/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PCMCIA på gl. Thinkpad
Fra : Smukke_Ole
Vist : 519 gange
500 point
Dato : 17-01-07 17:10

Jeg har en svoger, der er noget af en "fumlegænger", således at han kom til at trampe på det stik, der går ind i PCMCIA stikket på konens ældre IBM Thinkpad. Efter at talt med ham mener jeg at kunne fastslå, at der er tale om en eller anden form for adapter mellem hans TDC bredbånd og computeren. Det berørte kabel har nemlig det ovennævnte PCMCIA stik i den ene ende og et RJ45 stik i den anden. Problemet er, at ingen af os nøjagtigt ved, hvad det er. Der står også noget med 3COM og ethernet på stikket
Spørgsmålene er derfor:
Er der nogen, der kender det pågældende kabel/stik ?
Er det ligegyldigt hvilken adapter, der sættes i mellem computer og bredbaåndsmodemet ?
Er der nogen, der evt. ved, hvor man kan skaffe sådan et kabel ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-01-07 17:20

Jeg har en gammel IBM thinkpad, og det eneste stik jeg tror der kan være tale om, er et helt almindeligt standardstik til et netværkskabel der går fra modemmet og ind i enden af netværkskortet på computeren (det er et løst kort med stik i enden der sættes ind i siden af computeren.

Ellers er der kun stikket til strømforsyningen, men ethernet, det står der på netværkskablet.

mvh dova

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 17-01-07 17:21

Hvis det er selve RJ45 stikket, der sidder på kablet mellem TDC's skillefilter og computerens PCMCIA - bør det kunne udskriftes med et andet uden problemer.

Mvh
Ivan

PS: Jeg håber ikke, at selve 3COM kortet har lidt skade.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 17-01-07 17:32

-> IBM760

"PS: Jeg håber ikke, at selve 3COM kortet har lidt skade."

Det er lige netop det, der er sket, tror jeg. Computeren er netop så gammel, at der ikke er et slot til PCMCIA kort, som jeg derfor tror sidder i stikket fra 3COM. Dette stik har i den ene ende et stik, der passer til computerens stk, ikke slot, og i den anden ende et RJ45 stik

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-01-07 17:37

Det der nok er ødelagt, er et special pcmcia kort med stik/forbindelse/indbygget ledning til et RJ45

Det du kan bruge er et pcmcia kort med RJ45 (netstik) og et alm. patchkabel

http://www.sandberg.it/product.aspx?id=130-48

http://www.sandberg.it/product.aspx?id=500-40

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 17-01-07 18:09

-> e.c

Du har sikkert ret, men efter hvad jeg kan se, passer PCMCIA kortet ikke til stikket i Thinkpad'en.

Så det jeg er ude efter, er nok een eller anden form for PCMCIA kort, hvor der i den ene ende er et stik, der passer ind i den gamle Thinkpad's stik, og i den anden ende et RJ45 stik, som jeg mener fremgår af billedet af det PCMCIA kort, du linker til.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-01-07 18:40

Nå jeg troede at alle IBM havde PCMCIA.
Hvad hedder modellen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-01-07 18:40

Sådan her ser kortet ud:

http://peecee.dk/?id=22943

Men det kan lade sig gøre med et andet netværkskort, hvor det i stedet monteres så det ser ud som om netværksstikket er sat "direkte i" computeren, i stedet for som på dette kort, at der er den stor sorte ende på kortet der rager udenfor.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-01-07 18:45

Citat
Du har sikkert ret, men efter hvad jeg kan se, passer PCMCIA kortet ikke til stikket i Thinkpad'en.

Så det jeg er ude efter, er nok een eller anden form for PCMCIA kort, hvor der i den ene ende er et stik, der passer ind i den gamle Thinkpad's stik, og i den anden ende et RJ45 stik, som jeg mener fremgår af billedet af det PCMCIA kort, du linker til.

Jo, det skal være sådan, for det e.c. linker til, er magen til det kort jeg har lagt et billede af, og som er fra min Thinkpad.

Det stikkes ind på højre side af computeren.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 19:26

Pcmcia kort er indstikskort og jeg kunne forestille mig, at det oprindelige kort er sådan et hvor der sidder en lille konverter hvor et lille spinkelt stik monteres på pcmcia kortet og i den anden ende kan der sættes et RJ45 eller et BNC stik.

Det dova viser kaldes en dongle og jeg udskiftede mit netkort i den gamle bærbare med sådan et.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-01-07 19:35

Ja BjarneD - min nabo har lånt et PCMCIA hvor der for enden sidder et lille mærkeligt stik som kun passer til det kort, og så en ledning hen til netdåsen.
Ole tag det kort ud som sidder i den bærbare og sammenligne det med billedet fra Dova.
Hvis det der stikkes ind i computeren se sådan ud - så køb et PCMCIA netkort.
http://www.sandberg.it/product.aspx?id=130-48

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 19:40

Jeg vil nu også tro at der sidder en lille knap der kan trykkes ud og derefter skubbes ind så kortet udløses.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-01-07 19:54

Citat
Det dova viser kaldes en dongle og jeg udskiftede mit netkort i den gamle bærbare med sådan et.

Jeg ved ikke hvad de kaldes, men ved de hedder et Ethernet PCMCIA cardbus
indstiks netkort og passer til ældre Thinkpadmodeller

http://www.computerstore.dk/shop/vareliste.asp?kat=modem-net&subkat=modem-net13&nav1=Modem-Net&nav2=modem-net13

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 20:03

Dongle er den udgave hvor tilslutningen sidder som en lille klump på enden af indstikskortet. Den med ledning og adapter hedder skam også >>Ethernet PCMCIA cardbus<<

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 18-01-07 10:56

-> e.c Jeg ved ikke, hvad modellen hedder, og jeg kan ikke få fat på svoger, da han er taget på fisketur

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-01-07 12:01

Det gør ikke så meget med modelnavnet - for IBM har nok samme PCMCIA slot (hul) som alle andre.
Mine gamle Compaq har også PCMCIA også kaldet cardbus.
Så jeg tror den bare skal have sådan en fyr som jeg henviste til og Dova viste et billede af.