/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Fjernelse af gammel bundmaling
Fra : drabant22
Vist : 2954 gange
100 point
Dato : 27-12-06 20:45

Hej

Jeg har set der her på siden, tidligere har været skriveri ang. fjernelse af gammel bundmaling med brund sæbe.
Men et par ting har jeg ikke kunnet finde svar på.

Er det effektivt og kan det skade?
Fjerner den også primeren?

m.v.h.
Brian

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-12-06 21:08

hvis vi snakker flere lag gammel bundmaling er det helt andre ting der skal til. man kan leje en speciel el-høvl til at gøre det med. der kan sættes støvsuger på den, så det ikke sviner så meget.det kan ikke undgåes, at der ryger noget af din lightprimer også, men når du alligevel vil have alt bundmalingen af, vil det være tåbeligt ikke at ofre 4 - 5 lag lightprimer også. jeg ved godt at det er ret dyrt, men det kan altså ikke betale sig at lade være. du vil altid komme til at ærgre dig over, at du ikke gjorde det, for det er et stort arbejde du skal igennem. jeg gjorde det selv for 3 år siden, og jeg er meget glad for, at jeg fik det gjort ordentligt. det kan ses meget tydeligt, når det ikke er gjort som det skal gøres. desuden er en lightprimer også mere tæt end din gelcoat. så bare på med vanten.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-12-06 23:00

Hej Brian!
Jeg kender godt den med brun sæbe, men har aldrig set nogen bruge det, og tror ikke rigtig på den.
For 2 år siden var jeg igennem det samme på min LM27'er.
I Jem & Fix købte jeg et sæt velegnede skrabere med hærdede skær (pris omkring 150,-) og så gik jeg i gang (tog en lille uge). Derefter sleb jeg gelcoaten mat med rotorende sliber.
Den fik 5 gange primer med rulle, for at få den rigtige lagtykkelse, og derefter 2 gange bundmaling.
Alt i alt vel knap 14 dage af 3-5 timer.
Sidste gang primer skal stadig klæbe når første gang bundmaling lægges på.
Resultatet blev supergodt. I dag (efter 2 sæsoner) er den stadig glat som en barnerumpe.
Ps.
Jeg prøvede først med forskellige slibeværktøjer, men opgav hurtigt og fandt snart ud af at det var nemmere med håndskrabere.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 28-12-06 08:08

Hempel har (engang) lavet en malingsfjerner som skulle smøres på den gamle bundmaling, sidde en times tid og så kunne man uden ret megen knofedt fjerne det meste af den gamle maling (ved ikke om den stadig kan købes?

Jeg gav i sin tid min båd (Progress 27) denne omgang da jeg lige havde købt den brugt. Det gik fint, men jeg måtte alligevel slibe resten af med rystepudser. Så fik bunden 6 lag INTERPROTECT (en 2 komponent epoxy.primer fra INTERNATIONAL) og 2 gange bundmaling og det holdt i mange år, ved at, jeg blot pletmalede den hvert år på de steder hvor bundmalingen var "tyndslidt" efter sæsonen.

Du kommer ikke uden om en del "knofedt" som dabj jo ganske korrekt skriver, men det skal nok blive et flot slutresultat

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : drabant22

Dato : 18-01-07 12:40

Hej dabj

Den med skraberne virker glimrende. Det er godt nok effektivt. Hvilken kornstørelse brugte du til matslibning inden første gang primer?

m.v.h.
Brian

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 18-01-07 16:47

->Brian
Jeg husker det ikke, men omkring 120 vil jeg tro.
Prøv dig frem.
Hvis papiret lukker til med malingsrester for hurtigt, må du bruge lidt grovere (eller skrabe lidt bedre )
Hvis ikke båden står i opvarmet rum, må du vente med at male til temp. kommer over 15 gr.
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : drabant22

Dato : 18-01-07 17:11

Tak for svaret dabj. det var lige det jeg havde brug for det... og det med brunsæbe er sgu noget være noget... prøvede det... men det skal man ikke...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-01-07 20:52

Held og lykke