoppede.
5. Hoveddysen er lidt for lille.
6. En pakning giver falsk luft
Så prøv først at skrue (3) 1/4 omg. ud.
Ellers skrue alt af karburatoren og rens med trykluft, evnt. sæt en hoveddyse i med 4-6 numre størrer.
VH Palle Hansen