/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Han solgte min maxi
Fra : dansk.no
Vist : 723 gange
100 point
Dato : 17-01-07 18:30

Jeg havede en fuck maxi knallert som jeg opbevarede hos en bekendt.Jeg betalte "husleje" for opbevaring af maxien iform af en kasse pils ca hver anden måned.Den har stået hos ham et stykke tid, ca. et år.Jeg har dog jævnligt spurgt om den stod i vejen, eller på anden måde var til gene.Det var den bestemt ikke sagde han, og ueha den stod som ingen i vejen.fint nok.For nylig ville jeg hente maxien men stodderen havede sku solgt den!!!..Jeg blev sku noget tvær over det for han har ikke sagt en skid til mig om det.Han har altid været bekendt med at den ik var til salg.
Må man bare sådan sælge andre folks ting hvis man "har lyst"??
Jeg har sevf. sagt til ham at han skal betale, men han har ingen penge.At forsøge at få penge ud af ham er som at forsøge at stoppe smør op i røven på en vildkat med en strikkepind.
Er der noget jeg kan gøre udover bare at glemme det??jeg vil self. gerne have min maxi tilbage selv om jeg ikke har noget at bruge den til.Men det kommer vel ikke sagen ved!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 18:37

Det er strafbart det han har gjort, men det bliver du ikke rigere af.
Afbetalingsordning er vel den eneste mulighed.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-01-07 18:42

Meld den stjålet for du har vel stadig papir på den.

Kommentar
Fra : mag-nolia

Dato : 17-01-07 18:46

kan du bevise det var din knallert??? ved hjælp af forsikringspapirer eller lign?? hvis du kan skal du melde den som stjålet fortælle politiet at du ved hvor den er hvis du ved det selvfølgelig de henter den og du får den igen + køberen får en bøde for hæleri. Kan du ikke bevise det er din knallert kan du bare håbe på din bekendt har lyst til at afdrage på den. Kender en der havde købt en knallert som blev hentet fordi den var stjålet, hun fik en bøde.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-01-07 19:09

Du skal give ham lyst til at betale pengene tilbage til dig. Se The Godfather - så kan du blive inspireret til hvordan du kan give ham lyst.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 19:15

flash77: Skal han købe en hest og....

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 17-01-07 19:20

Jeg har en kvitering på maxien.Desuden ved alle som kommer på hans adresse at det var min maxi.Flere har forsøgt at købe den af mig.Jeg har tænkt på at melde ham til polisen, men hvad skal jeg sige til dem.Hvis jeg siger det som det er, vil de nok ikke foretage sig noget og henvise til et civilt søgsmål hvilket jo er håbløst.Når maxien stod der i forvejen er der vel næppe tale om tyveri???
Men det er fandeme træls!!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 17-01-07 19:23

Behandl sagen som hvis den var stjålet, hvad den rent juridisk faktisk er.

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 17-01-07 19:23

Jeg kender godt mafiafilmen hvor folk vågner op med et knallertstyr i fodenden og sengen smurt ind i motorolie

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-01-07 19:25

Du skal sige den er stjålet.
Hvis han så siger til politiet at han har solgt den uden papir, så bliver det hans og køberens problem.
For det er din knallert, sålænge der ikke er en skriftlig salgsaftale mellem dig og køberen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 19:35

Når man har overladt en ting i andres varetægt er det ikke tyveri.

Uddrag af formueforbrydelserne:
[CITATFormueforbrydelser

§ 276. For tyveri straffes den, som uden besidderens samtykke borttager en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens tilegnelse. Med rørlig ting sidestilles her og i det følgende en energimængde, der er fremstillet, opbevaret eller taget i brug til frembringelse af lys, varme, kraft eller bevægelse eller i andet økonomisk øjemed.

§ 277. For ulovlig omgang med hittegods straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding tilegner sig en fremmed rørlig ting, som ikke er i nogens varetægt, eller som ved ejerens forglemmelse eller på lignende tilfældig måde er kommet i gerningsmandens varetægt.

§ 278. For underslæb straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding

1) tilegner sig en fremmed rørlig ting, der er i hans varetægt, uden at forholdet falder ind under § 277,

2) fragår modtagelsen af pengelån eller andet lån til eje eller af en ydelse, for hvilken der skal svares vederlag,

3) uretmæssig forbruger ham betroede penge, selv om han ikke var forpligtet til at holde disse afsondrede fra sin egen formue.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1, nr. 1, omfatter ikke dispositioner over købte genstande, med hensyn til hvilke en sælger har forbeholdt sig ejendomsret, indtil købesummen er betalt.

§ 279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab.

§ 279 a. For databedrageri straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding retsstridigt ændrer, tilføjer eller sletter oplysninger eller programmer til elektronisk databehandling eller i øvrigt retsstridigt søger at påvirke resultatet af sådan databehandling.

§ 280. For mandatsvig straffes, for så vidt forholdet ikke falder ind under §§ 276-279 a, den, som for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding påfører en anden formuetab

1) ved misbrug af en for ham skabt adgang til at handle med retsvirkning for denne eller

2) ved i et formueanliggende, som det påhviler ham at varetage for den anden, at handle mod dennes tarv

[/CITAT]

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 19:36

Nå citatramme3n gik i stykker, men det kan da læses

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 19:38

Vi skal da have straframmen med:
Citat
§ 285. De i §§ 276 og 278-283 nævnte forbrydelser straffes med fængsel indtil 1 år og 6 måneder. I de i § 283, stk. 2, nævnte tilfælde kan straffen såvel for skyldneren som for den begunstigede fordringshaver gå ned til bøde.

Stk. 2. Ulovlig omgang med hittegods straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-01-07 19:40

Jo når det bortsælges, er det tyveri.
Husk ejeren har stadig papir på at det er hans og køber har ingen kvittering på at han har købt den.

Eks. Jeg kører ud til lufthavnen og betaler for at parkere.
Når jeg kommer hjem så er bilen solgt..................................den holder da ikke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 19:46

Når man overlader er det ikke tyveri, men strafferetsligt er det underordnet da det straffes lige hårdt.
Forsikringsmæssigt er det noget andet da forsikringen ikke dækker den slags.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 19:56

Wikipedia er ikke et sikkert sted at hente information, men jeg fandt denne fine fortolkningsformulering:
http://da.wikipedia.org/wiki/Tyveri

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-01-07 20:58

Ok - så er det måske tættere på undeslæb.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 21:15

Det var noget af det vi fik terpet i hine dage hvor man som statsspringfidus skulle kunne læse og forstå lovene.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 21:16

underslæb kaldes ofte kaffekassetyveri fordi man "låner" fr anoget betroet.

Kommentar
Fra : FætterM

Dato : 17-01-07 22:58

Jeg syntes du skal gi ham en ordentlig røvfuld, så kan han lære det. Og hvis du går det med jævne mellemrum, så kommer han nok med pengene en dag!!

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 18-01-07 09:53

Du kunne jo ringe til politiet og fortælle det som det er. så kan de garanteret fortælle dig hvor du står. Altså medmindre du selv har noget at skjule for dem i sagen.....

Kommentar
Fra : alunde

Dato : 12-02-07 22:00

Han har solgt noget der ikke var hans... det hedder vanhjemmel, og du kan kræve at få din knallert tilbage fra køberen.

Mellemværendet mellem køberen og "sælgeren" (der egentlig ikke kunne sælge det der ikke er hans) er egentlig dig uvedkommende.

Det er ikke sikkert det er strafbart for køberen, hvis køberen ikke har været klar over at det ikke var ejeren han/hun købte knallerten af, men det er uden tvivl strafbart for ham der har solgt din knallert.

Prøv at tage kontakt til Politiet... lav en anmeldelse på ham der har opbevaret og solgt din knallert, og prøv at få dem til at hjælpe med at få din knallert tilbage.