/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Må man plante i ren muld?
Fra : Jaffe123
Vist : 1853 gange
100 point
Dato : 08-01-07 11:03

Vi har lavet et højbed, og har noget muld vi vil fylde i det. Mit spørgsmål er nu om det er OK at plante i ren muld (køkkenhave), eller om man skal blande noget i det? Hvis man skal, hvad skal det så være?
Jesper

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 08-01-07 11:26

Hej,
man kan umiddelbart plante i almindelig muldjord uden iblanding af
andre ting. Kun hvis der er tale om meget svær lerjord eller let sandjord
vil det være fordelagtigt at blande organsik materiale i.
Men det er sjældent tilfældet i alm. haver.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-07 12:09

Det kan du, det er ikke anderledes end andre bede, men tag hensyn til planternes krav til jorden, hvad vil du plante i bedet ?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-01-07 13:10

Man kan da ikke plante ALT i alm. muldjord.
Visse planter/buske/træer kræver jord af speciel karakter (surhedsgrad), og de vil formentlig vantrives i muldjorden.
Eksempelvis fik jeg et magnoliatræ forærende. Jeg undersøgte - selvfølgelig - ikke, hvorvidt der var specielle krav til jorden og plantede det i muldjord. Det blev aldrig til noget.
Senere viste det sig, at det skulle have været plantet i spagnumblandet jord.

Så en generalisering er uheldig.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-01-07 13:17

ps.

Vi har blandet jorden i vort højbed med beriget spagnum (50/50) og det fungerer godt med stedsegrønt og sommerblomster i alle afskygninger.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-01-07 14:19

Nu er "REN" og "MULD" ikke helt kompatible størrelser. HVis du mener ren sphagnum, vil klokkelyng, azalea, lyng, rhododendron og blåbær elske det, lige til de skal til at vokse - da kræver også de nitrogen, kaliun, fosfor samt en masse mikronæringsstoffer. Men de afskyr kalk, lissom kartofler gør.Til næsten alt andet kan du sagtens bruge sphagnum med iblandet kalk og gødning. Den billigste måde vil ofte være at købe plantesække. De indeholder det samme men kan ofte findes som tilbud til en trediedel af kiloprisen på "beriget sphagnum"

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 08-01-07 15:48

Hej brokke m. fl.

Man bruger ikke højbede til surbundsplanter, men til køkkenurter.
De fleste køkkenurter kræver et rimelig højt Rt (rekationstal) - det gælder for persille,
selleri, porrer m.fl.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 08-01-07 17:39

Hej Jaffe123!
Som jeg kæser dit spørgsmål, har du i køkkenhaven lavet et højbed i køkkenhaven, af det jord der var der i forvejen. Hvis det er korrekt, behøver du ikke blande noget i, hvis du fortsat vil bruge jorden til køkken urter. Det er næsten vigtigere, at du har lavet dit højbed på den rigtige måde, med reolgravning osv., så du får løsnet jorden LANGT ned, så rødderne kan få noget "volumen" at arbejde i.Hvis du derimod bare har klasket en ramme sammen oven på jorden og fyldt den med det omkring liggende jord, så skal du nok blande en del staldgødning i, så du både får tilført organisk matteriale (halm) og næring (bæ) - og her tænker jeg IKKE på hestegødning. Det er ikke nok omsat, og vil derfor i starten binde næringsstoffer i stedet for at frigive dem.
Hvis du skal have korsblomstrede planter i (=kål), vil det nok være en god ide, at tilføre lidt kalk også.

Hvis du rigtigt bliver bidt af det der med højbede, så kan jeg anbefale dig, at smutte en tur på biblioteket, og låne "Den selvforsynende have" af John Seymour (ISBN 87-01-06561-0 Gyldendalske boghandel).
Den giver en rigtig god forklaring på det der med jordbearbejdning osv.

God fornøjelse
Finn

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-01-07 17:47

Undskyld til alle !!!

Jeg havde overset, at der stod køkkenhave.

Jeg overlader tråden til jer andre, der kan læse og helt åbenlyst har mere forstand på de dele end jeg.

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 09-01-07 16:12

Tak for alle svarene ind til videre. For at rette nogle misforståelser, så drejer det sig om at det allerede består 100% kompost/muld, så jeg vil høre om det er OK, eller om der skal blandes alm. jord, grus eller andet i?
Jesper

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 09-01-07 16:46

Du vil næppe slippe godt fra at plante direkte i kompost. Det er alt for kraftigt. Bland mindst 50% jord i

Vh.
Finn