/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
HD står og klikker, starter ik
Fra : Brassovitski
Vist : 608 gange
100 point
Dato : 05-01-07 12:59

Hej
Min IBM, vil ikke starte op (Win XP, SP2), HD'n står bare og kilkker, og der sker intet andet. Jeg har en ide om at det er noget med masterboottabellen (hvis det hedder sådan), måske skadet af virus eller der er en fysisk defekt på HD'n. Er der nogen der kender et prog der kan bootes fra CD eller diskette, som kan rette op på masterboottabellen?
Hvad kan jeg ellers gøre?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-01-07 13:14

Jeg tror du har en bad sektor på din HDD og er måske ikke til at redde,jeg har oplevet det nogle gange og har
reddet HDD'er med en lowlevel format(så hurtige så muligt,fordi forsat brug af disken kan forværre problemet),men der har også været nogle HDD'er der ikke har kunnet redes,men på
HDD producentens hjemmeside vil du normalt kunne finde et diskette værktøj(diagnostik) det kan undersøge disken for fejl
uden at ødelægge data på disken og så kan det selvføgelig kører lowlevel(fjerner al data)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-01-07 13:16

og i nogle tilfælde rette fejlen,det kommer and på omfanget af skaden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-01-07 14:23

Køb en Knoppix / Dappix (ca. 20 kr.) og start comp med den.
Så kan du måske læsse data over på en USB HD.

Med en startdiskette evt. win 98 kan du måske rette MBR
Start med disketten (u/CD) og når den stopper ved A:
A:\>fdisk /mbr
tryk enter og den arbejder lidt.
tag disketten ud og genstart med ctrl+alt+del eller resetknappen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-01-07 14:32

Eller Ultimate Boot CD det har de fleste diagnostik værktøjer(HDD producenter o.a) til HDD'er blandt andet.

Stor fil,er i iso format og skal brændes som image(gratis)
Nedenstående link kan du se vad cd'en indeholder med link's til info.

http://www.ultimatebootcd.com/index.html
Manse9933

Kommentar
Fra : smik

Dato : 05-01-07 17:43

Tag din disk ud af din maskine og giv den et let slag med en enden af en skruetræker, og se om den ikke kommer igang igen det kan være at du skal prøve flere gange. Red så alle de data som liger på den.. Det var et råd jeg fik til vores rip's som står og køre heletiden året rundt, frta hvors support afd. i England.

Mvh. smik

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-01-07 06:33

Hej e.c
Citat
Med en startdiskette evt. win 98 kan du måske rette MBR
Start med disketten (u/CD) og når den stopper ved A:
A:\>fdisk /mbr
tryk enter og den arbejder lidt.
tag disketten ud og genstart med ctrl+alt+del eller resetknappen.

Virker dette også på en Win XP formateret (NTFS) disk?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-01-07 09:27

Hvis din MasterBootRecord er i udu så kan det med lidt held rettes med den ordre fra eks. en win 98 startdiskette.
Selve filsystemet FAT32/NTFS ligger inde i styresystemet.
MBR ligger i starten af harddisken, og er den som peger hen til et styresystem.

Start comp. med disketten.
A:\>fdisk /mbr
tryk enter
og den arbejder lidt (husk mellemrum mellem k og /)

Hvis du skal ind og hente vigtige filer på den harddisk, så kan du være heldig, at du kan
kopiere med denne CD ------------- Knoppix på dansk som kan hentes her:
http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Og hent og brænd denne:
KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-09-25-DA.iso (ca. 2 timer med 1024/128)
(Nero > kopier > brænd image til disk > find din knoppix)

eller købes her:
http://www.linuxpusher.dk/product_info.php?cPath=38&products_id=401

Kommentar
Fra : smik

Dato : 10-01-07 10:10

ec > Det er disken som har sat sig fast er et kendt problem, for vise typer harddiske når den bare står og kilkker..

Tag din disken ud af din maskine og giv den et let slag med en enden af en skruetræker, og se om den ikke kommer igang igen det kan være at du skal prøve flere gange. Red så alle de data som liger på den.. Det var et råd jeg fik til vores rip's som står og køre heletiden året rundt, fra hvors support afd. i England.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-01-07 10:21

smik -
Det kan også være at den ikke kan finde udgangspunktet som den skal køre efter.
Og det der slag ville jeg vente med til, at det andet er afprøvet.