/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Opsætning af tapet på cellutex
Fra : Acidesign
Vist : 5293 gange
50 point
Dato : 02-01-07 21:07

Hejsa alle..

Jeg håber at nogen kan svare på mit spørgsmål.

Kæresten og jeg har netop købt et gammelt hus fra slutningen af 1800'tallet som vi er igang med at gøre klar til at flytte ind i..

Flere steder i huset, er der anvendt cellutex til væggene og rent økonomisk kan vi på nuværende tidspunkt ikke "bare" rive dem ned og sætte gipsplader op, så derfor har vi revet alt gammel tapet ned for at gøre klar til at sætte nyt savsmuldtapet op og derefter male.

Nu var det så lige at der kom en makker forbi der fortalte, at det kunne man sandelig ikke. Det ville være næsten umuligt at sætte tapet op på cellutex.. Jeg har derimod fra anden side fået oplyst at det ikke var noget problem.. og nu står jeg sådan ret splittet!!

Jeg er godt klar over at cellutex ikke er 112% super smart at have oppe, men vi bliver desværre nød til det indtil videre, med mindre vi skal bo vinteren over i en stue og et soveværelse med kun de bare ydrevægge.. og det er der jo heller ikke meget ved..

Så spørgsmålet lyder.. Kan man sætte tapet direkte op på "rå" cellutex plader?
Samlinger vil blive spartlet med selvklæbende glasfiber armering..

Venlig hilsen
Thomas

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 02-01-07 21:29

Du skal forlime og ellers bruge en lidt tykkere tapetklister end normalt.
Det drejer sig om at lade pladerne suge så meget som muligt før tapetet sættes på

Alle de cellutex plader jeg har revet ned har været tapetseret og selv om tapetet ikke sad ret fast så sad det der trods alt.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 02-01-07 21:56

Hej. Tillykke med Jeres hus, altid interessant med et rigtig gammet hus.

Celutex var et normalt materiale tidligere, det isolerer også lidt, er økonomien ikke til andet, kan det selvfølgelig lade sig gøre, i kan env, spartle med sandspartel først, forlime pladerne og selvfølgelig også tapeten.

Celotexplader er meget brandfarlige !

Tillykke og god fornøjelse med Jeres nye hus.

Mvh Kissan

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-01-07 22:26

Celotex/blød masonite afgiver meget giftige dampe ved brand.
Det må i dag ikke benyttes som indendørs vægbeklædning.

Godkendelse af svar
Fra : Acidesign

Dato : 03-01-07 06:27

Tak for svaret BjarneD.
Jeg vil igange med at pladre pladerne til i tapetklister

.. og jeg ved godt at man ikke må anvende pladerne mere, men det er i forbindelse med at man sætter dem op. De eksisterende plader må gerne anvendes..

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 03-01-07 12:07

Når/ hvis I river pladerne ned skal I være foreberedte på at der er sort af mug inden under.

At masonite palader isolere er lidt af en ilusion, byggende på en meget hurtig og primitiv undersøgelse, den gang i 50erne hvor de var højeste mode.
Man lagde en hånd på og det føltes varmt.

Jeg har i min ungdom sat mange masonite plader op, men vi brugte aldrig dampspærer, det er derfor at der sort under dem.
Sømmene danneder kuldebroer så man tydeligt kunne se dem.

Fjern dem hurtigst muligt for de er også som e.c. påpeger ulovlige indendørs

Bjørn.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-01-07 13:23

Jeg er nu også mere bekymret for giftigheden af de skimmelsvampe der findes bag pladerne end for brandfaren.

Som BjornJ skriver så er der ingen dampspærre og fugten fra boligen vil gå lige igennem pladerne og danne grobund for skimmel samtidig med at effekten af isoleringen i pladerne er så ringe, at der vil kunne dannes kondens på indersiden af muren når varmen fra stuen trænger igennem pladerne og møder den kolde mur.

Jeg ville hverken ofre tapet eller maling på sådanne så hellere låne lidt ekstra i banken og lave lidt gør det selv arbejde med kyndig vejledning fra fagfolk så boligen bliver sund, og jeg forstår godt situationen med det økonomiske, men når I ofrer penge på tapetsering er der jo fare for at det vil tage endnu længere tid før der bliver råd til isolering og dobbelte gipsplader.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 03-01-07 14:37

Jep BjarneD

Efter en time på rygfinden er jeg kommet til det samme resultat.
Væk med pladerne, vask med klorin eller lignende.
Spartel vægende op med sandspartel og mal dem.
Det kan være at der inden under pladerne er en smuk gammel rustik væg, måske er det bindingsværk.
Jeg har prøvet at sette et billede ind af en væg der har fået den behandling, men det kan man ikke.
Hvis du vil have et billede så send din mail adresese, det kan du gøre vis du klikker på BjonJ.

Jo før vægen får luty jo bedre.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 03-01-07 23:35

Der skal så: jo før vægen får luft, jo bedre!

Kommentar
Fra : Acidesign

Dato : 17-01-07 22:53

Så er vi kommet igennem den værste renovation af huset. Det blev til en delt løsning som passede ind i vores behov og økonomiske muligheder.

Vi rev hele cellutex væggen ned i stuen og byggede en ny mur op af gipsplader, med 100mm isolering, dampspærre og hvad der ellers hører til. Da vi kom igennem cellutexen, var der en fin mur, som vi som udgangspunkt godt kunne bruge og tapeserer direkte på.. men.. den var ikke isoleret.. overhovedet.. Så derfor valget om den nye gipsvæg inderst. Et enkelt sted på en endevæg hvor det ikke var hensigtsmæssigt med den nye væg, blev der pustet flamingo kugler ind i væggen som isolering.

I vores andet rum med cellutex, blev pladerne skrabt rene for tapet (sikke et arbejde) og derefter kørt over med en krydesvamp for at hive alt det løse fnuller af. Dette kunne på denne måde lade sig gøre, så cellutex pladerne stod mere eller mindre som nye bagefter. Så kom der tapet på, og nu er vi som sagt, næsten færdige.

Igen, tak for de mange svar!