/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Gode råd til køb af computer
Fra : begga
Vist : 561 gange
500 point
Dato : 16-01-07 15:33

Hej
Jeg skal ud og købe en brugt computer. Jeg har absolut ingen forstand på dem. Den skal bruges til alm. tekstbehandling med windows 2000 og internet til mails, netbank etc. Den behøves ikke at kunne bruges til de helt store spil eller til at hente og se film. Jeg håber der er nogen, der kan give et bud på hvilke egenskaber en sådan computer skal have, så jeg har noget at gå efter, når jeg skal lede,
Mvh. Begga

Kommentar
Fra : risper

Dato : 16-01-07 15:56

Relativt simpelt - minimum Intel Pentium 3 CPU eller en AMD K6 (evt. K6-2) CPU - minimum 64 MB RAM lager. Harddisk på ca 4-8 GB - den type forældede maskiner køber man ikke!! - spørg din frem hos "vennerne" - der en næsten med garanti en som har et gammelt skrummel stående. Ellers har jeg en 3-4 stykker.

mvh risper

Kommentar
Fra : begga

Dato : 16-01-07 16:33

Hej
Jeg har set et eksempel http://www.guloggratis.dk/computere/stationaer/anden-model/annonce/176405 er det et godt køb? Vil jeg på sigt kunne bruge ip-telefoni?
Mvh. Begga

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-01-07 16:57

Hej begga. Ja risper har helt ret. De krav du stiller honoreres af langt de fleste brugte PC'er. M.h.t. IP-telefoni skal du dog nok regne med at måtte installere et nyt kort.

Men jeg kan se at du stadig har gamle spørgsmål som du har glemt at lukke. Jeg har kigget på dem og mener da at du har fået gode svar. Så vær nu lige en rigtig gutterpige og luk dine gamle spørgsmål og husk at sige TAK for hjælpen.

Hilsen AJ

Kommentar
Fra : clou

Dato : 16-01-07 17:54

Det tilbud du har set der er godt - jeg ville gerne have købt den til mine børnebørn, hvis ikke det lå så langt væk fra mig!

Clou

Kommentar
Fra : begga

Dato : 17-01-07 14:10

Hej igen
Tak for svarene.
Jeg er ikke helt klar over hvad et kort er og hvad det koster.
Jeg kunne godt tænke mig en computer, der desuden også kan bruges til ip-telefoni og til at downloade musik med. Et lille bonusspørgsmål : Hvorfor er de her pc´ere forældede?
Med venlig hilsen Begga

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-01-07 14:17

Jeg tænkte på et nyt Net-kort. Det er ikke sikkert der overhovedet er et netkort i en gl. PC. Og selv om der er, er det ikke sikkert at det dur til IP-telefoni. Når du køber en brugt PC skal du i hvertfald sikre dig at den har et velfungerende Net-kort installeret.

Kommentar
Fra : risper

Dato : 17-01-07 18:17

Styresystemet windows 2000 blev udgivet ultimo 99/primo 2000 og dengang var kravene til en computers formåen ikke som de der er nødvendige hvis man f.eks. vil benytte windows xp eller den kommende windows vista. Mange af de ældre computere har ikke kapacitet til, at have f.eks. firewall, antivirusprogram m.v. kørende foruden øvrige systemprogrammer - så man vil opleve en langsom pc, hvilket i særdeleshed vil kunne ses ved internetsurfing, hvor du kan have nok så stor down-/upload - ældremaskiner kan simpelt hen ikke udnytte store og dyre hastigheder.

Et netværkskort/LAN-kort kan købes fra kr 50,- og op.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 06-02-07 14:28

Hej igen
Jeg har været ved at undersøge tingene nærmerehttp://www.forbrug.dk/raad/computerudstyr/10raad/krav/ og se på annoncer.
Jeg har lige et spørgsmål. Risper du skriver minimum Intel Pentium 3 CPU eller AMD K6 CPU. Hvordan finder en it-ignorant som mig udaf om cpu'en er ældre eller nyere end disse? Jeg har prøvet at finde en liste på nettet uden held.
Med venlig hilsen Begga

Kommentar
Fra : risper

Dato : 06-02-07 16:30

Hej begga

Her et link til Mikael Karboe's ganske eminente vejledning/indførelse in PC'en mystik.

http://www.mkdata.dk/

Læs KLIK OG LÆR - så er du godt på vej! Det er vist pkt. 3 vedrørende CPU m.v.

Både udviklerne af styrestystemer og producenter af bundkort (mother boards) med tilhørende CPU'er arbejder sammen. Jo nyere (større) styresystemer - jo nyere (kraftigere) hardware kræves der.

Det er lidt det gamle spørgsmål om ægget kom før hønen eller omvendt!

Hen ad vejen er der egentligt kun forholdvis få fornyelser/forbedringer, men isærdeleshed nemmere brugergrænseflade (primært kosmetisk) (GUI - Grafic users interface).

Måske er dette en lidt vovet påstand, men 90% af PC brugere der benytter deres maskine til almindelige kontoropgaver kunne for den sags skyld nøjes med f.eks. windows 3.0/3.1/3.11 eller windows 95 og med en kortorpakke som word perfect el. office 97.

God læsning!!

Til Arne Jacobsen - umiddelbart burde en båndbredde på 256 down / 128 up kunne bruges til IP-telefoni - det går naturligvis udover båndbredden/kvaliten af IP-telefonisamtalen ifald man forsøger at surfe/downloade samtidig.

TDC har dog et udemærket (men efter min mening noget fuppet) tilbud om skift fra fastnet til ip telefoni, hvor man ved samtale ikke mærker nogen ændring i i up- og download hastighed. Dette skyldes formentligt den berømte bærelinie som man betaler for - når ens fastnet telefon er nedlagt er denne del af bærelinien jo frigjort og kan derfor benyttes til IP telefonien.

Har ikke undersøgt om man ved tilmelding går glip af den samlerabet som TDC reklamerer med at man får når man har både fastnet og bredbånd hos dem?!?

Elllers her et link til den første forfatter/udgiver af EDB-hæfter.

http://www.knowware.dk/

Endnu engang god læsning!

Mvh

Risper

Kommentar
Fra : risper

Dato : 06-02-07 16:37

Hej igen begga!

Du skal være opmærksom på, at det er programmørerne som laver spil, der hele tiden stiller større og større krav til computernes hardware - egentligt ikke styresystemet - og udviklingen af ny hardware "finansieres" bl.a. ved, at producenterne skal leve op til spillenes krav. Rigtige spillenørder er villige til at betale næsten hvad som helst for at deres maskiner kan få det fulde udbytte af spillenes faciliteter - og indrømmet - det er aldeles imponerende havd de nyeste spil og hardware kan frembringe!! ER IKKE SELV SPILLEMAND!!!

Mvh

Risper

Kommentar
Fra : begga

Dato : 06-02-07 17:26

Hej Risper
Tak for dit lange svar. Den liste jeg manglede var på mkdata.dk. Jeg tygger lige lidt på det og vender tilbage

Kommentar
Fra : risper

Dato : 06-02-07 20:55

Davs igen begga!

Du kan også finde lidt info hos

http://onlibri.dk/e-books/teknik/2.aspx

der en en bog om køb af PC - er godtnok delvist forældet i og med, at Windows Vista
nu stiller større krav til hardwaren end de nævnte som gælder for win xp

mvh

Risper