/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Hånteringsenhed - Trykluft
Fra : ScoopMaxi
Vist : 563 gange
100 point
Dato : 15-01-07 22:53

Hej! Jeg er lige påbegyndt et projekt på min skole, hvor jeg skal konstruere en hånteringsenhed som betjenes af trykluft. Det skal altså være noget som kan flytte noget andet ved hjælp af trykluft. Sidder og brainstormer på livet løs, men kan ikke komme på et passende produkt. Derfor ville jeg lige høre herinde om der evt. var nogle af jer der lå inde med en god ide?
Jeg og en klassekammerart her ca. 20 værkstedstimer til rådighed, så produktet skal ikke være voldsomt omfattende.

På forhånd tak!

Mvh. Søren

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 15-01-07 22:56

Skræddersyede musemåtter?

Kommentar
Fra : ScoopMaxi

Dato : 15-01-07 23:04

Har selv haft samme tanke må jeg indrømme, men er ikke sikker på den kan konstrueres indenfor tidsrammen ;)

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 15-01-07 23:06

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår opgaven, men kan ikke ikke bare starte med en hård plan plastflade, og skære denne ud i forskellige former, f.eks. hjerte, runde, etc?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 23:08

Luftryk kan også lave vacum ved hjælp af ventura/injektor princippet.
Man kan løfte med vacum.

En håndbetjent vægtafballanceret vacum skål som kan løfte noget der er plant (glas)

Kommentar
Fra : ScoopMaxi

Dato : 15-01-07 23:22

Til BertelBrander, du kan se projektoplæget på dette link hvis du er i tvivl ;) :
http://img372.imageshack.us/my.php?image=oplgae7.png

Til e.c., Det lyder da egentlig rigtig spændende. Hvad går det princip ud på sådan i meget hurtige træk? Skal lige kunne spore mig ind på om det muligt for os at lave noget ligende.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 15-01-07 23:43

Ok, musemåtte skæreren er nok i overkanten.
Ideen var, som e.c. beskriver, at bruge vacum til at tage fat i plastikpladen.

I den lidt mere underholdende ende kunne man bruge teknikken til at lave en robot til at give kort i poker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-01-07 00:25

Et luftpude "køretøj" er kolosalt praktisk til at flytte meget tunge ting på et plant værkstedshulv .

Man bygger maskinen, eller hvad det nu er, ovenpå en plade. I pladen er der tilslutning for trykluft til dyser, som blæser luft ud under den . Og så kan en mand let skubbe afsted med flere tons.

Med gummiskørter kan man hæve højere og klare ujævnt terræn.

Den er hurtigt lavet og også sjov til leg.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-01-07 09:05

Vacum suger sig fast og løfter en plan flade.
Vacum kan dannes med trykluft.
Princippet har du i en malersprøjte hvor der suges på røret som når ned til bunden.
Malersprøjten tilfører dog luft i toppen så der til stadighed kan komme maling ud.

Princippet bruges også på hospitaler til at suge "urenheder invortes" hvis der ikke er en
tilslutning til vacum i nærheden.

Trykluft>>>>>>>Ventura>>>>Trykluft + det fra sugestedet (luft)
sugested>>>>>>>>^