/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
'Økologisk' gulvtæppe?
Fra : Ditsen
Vist : 4263 gange
50 point
Dato : 08-01-07 21:33

Hej - jeg skal til at købe et gulvtæppe (ikke væg-til-væg) til at lægge på vores trægulv, fordi min søn er ved at lære at kravle. Jeg har været i mange tæppebutikker og kan ikke finde ét eneste gulvtæppe som ikke er produceret med diverse kemikalier. Jeg har forgæves søgt på nettet i alskens økologiske gårdbutikker, men uden held. Det behøver ikke være 'helt' økologisk, men fremstillet uden brug af kemi - i den stil som kunne være svanemærket eller lignende. Kender I noget til noget hvor jeg kan få et tæppe som min højtelskede unge kan ligge på uden at jeg skal få dårlig samvittighed over at han ligger og indånder skadelige dampe, flammehæmmere og phtalater?
Hilsen Ditsen

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 08-01-07 22:55

Jeg vil da tro at et såkaldt kokostæppe, måske hedder det et sisaltæppe er uden alle disse kemikalier, men jeg ved det ikke. Vi havde et sådant væg til væg da vores datter var lille. Hun har aldrig kravlet - påstår selv at det var fordi kokostæppet var som et stykke sandpapir at kravle på.....
Men alligevel..
Hilsen Wibbi

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-01-07 06:14

Med sisal og kokos kommer barnet aldrig til at kravle, det vil op og gå med det samme; det er alt for hårdt ved knæene. Jeg ville vælge Danskproduceret uld, og ville nok starte med at ringe til Ege-tæpper og snakke med dem. Du kan nok ikke undgå kemi i produktionen, men der er stor forskel på kemi, og nogle farver er værrer end andre. Grundige skyld er også vigtig. Uld er naturligt brandhæmnende, er lettest at farve uden hjælpemidler, men kan angribes af møl, hvis det ikke behandles. Uld stabiliserer fugten og temperaturen.

Snak med de danske fabrikker, jeg er sikker på at de kan give det bedste og mest troværdige svar. trægulve er et godt alternativ at kravle på

Kommentar
Fra : jbh_denmark

Dato : 09-01-07 09:58

Jeg er ikke sikker på om nogle af disse vil sende deres produktor til danmark men man kunne jo skrive en mail og spørge....
http://www.phoenixorganics.com/index.asp?cat=170322
http://www.naturalhomeproducts.com/