/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Forholdsord/præpositioner
Fra : golivegolive
Vist : 2850 gange
100 point
Dato : 11-01-07 12:20

Hej,
Jeg arbejder meget med sprog især engelsk og dansk, og da det efterhånden er mange år siden jeg har gået i skole, er noget af grammatiklærdommen gået i glemmebogen.

Jeg savner regler for benyttelse af forholdsord. Hvornår benytter man det ene og hvornår det andet.
Er der en kasus styring der opsætter regler for brugen?

F.eks. denne sætning: Jeg tog på en udstilling i København - i/på udstillingen fandt jeg....
det er sidste del af sætningen jeg er i tvivl om - er det i eller på eller kan man bruge begge dele??

Er der ikke en grammatiklærer herinde der kan give nogle klare regler for brugen af forholdsord??
Jeg vil være meget taknemmelig for et uddybende svar.
På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-07 13:26
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-01-07 13:43

Mon der ER helt klare regler for alt?
I den sætning, du nævner ville jeg helt klart skrive "...på udstillingen fandt jeg.."

Men jeg forstår godt din tvivl, for hvis du bruger ordet "udstilling" i betydningen "samling" eller "mængde", -f.eks.altså: "...der var en hel udstilling af kulørte sten. I den udstilling fandt jeg flere ravklumper..."

Ligesom man kan diskutere, om det hedder "på Grønland" eller "i Grønland", alt efter om man refererer til "Grønland" som en ø eller som et land.

Jeg tror i høj grad at forholdsordet må vælges ud fra hvad det er du mener med din sætning.. (var det iblandt en masse udstillede ting, du fandt..., --eller så/opdagede du dette mens du gik rundt på udstillingen..)

Sproget skulle jo gerne være smidigt nok til at kunne bruges til at beskrive vores oplevelser i en given situation..

Hvis du googler på "dansk grammatik" så dukker der en masse sjove sider op. Måske kan en af dem hjælpe dig med, hvad du søger...

Men som der står på en side:

Citat
DANSK SPROGNÆVN OG SPROGNORM - Dansk grammatik er normstyret, dvs. at sproget hele tiden forandrer sig efter hvordan danskerne bruger deres sprog, og hvad der er "mest normalt".

Fra: http://da.wikipedia.org/wiki/Dansk_grammatik

Kommentar
Fra : golivegolive

Dato : 12-01-07 09:49

Hej Nordsted og Birgitta,
Jeres links er langt fra at besvare noget!!!

På tysk, som jeg ikke er meget for at blande ind i det her, harman kasus. F.eks. akkussativ og dativ, som helt klart styrer hvilket forholdsord der skal bruges når man analyserer en sætning:
an, auf, hinter in, neben über unter vor..... Her skelner man mellem bevægelse og ikke bevægelse.
Bevæger du dig fra et område til et andet - akkussativ. Bevægelse indenfor begrænset område - dativ.

Der må da for pokker findes nogle tilsvarende regler på dansk og engelsk. Hvilke forholdsord bruges her????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-07 18:09

Nu har jeg været i ungernes gemmer og fundet - Den lille Danske, grammatikoversigt, mini opslagsbog- og der står om forholdsord:

Forholdsord kan ikke siges at betegne noget på samme måd esom de foregående ordklasser.

Forenklet kan man sige, at de "forklarer, hvonoget er i forhold til noget andet"

Forholdsord kan ikke bøjes.. Eks Bogen ligger på bordet Vi skal i biografen Du må lede bag skabet

Nogle almindelige forholdsord:

af, efter, på, ad, mellem, om, bag, under, ved, fra, foran, i for, over, langs, til, med, før

Det er alt der står om forholdsord

Kommentar
Fra : Gittebs

Dato : 05-03-07 19:56

Hej!
Jeg forstår dit ønske om klare regler, men som dansklærer og grammatiknørd må jeg desværre skuffe dig. Med hensyn til præpositioner er der ikke nogle faste regler at rette sig efter. Man må tage det fra gang til gang.
I dit nævnte eksempel vil 'på' være rigtigt at vælge.

KH Gitte