/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Horn
Fra : hornFlip
Vist : 1534 gange
120 point
Dato : 18-01-07 15:57

Min Tipoldefar hed Conrad Friderich Horn (1774-1814), hvem var hans Forældre?
Jeg har ikke kundet finde dem i Kirkebøgerne eller Folketællingerne.
Han var muligvis fra Norge.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-07 16:54

Jeg vil tro han er fra Tyskland og nok østpå...
nærmere betegnet Schlesien, nu en del af Polen.
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : cschannong

Dato : 18-01-07 18:01

Hej

Jeg har ikke stødt på din Tipoldefar, men de Horn jeg har forsket i stammer fra Itzehoe i Tyskland, men dem jeg har i det tidsrum som du søger, boede i København og Horsens.
Jeg har selv en del horn i min familie så du er velkommen til at kontakte mig hvis det er.
schannong@yahoo.com

Hilsen Christina

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-07 18:10

Dog Norge, men noget stemmer ikke...
med mindre en af sønnerne her får en søn, der også hedder Conrad Friderich HORN.

Bemærk to forskellige mødre, han får iøvrigt 3 døtre mere sammen med den sidste mor...

"
CONRADSEN HORN, Friderich Andreas   Christening Date:   23 Oct 1738   Kristiansand, Vest-Agder, Norway
   Father:   Conrad Friderich HORN
   Mother:   Marn CLAUSDR

HORN, Christian Friderich      Christening Date:   11 Jun 1740      Kristiansand, Vest-Agder, Norway
   Father:   Conrad Friderich HORN
   Mother:   Marn Sophie GLUCKSTEIN
"
Når jeg gættede på Schlesien er det fordi jeg har sporet min ven Conrads familie dér,
Det gætter jeg nu fortsat på for bedsteforældrenes vedkommende, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-07 19:24

Itzehoe ligger jo i Holsten, også med i nogen danske folketællinger:

Her en måske 3. Friederich Conrad Horn, født ca 1743
bemærk at fornavnene er byttet om...

"
holsten, , Farve, Dorf Wangels, Gut Farve, KSp. Hansühn, , 14 F14, Vz-1803

Friederich Conrad Horn 60 Verheir. Mann Inst mit Land
Catharina Dorathea *gebor. Stocken 60 Verheir. dessen Frau
"
Jeg vil tro at Christina snarere er beslægtet med denne Horn familie,
og at det ikke er den samme som din fra Norge;
måske oprindeligt fra Schlesien, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-07 19:44

Under indvandrede til Danmark i dda fandt jeg denne Herrn Horn :
"
Efternavn: Horn Fornavn: Frederich C.
Erhverv: U.e. Fødeland: Tyskland
Amt, region: Uidentificeret
Lov af: 16 11 1813 Tillæg:
Løbenr: 153
"
fundet her:
http://ddd.dda.dk/d4/immibas/htm/immibaslink.htm

bemærk Frederich før C. måske for Conrad,
så nok Christinas familie, ikke din... Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-01-07 21:14

Fra FS:
Husband
CONRAD FRIDERICH HORN
Marriage: 30 NOV 1810 Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Wife
MAREN HANSEN
Marriage: 30 NOV 1810 Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Death:
Burial:
Fra AO.Garnison Sokkelund København Garnison 1769 1815 opslag 193 novenber NR:10 --- 3 liste
finder du CONRAD FRIDERICH HORN vielse til maren Hansdatter
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-01-07 21:34

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Sophie Hedevig Albeck 56 Enke ?? Salig A.
Sophie Margrethe Kock 60 Enke hendes Søster Søster g Albeck
Caroline Albeck 13 Ugift ?? Børn Moder S.H.A.
Lene Albeck 10 Ugift ?? Børn Moder S.H.A.
Ane Koyelsdatter 22 Ugift Tjenestepige
Conrad Frederik Horn 26 Ugift Logerende Kontorbetj.
Jens Olsen 31 Ugift Logerende Skipper
Bose Seideurius ? 20 Ugift Logerende

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-07 22:20

Imponerende som du har lært at komprimere, senta...
det må jo næsten være ham, men hvor og hvornår er den pågældende folketælling fra?

Mon det er hans farfar med samme navn og mindst 5 børn i Norge??
og er det samme familie som Christinas fra Holsten???

Godnat, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-01-07 11:08

Folketællingen er fra DDA.
kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Sankt Annæ Øster Kvarter, Matr. 143, 664, FT-1801,
Derudover er der en del med navnet Horn på DDA:1781, navnet kan være Dansk ?
derudover har du data og sted for hvor din Conrad Frederik Horn er født og død, det vil være en stor hjælp .
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-07 14:27

Som det fremgår af disse norske oversigter er de norske Horn grene finere end de sønderjyske...
med professorer, oversøiske slægter etc.
"
Horn Bull, Birger A.: Slekten Horn. Minneblader III. Om to grener av
slekten i Norge, med en linje i Canada som har utløpere i Australia
og New Zealand. Oslo 1988. 119pp. Supplement til C. W. Ludv. Horn:
"Mindeblade om dem fra hvem jeg stammer", Hamar 1910. [NO][bb].

Horn Horn, C. H. L.: Mindeblade om dem fra hvem jeg stammer. Hamar
1910. 80pp. [ns].

Horn Horn, Frank: Oplysninger om Familierne Horn og Kastrup.
17+12pp. [#].

Horn Horn, Per: Professor, Dr. med., Hans Iver Horn; 1761-1836; hans
forfedre og slektens stamtavle etter ham. Bergen 1947. 29+pp
[bb].

Horn NN: Christoffer _ Horn Christoffer Horn f. 1868, skovfoged ved
Stavshede plantage og gdejer i Hegnslund på V. Gesten mark, Gesten
sogn, og h. Ane Kirstine Jensen, deres forf. samt efterk. efter hans
forældre, Detlef Henrik Horn og h. Karen Iversdatter. 55 pp. 1967.
DK. [DK].

Horn NN: Rasmus Pedersen Horn f. 1853, husmand på Hvorslev mark,
Hvorslev sogn, og anden h. Ane Margrethe Sørensen, deres forf. og
efterk. samt efterk. efter hans første ægteskab med Charlotte Sofie
Nielsen. 77 pp. 1963. DK. [DK].

Horn NST v. 32 (1989). [A].

"
Fundet her: Svend
http://home.online.no/~cfscheel/SL-HO.HTM

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-01-07 23:11

Dette kan være den rigtige ? men alderen stemmer ikke helt ???
Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Charlottenborg, Ny Kanal 299, 8, FT-1787, C1419
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Ernst Henr.Læflen65 EnkemandHosbondeInformator ved ?? Accademiet
Efrahim Henr.21 UgiftSøn
[U]Conrad Frider.19 UgiftSøn[/U]Ernst August13 UgiftSøn
Magdalene22 UgiftDatter
Christiane Neyberg26 UgiftTieneste Pige
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-07 10:26

Alderen er ikke det værste, 19 år i stedet for ca 13, sådanne småfejl findes jo ofte i folketællinger.
Men far "Ernst Henr.Læflen65" ikke antydning af Horn...så nok ikke ham?

Et andet spor, jeg finder ingen Horn gift i Danmark fra 1765 til 1775?

Er det alligevel ham her der indvandrer fra Tyskland??
"
Efternavn: Horn Fornavn: Frederich C.
Erhverv: U.e. Fødeland: Tyskland
Amt, region: Uidentificeret
Lov af: 16 11 1813 Tillæg:
Løbenr: 153
"
Det passer vel ikke med at han bliver gift i 1810...

Vi skal nok til Norge for at finde fødsel og forældre???
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-07 10:30

Ser vi på den mulige farfar med samme navn i Norge, glemte jeg en yngre søn,
altså 3 mulige fædre og lidt mindre sandsynligt 3 mødre Horn, her er de alle 6:
"
CONRADSEN HORN, Friderich Andreas   Chr   1738   Norw   VeAg   Kristi
Fa:   Conrad Friderich HORN
Mo:   Marn CLAUSDR

HORN, Christian Friderich   Chr   1740   Norw   VeAg   Kristi
Fa:   Conrad Friderich HORN
Mo:   Marn Sophie GLUCKSTEIN

HORN, Clara Sophia   Chr   1741   Norw   VeAg   Kristi
Fa:   Conrad Friderich HORN
Mo:   Marn Sophia GLUCHSTEEN

HORN, Dorothea Hedevig   Chr   1743   Norw   VeAg   Kristi
Fa:   Conrad Friderich HORN
Mo:   Marn Sophia GELUCHSTEEN

HORN, Anthon Conradt   Chr   1744   Norw   VeAg   Kristi
Fa:   Conrad Friderich HORN
Mo:   Marn Sophia GLUCHSTEEN

HORN, Catharina Maria   Bir   1747   Norw   VeAg   Kristi
Fa:   Conrad Friderich HORN
Mo:   Maren Sophia GLUCHSTEEN
"
Bemærk samme mor til de yngste 5 børn, også Germansk men stavet forskelligt...
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-07 12:24

En lidt gammel, sandsynlig far og mor gift i Danmark:

"
HORN, Friderich Christian         Marriage
   Wife:   Maren MICHELSDR
   Marriage Date:   29 Oct 1760   Recorded in:   Kobenhavn,       Husband previously married
"
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : hornFlip

Dato : 20-01-07 16:32

Tak den store Interesse i at hjælpe mig, her er lidt af hvad jeg ved om C.F.Horn:
1801: FT Ugift Contoirbetjent 26 Aar
1810: Contoirist og kgl.Livjæger viet 30 Okt.1810 viet til Maren Hansen
1811: Anne Elisabeth Engelke Margrethe født 10 Nov.1811
1812: Anne død 26 Marts 20Uger gl.
1812: Elisabeth Margrethe født 24 Nov.
1814: Johan Christian født 31Okt.
1817: Conrad Friderich død 2 Marts bisat fra Helliggeist.I Protokol over købte Gravstederer der en
Anmærkning:"Har her ingen Familie men har været bosat i Norge"

hilsen Horn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-07 17:09

Så er dette jo ikke helt rigtigt: "Conrad Friderich Horn (1774-1814)"

Han kan jo være født i 1774, 1775 eller sogar 1776, og er død i 1817, ikke i 1814.

Værre er "men har været bosat i Norge"
Han er altså ikke (nødvendigvis) født i Norge...

Alt det du ved om hans voksne liv i (Hovedstaden i) Danmark
hjælper os desværre ikke meget med at finde frem til hans fødsel og forældre...

Er Engelke et norsk eller tysk navn? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-07 11:05

Flere, også danske piger, hed Engelke på det tidspunkt...

Det har du jo så allerede:
"
HORN, Anne Elisabeth Engelke Margrethe   Birth Date:   10 Nov 1811
   Christening Date:   30 Jan 1812   Recorded in:   Kobenhavn, Denmark      Father:   Conrad Friderich HORN
   Mother:   Maren HANSEN

HORN, Elisabeth Margrethe      Birth Date:   24 Nov 1812
   Christening Date:   20 Jan 1813   Recorded in:   Kobenhavn, Denmark
   Father:   Conrad Friderich HORN
   Mother:   Marie HANSEN
"
Sjovt nok hedder Maren pludselig Marie...

Den yngste og søn finder jeg ikke i mit uddrag af Family Search.
God Søndag, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-01-07 13:05

[B]1817: Conrad Friderich død 2 Marts bisat fra Helliggeist[/B]
har du fundet Conrad død i kirkebogen ?? eller kun som bisat fra "Helliggeist" du mener vel Helligåndskirken.??
jeg kan ikke finde den bisættelse i Kirkebogen .

Norge var jo Dansk på daværende tidspunkt, men det ved du jo alt om??
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-01-07 13:14

Helligånd Sokkelund København Helligånd 1813 1829
opslag 87 nr. 18 du må selv tyde hvad der står, eller har du de oplysninger
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-01-07 13:53

Du skriver I Protokol over købte Gravstederer der en
Anmærkning:"Har her ingen Familie men har været bosat i Norge"

Det lyder lidt underlig med ovennævnte bemærkning Har her ingen Familie
ud fra dine data er der børn & kone , hvordan skal det tydes ?
Senta

Kommentar
Fra : hornFlip

Dato : 21-01-07 16:42

Dødsaaret er en skrivefejl fra min side,det rigtige er 1817.
Dødsfaldet er averteret i "Kjøbenhavns kongelig alene priviligerede
Adressekomptoirs Efterretninger"59.Aargang Nr.53.Indrykket af M.Hansen
Protokollen har jeg fundet paa Stadsarkivet i København.
Anmærkningen forstaar jeg heller ikke.
mvh.Horn

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-01-07 19:21

Har du fundet nogle af børnene konfirm. ?
hvad med konen hvornår dør hun??
kan der evt. være hun har fået en pension efter manden pga.Contoirist og kgl.Livjæger ?
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-01-07 21:06

er det conrads søn Johan Christian født 31Okt. 1814: der er her fra DDA1840

Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Overgaden Oven Vandet, No 183, Raps og Forbedringshuset, 8, FT-1840, C9569

Johan Christian Horn25 UgiftForbedringshuus Mandsfange

Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-07 21:32

>>hvem var hans Forældre?
Det er vel stadig dem vi primært leder efter...

Med mindre der står noget om, hvor han er født ved hans, konens eller børnenes begravelse,
hjælper det os vel ikke videre at søge i københavnske begravelses optegnelser??

>1812: Elisabeth Margrethe født 24 Nov.
>1814: Johan Christian født 31Okt.
>1817: Conrad Friderich død 2 Marts bisat fra Helliggeist.I Protokol over købte Gravstederer der en
>Anmærkning:"Har her ingen Familie men har været bosat i Norge

Er konen Maren(Marie) og anden datter Elisabeth mon også døde???
og er den senere kriminelle Johan Christian bort adobteret???? eller måske på børnehjem?????

Her er gode links til Norge:

Den norske slægtsforsker forening:
http://www.genealogi.no/

Med søge muligheder:
http://www.genealogi.no/NSF/sok.htm

Her eksempelvis Toldere, mange kom jo fra Damark:
http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/g-h.htm

Eksempelvis en søgning på Horn:
http://search.freefind.com/find.html?id=6608986&pid=r&mode=ALL&n=0&query=Horn

Prøv selv, Svend

Kommentar
Fra : hornFlip

Dato : 22-01-07 16:31

Johan Christian var 1842-1845 Skriver for Byfogden i Skagen.
Han Søster Elisabeth harjeg fundet 1840 som Pensionær hos
Søetatens Hospital i Nyboder.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-01-07 16:55

Hvem er så denne Johan Christian Horn25 UgiftForbedringshuus Mandsfange fra DDA 1840 er det din??
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-07 17:10

Undskyld "den MÅSKE senere kriminelle Johan Christian"

>>Johan Christian Horn25 UgiftForbedringshuus Mandsfange
(i Raps og Forbedringshuset, København 1840).

>Johan Christian var 1842-1845 Skriver for Byfogden i Skagen.

Man blev jo sikkert ikke Skriver for en Byfoged dengang, hvis man lige var kommet ud af fængslet;
så nok en anden "Johan Christian Horn" senta har fundet.
(det bekræfter jo at der nok var Horn familier kommet til Hovedstaden både fra Norge og Tyskland).

Og også søsteren, Conrad Friderich Horn s datter, levede altså længe efter at han døde,
"Uden familie"...
Heller ikke forstået, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-01-07 18:12

Johan Christian Horn bliver viet i Skagen 1845
SkagenHornsHjørringSkagen 18421874
skagen opslag 28 nr.8 har du det ??

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-07 18:29

Måske med Sophie her?
Bemærk den yngste søns fornavne, Svend
"
hjoerring, Horns, Skagen Købstad, , , 135a, FT-1850

Johan Christian Horn 36 Gift arbejdsmand, husfader København
Sophie Amalie Lønstrup 30 Gift hans kone Skagen
Georg Lauritz Horn 5 Ugift deres børn Skagen
Christian Conrad Frederik Horn 3 Ugift deres børn Skagen
Lovise Marie Elisabeth Horn 1 Ugift deres børn Skagen
"