/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Græsk bryllupskage i saltdej
Fra : lham
Vist : 1108 gange
200 point
Dato : 18-01-07 09:03

i 70-erne købte jeg på Kreta en græsk bryllupskage . Den var rund med hul i midten lavet i saltdej / trylledej ( altså til pynt -ikke til fortæring ) ca 40 cm i diameter dejfarvet ( lysebrun ) og havde en masse dejblomster hele vejen rundt for oven . Er der nogen der kan hjælpe med en addresse ( DK / Grækenland ) hvor man kan købe sådan en -evt bare komme videre i søgningen

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-01-07 14:35

Det var en svær én...!

Måske skulle du spørge på Grækenlands Ambassade?

http://www.ambassade.dk/greeccphe-da.php3

Måske har du en græsk restaurant i nærheden, hvor du kan spørge?

Ellers kunne jeg på Wikipedia, den frie encyklopædi, finde:
Trylledej er lavet af mel, salt og vand. Det bliver bagt adskillige timer i ovnen og bliver hårdt og kan derved dekoreres og lakkes. Det bliver brugt i mange lande, specielt til dekorative formål. I Grækenland laves f.eks. kranse af trylledej til bryllupper.

Eksempel på en opskrift på trylledej: 3 dl dyr mel med højt indhold af gluten, 5 dl billigt mel med et lavt indhold af gluten, 3 dele fint salt, 1 dl kartoffelmel og 3,5 dl varmt vand med en spiseskefuld olie i. Dejen skal være blød, men uden at klistre. Trylledejen bages i ovnen ved 50 grader, da dejen ellers får revner. Bagetiden er afhængig af størrelse og tykkelse på dejen. Varmluft og mikroovn kan ikke anvendes.

Hvad med en sommerferie i Grækenland...? Så må du da kunne finde noget brugbart...!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-01-07 16:05

Søg, og du skal finde...

Prøv her:

http://www.butiktrylledej.dk/

http://hjem.get2net.dk/grethe.aase/#Saltdej

Held og lykke!

Kommentar
Fra : lham

Dato : 21-01-07 11:01

Ysseven
tak for indsparket gir du Kretaturen eller et andet sted i grækenland ? go ide med græske resturanter -ambassade er nok ikke lige deres gebet-lader spørgsmålet stå åbent -det kunne jo være !!!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-01-07 19:09

Arbejder på at komme en tur til Korfu igen - det var en pragtfuld oplevelse (og kort flyvetur!).

Hvis det lykkes, så holder jeg dig i tankerne. Og tænker videre imens...