/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Savning af listrer
Fra : Mr3xS
Vist : 3835 gange
100 point
Dato : 29-12-06 01:03

Jeg har netop "investeret" i en listesav og en dertilhørende "træklods", hvor der er er forsavet spor i vinklerne 45 og 90 grader (den har sikkert et navn - men jeg kender det ikke..).

Jeg er dog kommet til at se, at "træklodsen" ikke er høj nok til at save de lister der går langs gulvet - de er vel ca. 5 cm høje. Jeg kan dog godt save skyggelister, de er jo ikke så høje.. Men kan det være rigtigt? Kan man kun save lister der er maks ca. 3 cm. høje, eller er det bare mig der ikke kan tænke? Umiddelbart kunne jeg ikke se at der var "træklodser" der kunne tage mere end måske 4 cm...?

PFT for hjælpen.

Accepteret svar
Fra : Carner

Modtaget 110 point
Dato : 29-12-06 01:20

Hej.

Det kan godt være besværligt at save i en så lille Geringsklods, de fås da også i forskellige størrelse, men der findes også denne her og der skulle være rigelig plads.

http://images.goggle.dk/imgres?imgurl=http://kesa.dk/Graphics/Products/1077_m.jpg&imgrefurl=http://kesa.dk/product.asp%3Fproduct%3D1077%26sub%3D397&h=144&w=200&sz=4&hl=da&start=9&tbnid=GukqJIll0ytpgM:&tbnh=75&tbnw=104&prev=/images%3Fq%3DGeringssav%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3Dlang_da%26sa%3DN

Godt Nytår.

Hilsen Carner.

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 29-12-06 01:22

Hej.

Forresten kan disse fåes i de fleste tømmerhandler, og sådanne steder som Jem & Fix.

Godt Nytår.

Carner.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 29-12-06 01:25

Hey!

Så dem godt i Bauhaus, hvor jeg købte de andre ting. Syntes bare at det lignede noget skrammel... Jeg skal til at save nye lister, både langs gulvet OG skyggelister, så det bliver til en del savning. Så jeg vil gerne have noget der virker...

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 29-12-06 02:24

Din kasse kaldes af mange en "skærekasse"..

Gearingsaven, som vist af carner, er billigere i harald nyborg, se her..
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1144&Grp=220230&n=20100

Men vil anbefale den her hvis du skal save meget..
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6364&Grp=220230&n=20100
Jeg vil kun anbefale den til lister og div andre småting.

Hvis du skal have noget der virkelig duer til noget, så køb en Dewalt DW707
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120219&pno=60409
Den forhandler kære harald nyborg desværre ikke mere..

Dewalt saven er klart et godt valg, har selv en der bliver brugt MEGET!
Er i en virksomhed hvor vi har service og reparation på elværktøj og hvidevarer, og kender DW707 rigtig godt, da vi ofte laver lovpligtigt sikkerheds eftersyn på den og mange andre maskiner.

Men hvis du kun skal save lister med den er den nok et for dyrt valg, så køb hellere den billige

- Anden

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-12-06 10:53

Jeg har de sidste 4 år været i gang med at sætte lister op, dels skuggelister, fejelister osv.

Min erfaring er at skærekassen er den bedste fremfor en elektrisk geringssav, man skal ofre mere end 3000,- kr for at få en ordentlig som skærer ordentlig i smig og som ikke flosser.

Af den årsag bruger jeg en plastskærekasse fra Stanley (fås hos Harald Nyborg til 100,- kr) der er en sav med til kassen.
Bag på kassen er der et hak, da den er beregnet til at skrug fast på et bord eller lign, men det passer fint hvis man skruer den fast på et 30mm brædt, så er den utrolig stabil, men stadigvæk flytbar.

Denne kasse kan ikke kun skære 30 - 45 grader smig, men også 45grader smig vandret, som gør at man får nogle perfekte samlinger og kan skære meget brede/høje emner.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5657

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 29-12-06 11:36

Hej Alle

Tak for svar.

Jeg har en "rigtig" kap-, og geringsav, men problemet er, at det sviner i hele huset hver gang man skal have den frem. Desuden skal man altid finde den frem, og det tager noget tid inden man får det hele stillet op udenfor. Så må det ikke regne, og men skal vade ind og ud af huset. Det er bare lidt for besværligt...

Jeg tror jeg vil kigge lidt nærmere på den skærekasse fra Stanley hos Harald Nyborg...

Tak for hjælpen til jer alle..!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-06 16:01

I stedet for geringskassen, bør du vælge geringssaven, prisen er den samme, men geringskasser bliver hurtigt slidt i sporene, (uanset om de er i plastik eller træ) og dermed unøjagtige.
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 29-12-06 17:13

Tak for svaret Carner.

Jeg var nede i Bauhaus, og byttede skærekassen og listesaven til en Geringsav. Jeg kiggede først på den skærekasse fra Stanley, fin nok. Men jeg er bange for, at den ikke holder i længden, og bliver upræcis, som en skriver. Desuden kan den stadig ikke skære i alle vinkler.

Men tak for svarerne til jer alle, det har været til stor hjælp.

Godt nytår!

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 29-12-06 17:19

Hej Mr3xS.

Taker for din accept.

Ønsker godt Nytår.

Hilsen Carner.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 30-12-06 18:48

Nu har jeg været i gang hele dagen med at save lister, og det fungerer perfekt!

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 30-12-06 18:53

Hej Mr3xS.

Alle tiders, så jeg går ud fra at Jul er fin.

Hilsen Carner.