/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Bankkunder bliver hacket?
Fra : saking
Vist : 583 gange
50 point
Dato : 19-01-07 13:08

Hej, i dag har jeg endnu læst en ny artikel på ekstrabladet, hvor der står at Nordea kunder har til sammen mistet 6,5 mio. kr. i Sverige. Det menes at det er russere der står bag. De må jo overføre til deres egne konti til sidst? Hvorfor er det at banken ikke kan se hvilke kontoer de bliver overført til? Kan det passe at de ikke kan finde frem til dem. Men til gengæld for kunderne erstatning af banken.

Artiklen kan ses her: http://ekstrabladet.dk/112/article262709.ece

Kommentar
Fra : disken

Dato : 19-01-07 13:19

Kender ikke meget til Russiske banker, men vil tro en del af dem er hullet som en si.
Fra kommunismens tid.
Ellers kan det vel ikke være så svært at finde en konto.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-01-07 13:38

Alle penge kan hvidvaskes. Det gælder bare om at være dygtig nok og så ellers sende dem rundt mellem konti der ikke kan kontroleres

Kommentar
Fra : disken

Dato : 19-01-07 13:43

Også det jeg tænkte på...

Kunne tænke mig, at der findes banker i Rusland, hvor de stadig mangler kuglepenne
til at skrive med.
For slet ikke at TÆNKE på, at HVIS de endelig havde en PC, var den åben for alverden.

Kommentar
Fra : saking

Dato : 19-01-07 13:43

Hvad mener du med at konti der ikke kan kontroleres? Hvidvaskning af penge på nettet, er nok lidt svært.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-01-07 13:55

Jeg var en af de danske nordeakunder der modtog en mail hvor man via et link skulle bekræfte
bruger og kode til nordea. Mailen var med nordeas logo men sprogligt noget amatøragtigt, derfor sendte jeg en kopi til nordea med spørgsmål om de var de virkelige afsendere.
Dagen efter var historien i pressen, og alligevel hopper nogle på den klodsede måde at lokke
oplysninger ud af folk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-07 14:12

Citat
Kunne tænke mig, at der findes banker i Rusland, hvor de stadig mangler kuglepenne
til at skrive med.
For slet ikke at TÆNKE på, at HVIS de endelig havde en PC, var den åben for alverden.

Der tager du helt fejl.

Hvad teknologi angår, og især hvis det er noget der kan bruges til at snyde og bedrage og stjæle med, så er russerne laaaannngggt foran, i hvert fald foran os her i lille DK.

Metoder til at forfalske dan/visakort, nummerplader, dokumenter, pas, dollarsedler o.s.v. ordnes i et snuptag og fungerer som hele industrier

mvh dova

Kommentar
Fra : disken

Dato : 19-01-07 14:41

dova______den var nærmest ment som en JOKE.
Men det skulle stadig ikke undre mig.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-01-07 16:37

Ja Teil, man må sige at russerne har et specielt KNOW HOW

Jeg tror ikke på, at der er nogen danske banker, som kunne finde på at bede om ens kontonummer og password, for at bekræfte dets gyldighed. Det er der da også flere banker der har givet udtryk for, aldrig vil finde sted. - Så det er typisk en fishing-mail, som du har modtaget, så den skarpsindige indehaver af en mailkonto, burde kunne gennemskue dette trick.

Jeg har også en gang modtaget et sådant fishing-mail, som angiveligt skulle være en bank, der sendte denne mail, men det var tydeligt at det var FUP, for jeg havde slet ikke nogen forbindelse med denne angivne bank! - Så det var et dårligt forsøg!

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 19-01-07 16:51

De russiske hackere er meget avancerede. Hvis de vil have eens penge, så får de dem. Hvordan de gør, kan man kun gisne om. Hvis de har opsnappet alle kundens bankdata, f,eks med en keylogger, kunne de oprette f,eks en PayPal konto. Overføre alle pengen dertil, hæve dem igen, og så lukke kontoen.

Btw, så vær forberedt på at de nok begynder at høste i Danmark, når de er færdige i Sverige. Sådan har tendensen ihvertfald været.

Kommentar
Fra : saking

Dato : 19-01-07 19:55

stl_s så er spørgsmålet jo bare om personen ringer til sin bank og spørger hvad det er for noget. Banken ringer sikkert til paypal, og paypal udgiver sikkert informationer om hvem der har hævet pengene og hvortil.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 19-01-07 20:12

Saking, jamen folk har jo ikke selv opdaget det før banken fandt ud af det, og så er hele transaktionen jo overstået, kontoen lukket, og ingen aner hvordan det gik for sig.

Nu siger jeg jo heller ikke at det ER sådan det går for sig, men jeg gætter da på at de gør det på på en lignende måde, for spores, det kan de åbenbart ikke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-01-07 20:43

Jo da. Svensk politi er i fuld sving. 125 mistænkte i sagen.
Alle har fået sine penge tilbage af Nordea.
Se dagens aviser.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-01-07 10:28

Det viser sig at Danske bank kunder er mere udsat her, end Nordea kunderne.
Også Danske bank kunderne har fået deres penge tilbage af banken.
Danske bank er bange for at tilliden til systemet med netbank svigter.
Der vil opstå en enorm arbejdsbyrde hvis folk dropper netbank og vender tilbage til
kuglepennen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-01-07 16:39

Et eller andet sted er man selv forpligtiget til at sikre sig, så ens bankkoder ikke kan hackes fra PC'en.
Danske Bank køre med en fil, som indholder oplysninger der skal indlæses, når man kobler op.
I princippet kan denne fil ligge hvor som helst, i hvilken som helst mappe på et af de drev man måtte have.
Den sikreste måde er at have den liggende på en diskette (for dem der endnu har et diskettedrev); så kan man altid have den med på ferie, og få kontakt med sin bank.
Men når koden ligger på PC'en, hvad enten det er på HD eller floppy disk, så kan den sniffes af et hackerprogram. Så her gælder det jo om at holde sin maskine ren, hele tiden.
Risikoen vil altid være der, så man må selv gøre alt for at den er mindst mulig. Banken er IKKE ansvarlig for tab, hvis du selv har klokket i det!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-01-07 19:55

Næste bank hvor en kunde mistede 100.000 kr, Spar Nord bank.
Denne bank har ved tre tilfælde været udsat for tyveri via nettet.
Også deres kunder har fået de mistede beløb erstattet af banken.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-01-07 21:26

Ak ja, I en stilletiende selverkendelse af at bankens sikkerhed ikke er hvad det burde være, så er det de øvrige kunder der må betale for denne slendrian, med lav indlånsrente og højere udlånsrente!
Det er surt show at måtte være så afhængig af bankerne, der for år tilbage fik gennemtrumfet at alle skulle have en lønkonto, og at lønnen skulle gå ind på denne konto, for at spare de pergamentposer man fik udbetalt lønnen i, i 60'erne.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 14-02-07 03:00

Se her, hvor mellemmænd uvidende bliver udnyttet med "Nigeria scams" (Se i debatten, Casper Niebe`s indlæg 13. februar 2007 kl. 10.32) http://www.computerworld.dk/art/37896?cid=1&a=cid&i=1&pos=1

Banditterne finder ALTID en metode, desværre .