/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lovlig avance
Fra : kim
Vist : 3179 gange
100 point
Dato : 08-01-07 18:04

Hejsa

Er der nogen som ved, hvad der er en ’lovlig’ avance?

Jeg har fået en regning fra min VVS’er, hvor hans pris for materialer er 30% over vejl. udsalgspris.

Efter min overbevisning er det lige lovligt groft, at skulle give 57 kr/m for pex-rør, også selvom det er 15mm. Udover han har angivet mindst 10m for meget.

Derfor vil jeg gerne klage over ham hvis det da har sin rimelighed på sig.

Så hvis der er nogen som kender til tilsvarende sager el. regler vil jeg blive rigtig glad.

/Kim

Ps. Som et lille tillæg vil jeg lige høre om man kan kræve erstatning for de nøgler han har smidt væk?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-07 18:29

Nu tror jeg IKKE der er nogen vejl. pris på pexrør....

Det er meget normalt at "håndværkere" tager mere end f.eks. byggemarkeder....

Hvis du kan bevise at han har beregnet for mange meter - har du da en sag....

Nøglerne kan du under alle omstændigheder kræve erstatning for....

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 08-01-07 18:45

Sagen bliver vel ikke bedre af at håndværkere ofte får 25-50 % rabat på deres varer, når de køber ind.........

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 08-01-07 18:48

Ifølge Købelovens § 72 skal køberen, når andet ikke er aftalt, betale hvad der under hensyn til salgsgenstandens art og beskaffenhed, gængs pris ved aftalens indgåelse samt omstændighederne i øvrigt må anses for rimeligt.

En håndværkers avance på materialer på ca. 30% er ikke unormalt, så jeg tror ikke du kommer nogle vegne med en klage over det.

Hvis han har faktureret dig for for mange meter rør, har du derimod en sag. Det kommer dog til at afhænge af bevisets stilling, altså om du kan bevise at der er brugt færre meter end der står på fakturaen.

Hvis han har smidt en nøgle væk, kan du gøre erstatningskrav gældende herfor. Du kan overveje, om det kun er en ny nøgle, eller om det også er udskiftning af låse, som du skal kræve erstatning for. Jeg skal blankt indrømme, at jeg ikke ved, om du kan komme igennem med et krav om udskiftning af låse.

Under alle omstændigheder er bedste fremgangsmåde nok, at kontakte håndværkeren og prøve at nå til enighed med ham på de punkter hvor du er utilfreds.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-01-07 19:03

man skal gøre lige som den autoriseret værksteder delene koster midre arbejdslønen koster penge skal alle tjene dog skal regningen lyde på det rigtig stk / meter + -

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 08-01-07 21:28

Nu bruges der jo en del til afskæring i enderne og ved samlinger osv osv

Og med hensyn til nøglen, så er det vel rimeligt at der udskiftes låse - da det jo ikke kan bevises at nøgler er ødelagt - så dermed er der en ekstra nøgle i omløb, og tilfældige ukendte personer har dermed adgang til huset ! Betryggende viden - ikke sandt ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-07 09:24

Begrebet listepriser er afskaffet.

VVS branchen har aldrig været berømt for at slibe uden vand, men 56 kr for en meter pex, er dæleme i overkanten. Hvis ikke jeg husker helt skævt koster det i omegnen af en tier i indkøb + moms. Men det er så også en heftig avance han har beregnet sig der.

Jeg erindrer i min tid hos et stort landsdækkende installationsfirma. Når man lavede spjældarbejde, fakturerede man netto-installatørpris + 30-40%. Samtidig havde man 40 -45% i daglighandelsrabat.

Dvs fru Jensens vandhane kostede netto installatør 1000,- vi gav 550,- og fakturerede fru Jensen 1400,-. Det er da til at leve af må man sige. Der er derfor ikke noget at sige til at lavpris trælasterne interesserer sig for VVS (og el).

Har han smidt en nøgle væk, bør han betale for omkodning af cylindre/nye cylindre.

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 09-01-07 12:28

Når man har bestilt et stykke arbejde, og dette udføres i regning, (d.v.s. du ikke på forhånd har aftalt ydelsens omfang og pris), da er man nødt til at betale det beløb som firmaet sender en regning på.

Der er regler for hvordan en håndværkerregning skal opgøres, den skal opdeles i time- henholdsvis materialeforbrug samt eventuelle øvrige omkostninger (så som leje af maskiner eller lignende).

Materiale- og tidsforbrug skal naturligvis være i overensstemmelse med det reelle forbrug. Her skal du dog være opmærksom at der timeforbrug ikke nødvendigvis er det samme som det antal mandtimer som firmaet har brugt i dit hjem, der kan være transporttid og anden spildtid. Det er der kun kunden til at betale.
For så vidt angår materialeforbrug, bør du være opmærksom på at der altid vil være et vist spild.

Du har åbenbart haft en dårlig oplevelse med din Vvs-installatør, som andre skriver snak stille og roligt med mester om dine synspunkter, det når du længst med.

Mit ærinde her er lige så meget at slå et slag for skriftlige aftale ved enhver ydelse som leveres af andre. Såvel på pris som ydelsesomfang.

Håber du kommer overens med mester

Mvh

Letmatronen

Kommentar
Fra : XeraX

Dato : 16-01-07 14:14

Hej Kim. Jeg sidder til dagligt i et VVS firma og blandt mine opgaver er udskrivning af fakturaer.
For bedre at kunne hjælpe dig ville det være rart med nogle oplysninger om opgavens størrelse. Årsagen til dette er at der er stor forskel på om din vvs montør har bruget en. 20 eller 120 meter pexrør. Desuden er det vigtigt om det er alm. pexrør eller det der hedder rør-i-rør. Det er de rør der består af et pexrør der ligger inde i et andet rør.

XeraX