/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Bank Gæld
Fra : muttelutte
Vist : 634 gange
220 point
Dato : 20-01-07 00:03

Hej
Håber der sidder en der kan hjælpe mig !!

For at gøre en lang historie kort ..Har været igenenm en skilsmisse( for et år siden)..Vi fik solgt vores hus- med en fortjeneste på hver 45.000 kroner.
Der var så oveni en bankgæld til os hver på 79.000 ( surt )

Jeg fik igår en opgørelse fra min bank- at jeg har pludselig fået 2 kontoer i deres bank..
'Den ene hvor gælden på de 79.0000 kr står ( jeg afdrager på det lån og har gjort det i et år)
Den anden konto står der plus 45.000 kroner .
Jeg kontaktede naturligvis banken for at hører hvad det var for noget . Det viser sig at overskuddet er sat ind på en spærret konto- begrundelsen er at jeg har den bankgæld !!!

( det skal siges jeg aldrig har været særlig på talefod med den bankdame- ej heller da jeg var gift - det var exmands bank- som jeg flyttede over i )
Mit spørgsmål er .....Er det helt lovligt det bankdamen gør ??
Må hun bare sådan uden videre beholde mit overskud af hussalget - når jeg betaler mine afdrag på lånet hver månede til tiden??

Håber der er en der kan hjælpe ..
TAK .......og god weekend

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-01-07 00:07

Den er ikke helt stueren.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 20-01-07 00:11

Havde du ikke selv undret dig over, hvor de 45.000 var blevet af??

Om det er lovligt? Tja, banken kan sådan set stille de betingelser de har lyst til, hvis du vil være kunde.
Mit råd er at skifte bank, særligt hvis du alligevel ikke har et godt forhold til din bankrådgiver.

Den nye bank vil kunne hjælpe dig med at få flyttet engagementet fra din nuværende bank - og du kan bede den nye bank om at anvende de 45.000 til at nedbringe din gæld, hvis du har lyst til det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-01-07 00:13

Juridisk har de måske ret til at tage de 45.000 som sikkerhed.
Dog bør de ikke gøre dette uden dit samtykke, det siger alle
etiske regler.
Jeg har erfaring med en tilsvarende sag. En alvorlig samtale med
banken løste problemet til min fordel.

Kommentar
Fra : muttelutte

Dato : 20-01-07 00:20

Jo ......selvfølgelig har jeg undret mig over hvor pengene er blevet af !!

Men det er en længere historie ......pludselig sprang min advokat fra sagen ...da min advokat og min exmands advokat kom i samme firma ...og jeg stod alene med det hele ......Så der ligger flere ting i det !!!
Men jeg har så fundet ud af nu - at min bankdame har lagt inde med oplysingerne om dit og dat uden at skrive til mig i det år - der er gået ..
Bla ...har hun betalt regninger ud af mit overskud - som jeg aldrig har set nogen papirer på ...Har selvfølgelig bedt hende sende det til mig straks...( forresten var hun helt uforstående overfor at jeg bad om det ) Men jeg fik jo først opgørelsen igår - og har ikke haft en jordisk chance for at opdage det ....jeg anede jo ik -jeg har de penge i plus i den bank ..
Angående det med bankskift - det gjorde jeg allerede for et år siden ....men lod gælden blive i den anden bank bla ....pågrund af intet var på afgjort på det tidspunkt ..( i forbindelse med skilsmissen )

Men tak for svar ....

Kommentar
Fra : muttelutte

Dato : 20-01-07 00:26

Hej Teil
Det er også det jeg kommer frem til - altså det er en slags sikkerhed..Men på den anden side - jeg er jo ikke en dårlig betaler - altså har jo betalt mine afdrag - som jeg skulle ..
Men for mig virker det dybt godnat - at hun ikke bare har sat overskud ind på gælden - så jeg jo får det mindre i gæld ....( og ikke mindst mindre renter at betale på )
Lyder jo håbløst jeg først skal indbetale til 79.000 som jeg skylder - for at jeg så derefter kan gå frigivet min " formue"
Svært at forstå - syntes jeg bare ...
Tak for svar ...

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 20-01-07 01:19

Det kan diskuteres om dit pengeinstitut har overholdt deres rådgivningspligt.
Men det vil være en meget konkret vurdering af de faktiske forhold.

Som noget ret nyt skal samtlige pengeinstitutter have en klageansvarlig, og det skal fremgå af deres hjemmeside og i filialen, hvem dette er.

Prøv at skrive en klage til den klageansvarlige, og se om der kommer noget ud af det. Alternativet er at klage til Pengeinstitutankenævnet.

Det jeg vil mene, at du kan forsøge at gøre krav på, er den rente, som du har betalt for meget ved, at dit lån i banken ikke blev nedbragt med fortjenesten fra boligsalget.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-01-07 02:36

Du kan jo ganske enkelt blot bede om at flytte bank.

Så står du med en gæld på 34.000,- kr som du blot flytter til den nye bank, som et alm forbrugslån.

Er du ikke reg som dårlig betaler, er der sikkert rigtig mange banker som vil tage imod dig som kunde, med kyshånd.

En "dygtig" bank vil vide at man er lidt økonomisk nede efter en skilsmisse, men at man som regel kommer igen efter et par år. Hvilket kan give dem et større "salg" i form at at du skal have ny bil og hus osv. osv.

Så flyt alle dine aktiver fra banken.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-01-07 02:45

Som du fremstiller det er det meget dårligt gjort af bankrådiveren. Så dårligt at banken kan være erstatningsansvarlig.
Start med at bede om en samtale med chefen for den pågældende bankafdeling, og hvis det ikke hjælper skriver du til hovedkontret.
Det gælder selvfølgelig om at være velformuleret i sådan en klage, så du skal nok have en til at hjælpe dig.
Det gælder om at få penge tilbage for den rentemarginal mellem indlån og udlån, som banken har bedraget dig for.
Fremtiden klarer du ved at skifte arrangementet over til din nuværende bank. Det kan din nye bank klare for dig, bare du giver dem fuldmagt til det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-01-07 10:16

muttelutte
Du råder selv over din økonomi, du er vel ikke umyndig med en formynder?
Derfor har ingen bankrådgiver ret til at flytte rundt eller udligne en gæld
med penge fra en anden konto.
Det kræver dit samtykke.
Du havde for eks. ret til at bruge alle 49.000 til en ferie.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 21-01-07 12:22

Hvis jeg var dig ville jeg stille spørgsmålet i det her forum http://www.ret-raad.dk/

Det kan du gøre ganske gratis og få en jurist svar.

Banken må gerne i visse situationer tage sikkerhed i et lån og gammel gæld - desværre

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 27-01-07 08:44

Du bør kigge i lånebetingelserne for de 79.000 - heraf fremgår sikkert at de har lov til at tage sikkerhed i andre værdier i banken hvis det skønnes nødvendigt. Og du har jo 'forladt banken' med dine øvrige aktiviteter (fx lønkonto), så det er vel forståeligt at de gør hvad de kan.

Derimod finder jeg det betænkeligt at de har opretholdt en tilstand hvor de får høje renter af de 79.000 og du sikkert ikke får meget af de 45.000. Jeg vil antage at de har pligt til at stille dig rentemæssigt som om du kun havde et lån på 34.000.

Tal med dem og hav i baghånden at det er ret nemt og billigt (150 kr) at klage hvis de ikke giver dig ret. http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/