/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
mazda 626 94 flere hk 2,0?????
Fra : kurt-w
Vist : 1370 gange
60 point
Dato : 04-01-07 17:44

hvordan får jeg flere hk i en 2,0i fra 94 evt hvad for en anden motor passer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-07 19:22

Der er 1000vis af muligheder for flere hestekræfter...

Så det er et spørgsmål om pengepung

Bortset fra det vil de være en dårlig ide med så gammel en bil medmindre hele motoren bliver renoveret....

Kommentar
Fra : kurt-w

Dato : 04-01-07 19:25

muligheder?????????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-07 19:40

Kommer helt an på bilens stand....

Du vil aldrig kunne få en vurdering af mulighederne over nettet eller telefon.....

Vedkommende der skal lave det skal se bilen...

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 04-01-07 21:49

hvor mange hk vil du have
det meste af det du laver med at forøge hk er uloveligt, selv et kn filter er uloveligt

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 04-01-07 22:24

hvad vil du bruge dem til , dem motor du har i nu er rigelig stærk til den bil ( har selv en )
det eneste du kan bruge det til er at prale med , og det viser jo så også at du ikke bør have flere HK

Kommentar
Fra : kurt-w

Dato : 04-01-07 23:13

jeg er nok en gammel drengerøv med en drøm og kan lige ræs og du er en kedelig starut

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 04-01-07 23:46
Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-07 23:51

hejhejdikal

Og det mener du er et tip

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-01-07 05:53

nu kan "ræs" jo være flere ting

er det en bil uden plader , der bliver brugt på bane er det ok , men det egner den model sig nu ikke ret godt til ( men det er jo en anden sag )

er det en bil med plader , du køre med på offentlig vej , (og "ræs" er den slags nogle unge idioter udøver på offentlig vej ) ja så er der kun en ting at sige
så burde du slet ikke have lov at køre bil

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 06-01-07 19:54

Der er en stribe lovgivningsmæssige krav der skal opfyldes:

se: http://www.fstyr.dk/sw23095.asp

---

Tuning, chiptuning og ændring af motor mv.

Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.

Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.
Reglerne om chiptuning findes i Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1887 (pdf).

Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler, om måling af røg under belastning.

For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.

Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se et eksempel på dokumentation for chiptuning på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.

Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22.

Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).

Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

Forbud mod salg af ulovlig chiptuning
Fra 1. august 2006 bliver det forbudt at sælge og markedsføre chiptuningsudstyr, der øger forureningen. Når et firma sælger chiptuningsudstyr, skal de give kunden dokumentation for at udstyret overholder reglerne. Reglerne kan findes i bekendtgørelse om chiptuning.

Er en synet bil lovlig?
Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne – og dermed ikke lovlig.

Skal der betales afgift igen?
Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til et af SKAT's fire skattecentre (Høje Taastrup, Odense, Århus og Aalborg). På SKAT's hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af, hvornår der skal betales fornyet afgift.

Sidst opdateret den 17. juli 2006.

---
Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 06-01-07 21:09

hvor mange hk er det du søger? hvad er din erfaring med biler? der er mange måder at tune en bil alt efter hvor erfaren du hvor mange penge du har og hvor mange hk vil du gerne have

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 07-01-07 02:37

Forstår ikke folk som bruger formuer på tuning i stedet for bare at købe en bil der har de kræfter man vil have - det er ofte billigere og så får man en langt bedre bil - og ikke mindst en bil der er beregnet til at have de kræfter som den har. Tuning er dyrt hvis du vil have ret mange ekstra HK - og den smule man kan få til en overkommelig pris kan du alligevel ikke mærke.

Kommentar
Fra : kurt-w

Dato : 11-01-07 14:22

jeg søger en ca 20 % forhøjelse gerne anden motor der passer er der nogen der ved om en nyer passer evt 97 136 hk eller mazda 6

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 11-01-07 17:22

626 2,0 SLX + St. Car 136 hk 1997-1999
626 2,0 Touring/ Sportive 136 hk 2000-2002
323 2,0i 130 hk 2000-2003
alle disse biler har samme motortype som din bil har. men det er ikke bare lige at flytte dem over du skal have styre boksen og ledningsnettet med fra den anden bil.
det nemmeste hvis du vil have lidt flere hk vil være at sætte et kn filter på en skarp knast, bananmanifold og en chiptuning så vil du få 140- 150 hk du har jo 115 hk lige pt

Kommentar
Fra : kurt-w

Dato : 11-01-07 19:08

ved du hvor jeg finder 2 andre knaster bananmanifold??

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 11-01-07 20:20

http://www.dbilas.de/dbilas_eng/index.htm
eller west speed kan slibe dine gamle knaster

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-01-07 01:24

men for 20% ekstra HK - hvorfor så ikke gøre op i kr. hvad det vil koste at få det og så sammenligne prisen på din egen bil og en anden med de 20% flere HK? Så er jeg ret sikker på at du vil spare penge og få 20% ekstra billigere.

Kommentar
Fra : kurt-w

Dato : 17-01-07 22:59

er der nogen der har prøvet at ligge en 136 overi en 1994 2,016v115hk???????????

Kommentar
Fra : Always8382

Dato : 04-02-07 20:32

Ved ikke om det kan lade sig gøre, men ellers ville jeg mene at det "eneste" udover luftfilter - potte og sådan lidt kunne være knasterne fra en Gf model SLX... Motoren er hovedtræk den samme, men ved ikke om der er nogen der erfaring. Spørg evt på www.mazda-style.dk Det er der nørderne holder til...

Good luck

Klaus