/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
fordampning
Fra : herrig12
Vist : 895 gange
305 point
Dato : 06-01-07 19:54

jeg har hørt det før hvor langt kan man gå ind i en skov, før man begynder at gå ud igen. men hvor dybt er det dybeste sted på jorden, hvor langt inde er der vand, og hvorfor kan fordampningen indefra ikke minnimere oversvømmelserne ect. ect. kort og godt hvordan sker fordampningen indefra eller kommer vandet bare ud som geiserer.

herrig12

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-07 20:28

Jamen der sker fordampning hele tiden, når dampen stiger til vejrs kondenserer den, altså høj luftfugtighed med regn til følge. Sådan kører det i et kredsløb.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-01-07 23:37

De dybeste sted på Jorden er Marianergraven ved Phillippinerne som er 11035 dyb

Kommentar
Fra : herrig12

Dato : 07-01-07 20:15

kære klumme jeg ved godt hvor det dybeste sted er og hvad det hedder, men..... det er det med fordampningen. sker det også indefra i lukkede huller i jorden.................?

til teil kan damp stige lukkede rum.

Kommentar
Fra : herrig12

Dato : 07-01-07 20:15

kære klumme jeg ved godt hvor det dybeste sted er og hvad det hedder, men..... det er det med fordampningen. sker det også indefra i lukkede huller i jorden.................?

til teil kan damp stige i lukkede rum.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-01-07 21:29

Damp stiger i lukkede rum. Damp er fugtig varm luft, varmen gør luften lettere derfor stiger den.
Varme fra jordens indre stiger også mod overfladen, den afkøles undervejs, heldigvis for ellers ville det være som at gå på grillkul. Fordampning sker også ved lave temperaturer, det handler om temperaturforskelle. Varm luft har plads til mere fugt end kold luft. Når den varme luft afkøles kommer vi til en temperatur hvor fugten i luften udskiller sig som dråber, det kaldes for dugpunktet.
Hvis du koger en gryde vand vil du se vanddråber under låget, det er netop den varme luft/damp der stiger op til det relative kolde grydelåg og kondenserer der. Det samme sker med en kold sodavand fra køleskabet. Her er det dog den varme stuetemperatur der kondeserer mod en kold flaske.

Kommentar
Fra : spejder_ben

Dato : 07-01-07 23:26

Om der sker sker fordampnik er også afhænig af trykket. Det er derfor der findes trykkoger som sættes under når der sker en fordampning. Du kan også få vand til at fordampe vis du sætter det under stort nok tryk, se f.eks. i en damptabel.

Kommentar
Fra : herrig12

Dato : 08-01-07 16:27

teil og spejder -ben

gode svar men tænk på at uden omkring hullet er der jo lige så varmt og hvad så.?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 305 point
Dato : 08-01-07 17:21

Få nu dine hjerneceller i sving.
Omkring en varmekilde sker en nedkøling i alle retninger.

Kommentar
Fra : herrig12

Dato : 09-01-07 13:38

jeg er enig med dig teil,men hvis trykket udv. fra bliver udlignet af trykket på de indv. vægge,har detså ikke en indflydelse...................

Godkendelse af svar
Fra : herrig12

Dato : 16-01-07 12:18

Tak for svaret Teil.