Som Beta-bruger synes jeg at Molo skal have en fod i stedet for. Her er hvad det handler om:
Gratis tv til alle på nettet
Inden for et år taler vi om at 'jooste'. I går åbnede den danske it-gulddreng Janus Friis dørene for sit seneste projekt på internettet. Joost er navnet, en tv-platform på internettet, der leverer gratis tv.
Af Rasmus Strøyer
Hjem fra arbejde eller lige stået op.
Klokken kan være, hvad den vil, for lysten til at se ’Den blå planet’, den nye musikvideo med Red Hot Chili Peppers eller ’Curb Your Enthusiasm’, er der nu. Men tv-programmet passer ikke ind i planerne. For tv-kanalerne har taget valget for dig. De bestemmer, hvad du skal se hvornår.
Hvad gør man så? Man tyer til Joost. Den nye tv-platform på internettet, hvor tv er gratis og kan ses når som helst og hvor som helst. Her bestemmer seerne.
Det er danske Janus Friis og hans svenske makker Niklas Zennström, som står bag det nye projekt, der i går gik i luften med navnet Joost. De er begge iværksættere og milliardærer, med både stort I og stort M, efter at de solgte deres seneste projekt Skype, gratis ip-telefoni over nettet, for ca. 15 milliarder til eBay i 2005.
Fri entre senere
Projektet har været i gang i et par måneder, men under navnet ’The Venice Project’. Men i går følte det dynamiske makkerpar sig klar.
Sammen med deres godt 130 ansatte åbnede de siden
www.joost.com, hvor det fremover sker. Foreløbig har 15.000 brugere verden over fået lov at være med, og de kan så invitere et begrænset antal venner til festen.
Joost er ellers ikke ment som en lukket fest. Men man skulle nødig kvæles i egen succes. Og på denne måde kan selskabet selv styre, hvor mange brugere de får. Til en start om ikke andet.
Så snart teknologien er oppe i omdrejninger og kan bære millioner af brugere over hele verden, bliver der fri entre for alle interesserede.
»Både Janus og Niklas er meget ambitiøse, men vi har ikke sat os et bestemt tal som succeskriterium. Vi har ikke bestemt os for, om det skal være 20 millioner eller 100 millioner brugere«, fortæller Henrik Werdelin, der er produktansvarlig og en del af ledelsen i Joost.
Ideeen var klar sidste forår
Ambitionerne med Joost er store. Ikke underligt, når man som Janus Friis og Niklas Zennstöm har haft succes med både Skype og før det fildelingstjenesten Kazaa, som tidligere bevægede sig på kanten af loven.
I dag er det lovligt, og programmet er blevet downloadet godt 389 mio. gange. I 2003 solgte de Kazaa til Sharmann Networks for et beskedent beløb.
Allerede samme år, som de to solgte Skype, begyndte de at barsle med nye ideer. Teknologien var ved at være der. Og i vinteren 2005 begyndte de for alvor at udvikle deres nye ide – en platform på internettet, der skulle levere gratis tv.
I foråret sidste år var ideen udviklet, konceptet klar, og ansættelsessamtalerne kunne begynde. Foreløbig er 130 ansat til at sørge for, at Joost kan gøre både Google og Skype kunsten efter.
»Inden for et år håber jeg, at folk taler om at jooste, når de leder efter et særligt tv-program, som de gerne vil se på internettet«, siger Henrik Werdelin.
Tv på en ny måde
Tv på internettet er ikke nyt. DR gør det, TV 2 gør det, ja, stort set alle gør det.
Men Joost bruger en anden teknologi. For selv om internettet er globalt og ikke-fysisk, betyder afstande stadig noget. Internettet er ikke robust nok til at sende data over lange afstande endnu.
Sender man data fra USA til Danmark, er der simpelthen for mange led i fødekæden, der hver især tager en bid af datastrømmen, der derfor, når den ender på en computer i form af en film for eksempel, ikke har den fornødne kvalitet.
Men det kan ny teknologi gøre op med.
Brugerne 'hjælper' hinanden
Og det er præcis, hvad Joost gør. I stedet for at lægge det hele på en server, hvor brugerne kan hente det, bliver det i stedet brugerne, der supplerer hinanden med data. Teknologien kaldes for p2p. Det betyder, at hver enkelt bruger, der ser den samme udsendelse, sender data til hinanden. Ikke hele programmet, men små bidder.
Så hvis 1.000 mennesker ser et program, modtager de signalet fra 999 andre brugere. Tekniske detaljer, man som forbruger ikke behøver at bekymre sig om. Kvaliteten skal bare være i top. Og det skulle den være med denne teknologi.
Som bruger vil man opleve, at billedet streames på nettet, man skal altså ikke downloade store filer på computeren.
Faktisk er download ikke en mulighed. Janus Friis og Niklas Zennström fik nemlig brændt nallerne med Kazaa, fordi Pladeselskabernes Brancheorganisation mente, at fildelingstjenesten var ulovlig. De indgik et forlig, og i dag har de to sikret sig, at rettighederne overholdes.
Ellers ville underholdningsindustrien nok ikke indgå i et arrangeret ægteskab med Joost, som det er tilfældet.
Kun tre leverandører er klar
Det er nemlig selskaber som Warner og National Geographic, der leverer indholdet på Joost. Foreløbig er de to sammen med Indycar Series de eneste indholdsleverandører, som selskabet har offentliggjort, men flere er på vej.
»Vi er ikke YouTube. Vi satser på god kvalitet, så vi vil have det bedste. Vores indholdsleverandører kan være alt fra tv-kanaler og produktionsselskaber til pladeselskaber. Alle, som kan levere noget af en vis kvalitet«, fortæller Henrik Werdelin, produktansvarlig hos Joost.
Financieret af annoncer
Det koster selvfølgelig, men det skal seere og brugere ikke bekymre sig om. Det er nemlig annoncørerne, der betaler gildet. Og provenuet herfra deler Joost med indholdsleverandørerne. Snart er der gratis tv på internettet til alle.
»Nu skal Joost stå på egne ben. Og gratis internet-tv er mindst lige så interessant som gratis telefoni, som vi indførte med Skype. Det betyder, at vi ikke længere er afhængige af et tidsskema, der er fastlagt på forhånd. Jeg ser meget lyst på fremtiden«, siger Janus Friis i et interview på Joosts hjemmeside.
Printet fra politiken.dk Onsdag 17. jan 2007