/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Generering af thumbs ...
Fra : RHJN
Vist : 596 gange
50 point
Dato : 06-01-07 21:56

Hejsa!

Jeg har fundet et lille fint program, som jeg har lagt op på min server. Det er sådan et billed-galleri-noget ... Se det evt her: http://www.peter-sabroe.dk/FOTO/default.asp
For at der kan blive genereret thumbnails kræves det, at man selv gemmer filen i rette størrelses-format (ca 100 px) og gemmer filen med "tn_" foran filen når man uploader filen ...
Det syn's jeg er lidt besværligt, så ville høre om der findes et script eller noget der automatisk kreerer denne "tn_"-fil og gemmer den i rette thumbnailformat / størrelse .. Det må gerne være noget der sker helt automatisk - jeg er ikke en haj til det her og har ingen fancy computerprogrammer til det ...
På forhånd tak!
Med ønsket om et godt nytår ..

..Rasmus

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 06-01-07 23:56

Hej Rasmus,

hvis det kun er et spørgsmål om at generere et antal thumbnails, at et antal billeder - kan du bruge gratis programmet IrfanView - se: http://www.irfanview.net/

Når du har installeret programmet vælges følgende:
File - Thumbnails og der åbnes et nyt vindue med IrfanView Thumbnails og du bladrer ned, og finder dine billeder.
Så vises thumbnails i den størrelse som angives under Options - Set Thumbnails Options.

Hvis du ønsker at gemme de viste thumbnails, gøres det på følgende måde:
Marker (select) de thumbnails du ønsker - det er evt. alle.
Derefter vælhes - File - Save Selectet Thumbs as single images
husk at vælge den folder du ønsker at gemme dem i.
Efter kort tid er det sket.

Alle images navne er blevet tilføjet "_t".

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-01-07 00:01

Jeg kan se, at dit program ønsker en anden navngivning end den der er resultatet af IrfanView.
Men det kan formodentligt løses efterfølgende via Batch Convertion / Rename.

Mvh

Ivan

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 07-01-07 12:22

Hej Ivan! (og alle andre)

Tak for dit svar, men det løser ikke heeelt mit lille problem. Programmet du har linket er for så vidt et ganske udemærket et, men det med at få den til at gemme alle thumbs'ene med "tn_" FORAN kan jeg ikke konf. programmet til .. Det er nemlig det som det ASP-programmet bruger ...
Kan den klares med dette prægtige program?
Det skulle gerne kunne gøres så let som muligt ...(så selv nogen som jeg og min kæreste kan hitte ud af det)

Go' søndag!

..Rasmus

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-01-07 13:29

Hej Rasmus,

det skal kunne lade sige gøre!!!
Men vi skal muligvis gå en anden vej i Irfan View:

Muligheden med Thumb's lader til, at den altid tilfører "_t" efter filen og jg har pt. ikke kunnet finde en vej til at fjerne det igen.

Så vi må benytte Batch Conversion hele vejen og evt. en special folder (ren sikkerhed, så vi ikke overskriver det originale billede).

1: Vælg Batch Convertion
2: Vælg output directory (en special folder, som du allerede har lavet).
3: Vælg den 3 mulighed: batch conversion - rename result files
4: Marker feltet: Use advanced options
5: Vælg: Set advanced options
6: Herinde kan du markere den ønskede output størrelse (f.eks. 10 % i High og Width), men det er afhængig af dine original billeder.
7: Evt. kan du også markere muligheden: Create subdirectories in destination folder (endnu en sikkerhed).
8: Den valgte opsætning kan du så gemme under Save settiings (så kan den altid genbruges).
9: Og så siger du OK
10: Så skal vi til selve Rename delen - Vælg Set Rename options
11: I Namepattern skrives "tn_$N" - hvilket betyder: "tn_" tilføjes til navn og "$N" er filens originale navn.
12: Tryk OK
Det var umiddelbart hele opsætningen, og hvis du ikke ændrer på den - burde den være der næste gang du benytter programmet.
13: Så skal vi vælge de billeder som vi ønsker at omdøbe og formindske
14: Gå til søg i og vælg den ønskede folder (billeder vises i rammen)
15: Du kan enten dobbelt klikke på et billede eller via knapperne vælge Add eller Add all - så kommer navnene over til venstre.
16: Når du har valgt alle dem du ønsker - tryk Start
17: Så gennemføres batch convertering.

Det burde være alt - håer det løser dine problemer.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-01-07 13:33

Når du har fundet den måde og hvor du ønsker filerne, burde det ikke være det helt store problem at benytte funktionen.

Prøv i første omgang med et mindre antal billeder.

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 50 point
Dato : 07-01-07 13:43

En lille rettelse:

Under pkt. 7 er angivet:
"7: Evt. kan du også markere muligheden: Create subdirectories in destination folder (endnu en sikkerhed)."

Det kan man selvfølgelig gøre, men jeg har konstateret at den laver umiddelbart hele den struktur hvorfra den kommer og det er nok i overkanten.
Så undlad dette.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 07-01-07 20:40

Tak for din fine guide, Ivan ... Jeg prøver det lige i morgen!
Tak!

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 09-01-07 22:55

Tak for hjælpen Ivan .. Det synes sgu at virke!!
Med ønsket om et godt nytår og tak for din hjælp, sendes de bedste hilsner

..Rasmus

Godkendelse af svar
Fra : RHJN

Dato : 09-01-07 22:57

Tak for svaret IBM760. Gode, præcise og meget vejledende og hjælpende svar! Dybt taknemmelig!!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 09-01-07 23:14

Selv tak.