/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
OpenOffice.org 1.0.1 brevfletning
Fra : xodeus
Vist : 1318 gange
100 point
Dato : 08-01-03 13:22

Hej jeg vil gerne vide hvordan man brevfletter i openoffice.org.
Jeg M$ Word 2000 var proceduren sådan:
Funktioner > Brevfletning og der bestemte jeg så områder samt kilde og hvor brevfletningen skulle ske til.
Men jeg kan desværre ikke finde denne funktion i oo.org. Er der nogle af Jer der ved hvad man skal gøre??

Kommentar
Fra : A.Wegge

Dato : 08-01-03 16:44

Nu ved jeg ikke om du bruger en Dansk eller Engelsk OpenOffice (Jeg bruger selv den Engelske), så det kan godt være at du skal lede efter nogle andre menu navne, men proceduren er:

Fortæl openwrite at du har en datasource med dine adresser til rådighed. Det gør du med View -> Datasources (F4):

I toppen af skærmen får du nu en oversigt over dine datasources (hvis du har nogen). Herefter højreklikker du i det lille vindue, og vælger "Administrate datasources" I den dialogboks der kommer frem, højreklikker du i det venstre felt, og vælge new datasource, så du herefter kan definere afhængigt af behov.

Når din datasource er defineret, skal du indsætte de felter du har brug for med Insert -> Field -> Other (CTRL F2), og vælge "Form letter field" Du får nu mulighed for at udpege den tabel og kolonne som du vil indsætte fra.

Når det er overstået, kan du generere dine formmails med File -> Form mail.

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 08-01-03 20:14

Det var der en ordentlig smøre, men lad os nu se! Jeg forsøger det ad i morgen på arbejdet og så vil jeg gerne give point hvis det er noget jeg kan bruge

Kommentar
Fra : A.Wegge

Dato : 08-01-03 20:22

Gør det.

Du skal iøvrigt være opmærksom på at Datasources i OO er lidt uintuitive. Når du har oprettet en (F. eks. af typen SpreadSheet), så skal du i "Link" fanebladdet sørge for at oprette et link til dit spreadsheet, før du kan se kolonnerne i det.

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 09-01-03 08:30

Nu tænker jeg mere på at bruge en source jeg har eksporteret fra noget der hedder web-direct med oplysnigerne der står sådan her: "navn"[tab]"adresse"[tab]"postnummer"[tab]"postdistrikt" som er sådanset gemt i en texkfil. Er det bare at gøre sådan som du beskriver??

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 09-01-03 08:48

Jeg kan ikke lave URL'en til databasefilen ( filen jeg har oplysningerne i). Den ligger på a:\adr.txt.
Kode
Firmanavn   CO Firmanavn   Adresse   Postnummer   Postdistrikt   Telefon   Hjemmeside   Email
"Severin Wulff A/S"   ""   "Flegmade 10"   7100   "Vejle"   75825011   "www.severin-wulff.dk"   "sw@severin-wulff.dk"
"Otto Hansen & Co. A/S"   ""   "Edisonvej 5"   7100   "Vejle"   79429999   "www.ottohansen.dk"   "otto@ottohansen.dk"
"Dandy A/S"   ""   "Dandyvej 19"   7100   "Vejle"   72151500   "www.dandygroup.com"   "infodandy@dandygroup.com"

Sådan ser strukturen ud i filen jeg skal hente olysningerne fra.

Accepteret svar
Fra : A.Wegge

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-03 09:41

Det kan godt være at du løber ind i nogle problemer med at der er TAB imellem de enkelte kolonner, og "" udenom tekstfelterne, men bortset fra det skulle det være lige ud af landevejen:

Tools -> Datasources ...

Klik på "New Data Source"

I fanebladet General angiver du et navn på din source, f. eks. AdresseListe; 'DataType', som her er Text, og en 'Data Source URL', f. eks. det directory hvor du har din txt fil.

I fanebladet 'Links' trykker du på 'New Link' ikonet (Længst til venstre), og angiver filen med adresserne i.

I fanebladet 'Text' kan du nu angive 'Text contains headers' (Med dit eksempel skal der være flueben), 'Field separator', der skal være Tab, 'Tex separator' , 'Character set', der afhænger af hvilken tegnsætkodning der er i din fil.

Så skulle du gerne have en datasource der indeholder din adresseliste.

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 09-01-03 10:38

årgh fedt! og igen er jeg hjemme igen, så jeg må prøve det ad på arbejdet imorgen! Håber snart at kunne give Dig nogle poiont

Godkendelse af svar
Fra : xodeus

Dato : 14-01-03 10:15

Tak for svaret A.Wegge.
Det er fedt! det dur sq! Men det er lidt mere kringlet end M$ office.