/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Bios til Amilo D1840 W
Fra : GitteKanDu
Vist : 520 gange
153 point
Dato : 01-01-07 12:16

Den kan ikke starte op i windows.
Så går jeg ind i BIOS for og se hvad der er galt, men får kun 20 sek så lukker den ned igen.
Ergo er der noget i BIOS som står forkert, men hvad ?
Er her nogen som har arbejdet i Laptop og som evt kan hjælpe mig ?
Godt nytår og tak på forhånd.

Kommentar
Fra : GitteKanDu

Dato : 01-01-07 12:34

Det skulle have ligget under bundkort, jeg håber alligevel nogen ser det og kan hjælpe.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-01-07 13:46

Hvis du er inde i bios bør den ikke selv kunne hoppe ud igen.
Men lukker den helt ned.
Kører du batteridrift så prøv lige på lysnet ledning.
Prøv evt uden batteri og kun på lysnet.
Har du prøvet at trykke F8 lige i starten af Windows.
Hvilket styresystem bruger du Win 98/ME/2000/XP

Kommentar
Fra : GitteKanDu

Dato : 01-01-07 15:02

Den går død i bios...du har ca 10 sek så lukker den ned.
Den skriver den har en systemfejl og derfor vil jeg jo prøve at finde ud af hvad det er for en fejl...det er inde i bios.
Jeg kører kun på lysnet.Bruger slet ikke batteriet.
nej jeg har ikke prøvet og trykke f8 i starten, for så langt kan jeg jo ikke komme.
windows px bruger jeg.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-01-07 15:46

Det er ikke så godt at gå død inde i bios.
Hvis du har harddisk i skuffe så tag lige den fra.
Hvis du har batteri i skuffe så tag lige den fra.
Hvis du har CD / diskette i skuffe så tag lige dem fra.
Og tag alle ledninger fra (ikke strøm)

Prøv nu at starte og gå i bios.

Kan du komme i bios med den nøgne comp. så prøv at sætte en ting til ad gangen (sluk mellem hvert forsøg)

Har du udskiftet ram.

Kommentar
Fra : GitteKanDu

Dato : 01-01-07 15:47

Kan det mon være en ramblok der er stået af, det vil jeg da lige tjekke

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-01-07 15:49

Kan du huske om din comp. startede blæseren mens den åbnede windows.
Hvis den gjorde starter blæseren så stadig.

Kommentar
Fra : GitteKanDu

Dato : 01-01-07 16:43

Fejlen er fundet....en periodisk fejl i en af ramblokkene ( der er 2 )
Men tusind tak for din hjælp alligevel.
Godt nytår

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-01-07 16:51

Jammen så tillykke da.
Det er tilladt at være heldig.

Kommentar
Fra : GitteKanDu

Dato : 02-01-07 11:21

Øv bøv....det virkede ikke lang tid, gad vide om begge ramblokke er gået ? de koster jo en formue !
Venner, lær af det og køb aldrig en brugt laptop !

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-01-07 11:30

Jeg går ud fra at du har prøvet med en ramblok ad gangen i hver sin holder.
Og prøv lige uden ramblokke for der er sandsynligvis også indbygget ram.
Den indbyggede ram bør være nok til at være i bios...........bare for at se om det er fejlen med de ram.

Jeg har selv et par gamle compaq laptop på 133 Mhz og 600 Mhz.

Kommentar
Fra : GitteKanDu

Dato : 03-01-07 12:44

det er nemlig rigtigt, det har jeg afprøvet ..uden held.
Og dog, jeg ved med sikkerhed den ene ramblok er i gået hobs, men jeg er bange for at det er den anden også, for maskinen kører meget ustabilt.
Men jeg kan ingensteder se hvilke ram det er, så jeg evt kunne bestille nogle nye...og selvm jeg indstallerer aida32 så kan det program heller ikke fortælle meget, det har jeg aldrig oplevet før.Kan f.eks ikke se nogen steder hvorvidt det er en 144 eller 200 pins
det er en pentium 4...3 ghz....80 gb hdd....2 x 512 ram
så helt lille er den da ikke

Kommentar
Fra : GitteKanDu

Dato : 03-01-07 14:36

og ja, blæseren starter op....men det er da en lille blæser der er i sådan en laptop.
Når den har stået tændt i ca 2 timer så slukker den, og jeg regnede med det var måske fordi temp stod forkert inde i BIOS, men det kan ejg slet ikke finde nogensteder....det kan jeg da i vores stationære pc-er.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-01-07 17:19

En Pentium 4 3 Ghz som der sidder i min stationære bliver også lidt varm.
Og den har endda sidekøl i kabinettet.
Men Aida32 kan da se typen på den ram.
ellers er der afløseren for Aida32 > http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Her er Kingston Ram:
http://www.valueram.com/notebook/memory.asp

Kommentar
Fra : GitteKanDu

Dato : 04-01-07 11:00

Aida kan jo ikke vise mere end der står, men jeg ringede til Fujitsu og fik at vide hvad de præcist hedder og fik igen en fejlmelding på blå skærm da jeg ville installerer windows igen....havde det været en fastpc havde jeg bare taget nulstillet CMOS men det kan man ikke engang her.Jeg tænkte også på at evt hente en ny BIOS, men hvordan når der ikke er diskettedrev....LOL
Tak for linkene, men det er ikke kingston der er i, og majorgeeks kunne heller ikke hjælpe.;-(

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-01-07 13:46

På mit gamle bærbare hakkebrædt (Compaq e500) er der ram på 144 pin. Jeg fosøgte først at tælle dem, men tabte tallet ved ca. 120.
Hvorefter jeg så tallet stå skrevet på ramklodsen.
Jeg mener det er standardstørrelse.

Kommentar
Fra : GitteKanDu

Dato : 05-01-07 09:33

Haha, ja det er ikke altid nemt.
Men vi fik jo så at vide af ham ovre hos Fujitsu siemens at de er 200 pins.
Jeg er slet ikke sikker på det er ramblokkene den er gal med, jeg tror nok mere den trænger til en ny bios.....kan man hente en bios og installerer på sådan en laptop når der ikke er diskettedrev i ?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 153 point
Dato : 05-01-07 14:08

Jeg ved det ikke - det er der andre der ved mere om.
Sorry

Godkendelse af svar
Fra : GitteKanDu

Dato : 05-01-07 15:00

Tak for svaret e.c.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-01-07 15:04

Jammen Gitte - det hjalp dig jo ikke.

Kommentar
Fra : GitteKanDu

Dato : 06-01-07 11:26

Nej, jeg ved det.
Men ringer til SHG.dk på mandag og forhører mig om en ny BIOS chip.