/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Understøbning af træbjælke
Fra : mininala
Vist : 785 gange
60 point
Dato : 04-01-07 21:05

hej
Hvilken betonblanding (ell. andet matr.) skal jeg anvende til understøbning af træbjælker, ifm. ombygning og oplægning af ekstra bjælker.

Mvh
Anders

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 04-01-07 22:07

1 cement ,
3 ral (str. nødder) det er størrelsen på ral vi taler om
5 bakkesand

Det er det murer bruger når de selv blander til sokler og lign.
Og det skal også bruges til understøbning af bjælke

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 04-01-07 22:16

De andre bjælker, dem du suplerer ligger vel på noget. Du skal lægge dem på det samme og så rette op med kiler på tværs af bjælkerne.
Man starter altid med at lægge et stykke tagpap på muren/soklen.

Bjørn

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-01-07 23:10

Hvis det er ekstra bjælker imellem de eksisterende så støb op i samme højde (næsten) vatterpas på, og husk som nævnt tagpap det hindrer fugt i at gå op i bjælkerne.
Hvis du vil gøre det ekstra godt så lægger du en bjælke på tværs under de eksisterne hvis det er muligt de nye kan så ligge ovenpå den. Den skal selvfølgelig også understøttes, men det er noget der giver stivelse i gulvet hvis det er det der er dit problem.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 04-01-07 23:47

Bemærkning til stig54
Hvis jeg forstår dig ret så er det en rem du foreslår, den giver ingen ekstra stivhed, men kun en mere sikker forbindelse imellem bjælkerne. Remme bruger man i tagværker.
Det er ikke normalt at lægge remme i bjælkelag, der mure/støber man imellem bjælkerne.
Husk imprenering og tagpap, i ydervæge også tagpap på enderne
Hvis man vil gøre gulvet ekstra stif skal der lægges en eller flere bjælker på tværs uder bjælkerne og de skal boltes op under.

Bjørn

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-01-07 01:16

Hvis man vil gøre gulvet ekstra stif skal der lægges en eller flere bjælker på tværs uder bjælkerne og de skal boltes op under.

Bjørn. Det var det jeg mente, evt med en afstivning/opmuring midtvejs

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 60 point
Dato : 05-01-07 11:13

Godt nok

Alt på det rene

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : mininala

Dato : 05-01-07 18:15

Tak for svaret BjornJ.