/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Indsugning af helium
Fra : Sillepigen
Vist : 8207 gange
25 point
Dato : 20-01-07 18:22

Hej på kandu.dk
Jeg har været en tur rundt på nettet for at spørge, hvor farligt det egentlig er at indsuge helium fra en ballon.
Nogle steder siger de, at det i små mænger ikke er skadeligt, men heller ikke anbefales, mens det i store mængder kan give iltmangel og medføre at man besvimer. Andre steder står der, at det er livsfarligt, og at man skal holde sig langt fra det.
Hvad mener en flok kemi-interesserede fra kandu.dk?

Mange hilsner,
Kathrine

Accepteret svar
Fra : Caine

Modtaget 35 point
Dato : 20-01-07 18:30

HEj Kathrine

Helium kan man godt indtage men mange bruger rent helium og det kan være farligt, da det kan nedkøle strubehovedet så man mister stemmen på ubestemt tid.
Men jeg har ikke hørt om nogen det er sket for. Det er vidst kun på det teoretiske plan.

Derudover indeholder rent helium jo intet oxygen (ilt). SOm du sikkert er klar over, at det livsvigtigt!.
Det er noget man skal tæske over hvis bruger helium en gang imellem Fûr Spazz.

/Caine

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-01-07 18:49

Jeg forstår ikke hvordan helium skulle kunne afkøle strunehovedet. Det man suger ind fra en ballon , eller trykflaske, har vel nogenlunde stuetemperatur.

Alnindelig ballongas er i øvrigt ikker ren helium men en blanding med en del helium i.

Helium hører til de inaktive luftarter, som (næsten) ikke kan reagere med andre stoffer. Det har derfor ingen kemisk virkning og er ikke giftigt.
Men hvis man ikke får luft med ilt i bliver man kvalt. Det hele har nogle fine græske og latinske navne, men jeg synes at kvælning bedre beskriver virkemåden.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 20-01-07 19:40

Det er skrøner at det skulle være farligt. I Andeby inhallerer de allesammen store mængder helium og de har det fint - de taler bare sjovt hele tiden... Og det er der jo ikke noget forkert i.

Mit råd vil være at du simpelthen skal få en maske og en flaske helium du kan have på ryggen. På den måde kan du få en konstant mængde helium og lege Anders And hele dagen.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-01-07 23:02

En vurdering fra min side...

Jeg skønner at det kun er fortrængningen af ilt man bør være bekymret for - og kun hvis man tager flere indåndinger af helium i træk.
Jeg vil også gøre opmærksom på en vigtig detalje, at vejrtrækningen primært styres af kuldioxid-niveauet/pH og ikke mængden af ilt i blodet. Vejrtrækningen stimuleres dog, hvis ilt koncentrationen kommer under ca. 60 mmHg. Derfor mener jeg, at det er muligt at man kan besvime af ilt mangel under uheldige omstændigheder uden at man mærker et stærkt behov for at trække vejret!

Mit råd er at hvis man føler trang til at "få vejret" er man gået lidt over stregen og skal stoppe med at indhalere mere helium indtil man er sikker på at man har det normalt igen.

Når en gas udvider sig som f.eks. når helium lukkes ud fra en trykflaske afkøles gassen ganske betragteligt. Mit første indfald var at den med heliums afkølingen af strubehovedet nok er mest teoretisk, men jeg kan godt forestille mig at advarslen skal tages alvorligt!

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-01-07 23:08

Hvis du vil have et godt svar vil jeg anbefale at du spørger "Kemishow AArhus" til råds.

http://www.chem.au.dk/~kemishow/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-01-07 23:47

Også to unge amerikanere var selvskrevne i nomineringen til året Darwin-pris. Jason og Sara, begge 21, kravlede ind i en kæmpemæssig heliumballon for at kunne tale med de høje tegeneserie-stemmer, som helium kan give. De to nåede at sige få ord med sjove stemmer, før de begge faldt om og døde af iltmangel.

herfra http://ekstrabladet.dk/vrangen/article258356.ece

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-01-07 16:49

Hvis du får lavet dig samme blanding af oxygen og helium, som bruges af dybhavsdykkere, er det helt ufarligt. Det opløses i og unslipper lettere fra blodet end kvælstof/nitrogen og bruges derfor i avanceret professionelt dyjkkerudstyr. Helium uden oxygen dør man af i hvis mantar det i længere tid.
Men spørgsmålet er i gruppe fysiologi, eftersom helium ingen kemi har.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 21-01-07 23:36

En sidebemærkning fra min side

Helium bruges som førnævnt også til dykning, idet helium har en lavere opløselighed og dermed mindre berusende effekt end kvælstof når disse gasser opløses under tryk i blod. Dette fænomen kendes også som nitrogennarkose. Helium er relativt dyrt og bruges derfor primært på særligt dybe dyk.
Ligesom for nitrogen og helium stiger optagelsen af ilt også ved høje tryk, der er derfor oftest nødvendigt at bruge en lavere ilt-koncentration ved dybdedykning end den koncentration der findes i atmosfæren (21%) for at undgå iltforgiftning. F.eks. kan en blanding af helium (evt. helium/kvælstof) og ilt bestå af 10% ilt, men blandingen kan godt være under 5% afhængigt dykkets dybde mm. Hvis denne blanding med ilt indåndes ved jordoverfladen risikerer man iltmangel! Det er derfor ikke helt ufarligt at blande sig egen dykkergas ud fra en opskrift til dybdedykning.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-01-07 16:09

Pjat - hvis bare man vænner kroppen til at den skal indtage helium i stedet for ilt er der ingen problemer i dette. Helium kan sagtens erstatte ilt - man skal simpelthen bare vænne sig til det. Lad os derfor en gang for alle slå fast at helium er på ingen måde farligt. Hvis gud ikke havde ment at mennesket skulle indånde helium - hvorfor skabte han det så?

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 28-01-07 21:16

Tak for svaret Caine. Og også tak til alle andre. Synes der har været en flok interessante svar

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-01-07 21:53

HVAD???? Hopper du på at helium er farligt????